1400, Tipo -89
Felet visar sig så här: Startar utmärkt när den är kall! Går bra att köra så länge motorn är på. Stänger man av och startar om direkt, går det också bra. Om motorn blivit varm och man stänger av och väntar 10-25 min, vill den ofta inte starta. Väntar man nu ytterligar ca 45 min, så att den svalnat mer, startar den utan problem. I somras, när det var varmt, tog det längre tid innan den ville starta igen. Det varierar alltså med utetemperaturen. Vid ett tillfälle nyligen har jag fått motorstopp vid färd. Efter ca 10 mil körda på E4, stannade bilen och jag blev stående i 50 min. Kunde sedan starta och köra hem (ytterligare 15 mil) utan problem. Kollat at det ej kommer gnista i samband med att motorn ej vill starta. Tändspolen är utbytt mot en från skroten, utan skillnad. Tändkablar bytta, fördelare bytt. Alla kontakter jag hittar är lösgjorda, skrapade, infettade och åtskruvade för bra kontakt. Felet är fortfarande identiskt.
Jag misstänker f.n. vevaxelpossitionsgivaren, alternativt tändmodulen (den är välinbakad i den där klumpen med sladdar och slangar som sitter på torpedplåten, framför ratten, som det står "Magneti Mirelli, Digiplex 2, 439 A" på), vilka jag har sprutat kylsprej på, visserligen utan skillnad eller kanske bränslepumpsreläet.... men var sitter det???
Djupt tacksam för tips på var det troliga felet är, från er som kan Fiat. Jag börjar få gråa hår...
mvh Pohan
Felet visar sig så här: Startar utmärkt när den är kall! Går bra att köra så länge motorn är på. Stänger man av och startar om direkt, går det också bra. Om motorn blivit varm och man stänger av och väntar 10-25 min, vill den ofta inte starta. Väntar man nu ytterligar ca 45 min, så att den svalnat mer, startar den utan problem. I somras, när det var varmt, tog det längre tid innan den ville starta igen. Det varierar alltså med utetemperaturen. Vid ett tillfälle nyligen har jag fått motorstopp vid färd. Efter ca 10 mil körda på E4, stannade bilen och jag blev stående i 50 min. Kunde sedan starta och köra hem (ytterligare 15 mil) utan problem. Kollat at det ej kommer gnista i samband med att motorn ej vill starta. Tändspolen är utbytt mot en från skroten, utan skillnad. Tändkablar bytta, fördelare bytt. Alla kontakter jag hittar är lösgjorda, skrapade, infettade och åtskruvade för bra kontakt. Felet är fortfarande identiskt.
Jag misstänker f.n. vevaxelpossitionsgivaren, alternativt tändmodulen (den är välinbakad i den där klumpen med sladdar och slangar som sitter på torpedplåten, framför ratten, som det står "Magneti Mirelli, Digiplex 2, 439 A" på), vilka jag har sprutat kylsprej på, visserligen utan skillnad eller kanske bränslepumpsreläet.... men var sitter det???
Djupt tacksam för tips på var det troliga felet är, från er som kan Fiat. Jag börjar få gråa hår...
mvh Pohan
Comment