Announcement

Collapse
No announcement yet.

bättre turbo till punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bättre turbo till punto GT

    Vilken turbo hade passat bra?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Om det får plats: En lastbils turbo

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      Tjena !
      Måste bara lägga ett gott ord för den fantastiskt vackra röda bmw:n vi såg utanför micro i malmö.... ;-) hahaha....

      vad är det för turbo du har sitter på bilen nu ? Kanske en turbo från volvo s40 kunde vara ngt ??? kan ordnas om du vill !

      Fick du ordning på temperatur mätaren???
      Mvh togge !
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Hej Togge

        Jo jag har fått tempmätaren att fungera och det verkar funka bra. Jag har än så länge inte mätt över 30 grader på laddluften

        Det sitter en IHI VL7 i GT:en och den är OK men jag skulle vilja ha nåt bättre. Fast inget för stort för att jag vill inte att turbon kickar igång efter 5000 varv. Det ska hållas sig runt 3000 varv.

        Det pratas om att Garrett T25 skulle vara ett möjligt alternativ. Novitec gör en special turbo till punto. Det är en standard IHI som dom har modifierat, gjort större kompressor hus. Bonalume har en "mitsu" turbo som ska vara skit bra men jag vet inte vilken mitsu turbo det är? Turbo Dynamics gör en som heter MD103 och är en hybrid som också är gjord speciellt för punto. Alla dessa kostar skit mycket och verkar inte finnas tilgängliga någon annan stans.

        Vilken turbo sitter i volvon?


        Mvh
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          jag ska till polaren ikväll!
          Jag kan ta och kolla vad han har ligger som kan vara passande att ha till din bil !skulle tro att för 3000spänn ca. kan jag hitta ett sjyst aggregat åt dig...
          jag skriver när jag vet mer... ciao !
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            annars kan du ju köpa min beg turbo.... jag sätter på en annan nu ! (bara en idé)
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #7
              s40 T4 har tdo4 14t helt ok aggregat på en gt..
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Hur skulle en 16t stå sig?
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  till din motor tycker jag att den är för stor !! Det är ju samma aggregat som mujo kör med..
                  Jag har fixat turbo åt dig om du vill... räcker uppåt 260hk... antar att det är tillräckligt ! är från en s40 ! mitsubishi 12-13-14 eller vad det nu är ! kan nog få det för under 2700spänn ! intressant ??
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    16t är inte för stor.. tvärtom nästan! Du ska ett aggregat som klarar höga tryckförhållanden.. själv letar jag efter ett holset hx35 till min uno och den är ju på 1.3 liter..
                    Ska man inte modda vidare så är ju 12 helt tillräcklig men dock sämre i tryckförhållande.
                    Min 15g är på tok för dålig..

                    Edit: att tänka på är att 16t tex spoolar lika snabbt som en 13 med samma avgashus..
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      en annan sak som förvånar mig.. varför större aggregat om du har max 30 grader i insugstemp?
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jens
                        en annan sak som förvånar mig.. varför större aggregat om du har max 30 grader i insugstemp?
                        Hur menar du? Är 30 grader dåligt och ska man därför inte upgradera?

                        Jag vill inte nödvändigtvis ha en större turbo men en bättre som ger mera prestanda. Du sa att man ska ha en som klarar höga tryckförhållanden. Jag laddar original 1.2 bar vid 3000 varv och det viktiga är att den nya turbon ligger ungefär vid samma varvtal. Jag har inga planer på att ladda högre än det. Frågan är om en 16t kan spoola upp redan vid 3000 varv?

                        Togge....vad e det för en turbo du kan fixa? Har du mera info om den?
                        Last edited by Black_GT; 9 April 2004, 02:16.
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          Skoj att du funderar i banorna , min ekonomi tillåter inte såna planer nu, med tanke på att man behöver ändra bränslekurvor o dyl. + soppapump från Delta liksom annan bränsletrycksregulator, om jag förstod James rätt, för att få ut uppåt 190 hk.
                          Men det är j...vligt kul tanke, om du bestämt dig är det skoj! Hoppas du blir killer.
                          Edit: En kille i Dalarna kör med T4 agget, verkar funka fint, vet iofsig inte hur mycket han laddar, för talade bara med en kompis till honom, men men.
                          /fredde
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Jag har aldrig riktigt förstått det här med att ändra bensinpump och grejer. Jag har för mig att man inte behöver alltid göra det och att en ny mappning e allt som behövs. Det är väl bara om man vill få ut maximal prestanda som man behöver bättre pump, spridare och m.m...väl?
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment


                            • #15
                              det krävs

                              större pump och spridare (mer soppa kortfattat) Eftersom original grejjor oftast inte kalrar av att leverera den soppan som kanske behövs för en större turbo med det laddtrycket du kör med idag kanske.

                              en mappning hjälper inte mycket om du inte har nån soppa o leka med tex.

                              Se till att kolla upp vad du har för spridare. Vad dom flödar. Så kan du se ungefär hur många hk dom räcker till. Oftast kan det räcka med att köpa en btr istället för en ny pump.

                              Jag kör original grejjor på min bil + BTR. Men dom är nog maxade snart.

                              Dessutom så slirade kopplingen i veckan så det får räcka med laddtryck än så länge.

                              När vi ändå är inne på detta. Vill egentligen inte köra med sinter (någon som har kört som kan säga till maj hur det är?) men det är ett billigt alternativ mot att ordna nån kraftigare tryckplatta, ordna så det passar på svänghjulet etc.(fast det skulle jag helst vilja ha).


                              Har fått kontakt med en kille som jobbar med kopplingar. Han bygger om original lamellen till maj så där är 8 sinter puckar istället för 6 eller fyra. Det skall tydligen vara lite bättre än 4 och 6 pucks som har ganska mycket av och på känsla.

                              Vad hade ni gjort om ni stod vid mina val?

                              MVH
                              före detta coupe trimmare
                              pimpig cadilacc deville
                              Sv1000s C-Ö

                              Comment

                              Working...
                              X