Sicket jävla jobb det var att ta ner turbon på Punton! Har någon annan gjort det?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Demontera Turbo på Punto
Collapse
X
-
Läste att man tydligen behöver ta bort plenumet, enklast så. Min har gått nästan 12000mil så jag räknar med att den är på väg ut snart. Inte skoj att höra att det är väldigt besvärligt, tummen mitt i handen. Men hur svårt kan det vara, bara ett par bultar och muttrar, eller hur var det nu igen... ;-)
Taskiga oljetätningar? Antar att du skickar det på renovering?Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
-
Japp, jag tog bort den underifrån.
Prova att göra en ny "down-pipe" för en större turbo:-) Då kan man snacka om att behöva fingrar med sju leder.Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by novisen
Läste att man tydligen behöver ta bort plenumet, enklast så. Min har gått nästan 12000mil så jag räknar med att den är på väg ut snart. Inte skoj att höra att det är väldigt besvärligt, tummen mitt i handen. Men hur svårt kan det vara, bara ett par bultar och muttrar, eller hur var det nu igen... ;-)
Taskiga oljetätningar? Antar att du skickar det på renovering?
Har du tummen mitt i handen så ta dig en ordentlig funderare på om du verkligen ska ge dig på att skruva själv.Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Jag har plockat min turbo både nerifrån å uppifrån...
båda sätten är ganska jobbiga, den enda fördelen med att ta den uppifrån är att det finns då gott om plats för händer å dyl
tar man den nerifrån så är det juh trångt som fan, men det går ganska fort om man vet hur man ska bära sig åt.
Tar man den uppifrån så är det så otroligt mycket slangar å skit som ska undan innan penumet kan plockas av...
Så jävla korkat å sätta den på baksidan tycker jag...
Min turbo va oxå slut efter 12000 mil. Så nu sitter det en ny turbo som e lite större så nu har jag fått lite "ketchup effekt" men den öser på bättre på toppen jämfört me orginalen.Last edited by flejk_jejk; 6 November 2005, 18:17.
Comment
-
Vill bara uppdatera att det inte blir något av att skicka för renovering då det skulle kosta 7500:- att fixa. Visst är det dyrare med en ny som här hemma kostar drygt 17000:- men jag fann en ny utomlands för bra mycket mindre än renoveringspriset. Sitter nu och väntat på att den ska komma.Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Vad är det för märke på orginalsnurra till Punton?
Kommer du köpa en bättre turbo eller likadan som orginal?
Comment
-
7500???!!!! Jisses vad dyrt! Hade för mig att jag sett 2500:- för renovering hos GIK, men det är ju ett tag sedan så har fömodligen blandat ihop hjärnan igen.... ;-)Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Originally posted by Freddan72
Vad är det för märke på orginalsnurra till Punton?
Kommer du köpa en bättre turbo eller likadan som orginal?Last edited by Czappa; 15 November 2005, 15:57.Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Originally posted by novisen
7500???!!!! Jisses vad dyrt! Hade för mig att jag sett 2500:- för renovering hos GIK, men det är ju ett tag sedan så har fömodligen blandat ihop hjärnan igen.... ;-)Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Jag har inte riktigt förstått vad en turborenovering innebär.
Varför kostar det så mycket?
Är det bara byte av alla packningar? Eller byter man mer?
Borde man inte kunna göra jobbet själv?
?Coupé 20VT LE -99 Svart
Camaro V8 1LE -14 Röd
Huracan V10 610-4 -14 Grå
Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit
Comment
-
Tror att det stora problemet är att få det stabilt, snurrar ju lite grann inne i turbinen, så det får inte vara mycket obalans i axeln. Antar att det är dessa maskiner som är dyra, vill nog ha tillbaka investerade pengar.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
Comment