Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipo 1400 Startproblem, elfel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tipo 1400 Startproblem, elfel

    1400, Tipo -89
    Felet visar sig så här: Startar utmärkt när den är kall! Går bra att köra så länge motorn är på. Stänger man av och startar om direkt, går det också bra. Om motorn blivit varm och man stänger av och väntar 10-25 min, vill den ofta inte starta. Väntar man nu ytterligar ca 45 min, så att den svalnat mer, startar den utan problem. I somras, när det var varmt, tog det längre tid innan den ville starta igen. Det varierar alltså med utetemperaturen. Vid ett tillfälle nyligen har jag fått motorstopp vid färd. Efter ca 10 mil körda på E4, stannade bilen och jag blev stående i 50 min. Kunde sedan starta och köra hem (ytterligare 15 mil) utan problem. Kollat at det ej kommer gnista i samband med att motorn ej vill starta. Tändspolen är utbytt mot en från skroten, utan skillnad. Tändkablar bytta, fördelare bytt. Alla kontakter jag hittar är lösgjorda, skrapade, infettade och åtskruvade för bra kontakt. Felet är fortfarande identiskt.
    Jag misstänker f.n. vevaxelpossitionsgivaren, alternativt tändmodulen (den är välinbakad i den där klumpen med sladdar och slangar som sitter på torpedplåten, framför ratten, som det står "Magneti Mirelli, Digiplex 2, 439 A" på), vilka jag har sprutat kylsprej på, visserligen utan skillnad eller kanske bränslepumpsreläet.... men var sitter det???

    Djupt tacksam för tips på var det troliga felet är, från er som kan Fiat. Jag börjar få gråa hår...
    mvh Pohan

  • #2
    Hmmm.. jadu...

    Det kan ju vara vad som helst...

    Men jag har haft samma problem med mina fiatar och
    då har det varit hallgivaren som spökat.
    Det ska gå att byta hallgivaren separat, men mycket enklare är att få tag på en komplett fördelare.

    Hallgivaren kan bli värmekänslig när den börjar ge upp, därav dom konstiga symptomen.

    För att utessluta bränsleproblem kan du plocka bort luftfiltret och vänta tills den inte startar...
    Då ber du någon dra runt startmotorn samtidigt som du vräker ner startgas i insuget.
    Går den igång nu och "går" på startgasen så kan du utesluta tändproblem. Då går du över på bränslematningen....

    Hoppas att det löser sig.
    Mvh Örjan.

    Comment


    • #3
      Re: Hmmm.. jadu...

      Tack för svaret! Men.... är det inte så att det antingen är halllgivare, -eller- vevaxelpossitionsgivare ??? Det verkar finnas en vevaxelpossitionsgivare på min bil (1400-motorn)..... och då har jag väl ingen hallgivare?? I så fall borde jag väl också haft små-kablar som gått in i fördelaren?? Det har jag inte, utan det är bara högspänningskablarna, vad jag kan se..... eller har jag rört ihop begreppen nu???

      Comment


      • #4
        Nä, du har inte rört ihop begreppet.
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          Japp, du har rätt.

          Det finns ingen hallgivare på 1400:an då den har vevaxelgivare...

          Mvh Örjan.

          Comment


          • #6
            Har en liknande bil med EXAKT samma problem.
            Det måste då vara ett ganska vanligt fel och det konstiga är att det är så få som vet vad det är för fel.
            Pohan, om du lyckas hitta felet, skriv gärna här vad det var. Jag är säker att många Tipo ägare kommer att bli glada och tacksama! :-)
            Btw., var nånstans sitter den där vevaxelpossitionsgivaren och kan man byta den separat?

            hälsningar
            cerra

            Comment


            • #7
              Typ, bakom remskivan.
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment

              Working...
              X