Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förväntad värme 1.3TDJ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förväntad värme 1.3TDJ

    Hejsvejs!
    Har en nyinköpt beg Punto Grande med 1.3-liters dieseln, och upplever värmen som väldigt dålig. Det känns som termostatstrul, och jag har beställt en ny sådan, men innan jag bemödar mig om att tappa kylsystemet och krångla tänkte jag kolla så att det *ska* vara bra värme.

    Idag var det -15C, och så här var min resa till jobbet:
    Startade bilen som fick stå på tomgång i ca 5 minuter, varefter jag körde iväg.
    Nålen tog ändå lång tid på sig att röra sig (~5 min förutom de första tomtgångsminuterna) och i normal landsvägsfart så stannande den på max ca 1/3. Vid belastning så ökade tempen något, men gick strax ner igen.
    Ingen ökning av temp vid rödljus/köer (vilket jag tycker talar emot öppen termostat).
    Inte vidare varm luft från värmepaketet, och framrutan hade fortfarande lite is kvar på sig när jag kom till jobbet efter 20-25 min resa.

    Är detta normalt?
    Last edited by ancan; 16 February 2016, 12:55.
    oo 00 oo p __ q oo v oo

  • #2
    Inte riktigt svar på din fråga, men ett tips.
    Antar att den har automatiskt värmesystem. Stäng av den eller lås den på lägsta fläkthastighet
    om du låter den stå och varmköras. Annars går fläkten upp i hastighet och kyler motorn effektivt.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Originally posted by Chramon View Post
      Inte riktigt svar på din fråga, men ett tips.
      Antar att den har automatiskt värmesystem. Stäng av den eller lås den på lägsta fläkthastighet
      om du låter den stå och varmköras. Annars går fläkten upp i hastighet och kyler motorn effektivt.
      Du menar "AAC" där man ställer in önskad temp? Nej, sånt lyx är det inte, men fläkten går ju att reglera och körde den på tvåan tror jag. Man vill ju ha lite blås på framrutan.

      Hemresan igår, strax under nollan, var inga problem, och inte heller till jobbet idag med -3, så det är strängare kyla som får den att balla ur. Misstänker att termostaten är juste trots allt för slangarna till värmepaketet blir varma innan slangarna till kylaren blir det. Brevbärarna hade tydligen problem med värmen i sina 1.3 multijet också, så jag gissar det är motorn som inte genererar nog med värme :/
      oo 00 oo p __ q oo v oo

      Comment


      • #4
        Kör grande punto 1.9 Jtd och har samma "problem" kan ta 10-15 minuters körning innan det kommer värme när det är kallt ute.
        Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
        Alfa romeo 146Ti -96
        Alfa romeo 147GTA -04
        Peugeot 206Gti -02
        Volvo V90 D3 -17

        Comment


        • #5
          Det är nog så att dagens snåla dieslar genererar dåligt med värme, får köra med det gamla diesel tricket m pappskiva för en del av kylarn!!
          Affe
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • #6
            Värmen är ju överskottsenergi, och dagens dieslar är så effektiva att mer av energin i bränslet blir rörelseenergi till slut. Alltså mindre värme till oss tyvärr!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per View Post
              Värmen är ju överskottsenergi, och dagens dieslar är så effektiva att mer av energin i bränslet blir rörelseenergi till slut. Alltså mindre värme till oss tyvärr!
              Jädra miljötomtar!

              Vet inte om pappskiva funkar om det aldrig blir så varm så termostaten öppnar, men det är ju värt att testa. Nu ska det väl inte vara så många riktiga kalldagar kvar i år.
              oo 00 oo p __ q oo v oo

              Comment


              • #8
                Om bilen är felfri ska pappskiva inte spela nån roll nej..
                Blir det varmare är termostaten dålig.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X