Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demontera Turbo på Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demontera Turbo på Punto

    Sicket jävla jobb det var att ta ner turbon på Punton! Har någon annan gjort det?
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Läste att man tydligen behöver ta bort plenumet, enklast så. Min har gått nästan 12000mil så jag räknar med att den är på väg ut snart. Inte skoj att höra att det är väldigt besvärligt, tummen mitt i handen. Men hur svårt kan det vara, bara ett par bultar och muttrar, eller hur var det nu igen... ;-)
    Taskiga oljetätningar? Antar att du skickar det på renovering?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Japp, jag tog bort den underifrån.
      Prova att göra en ny "down-pipe" för en större turbo:-) Då kan man snacka om att behöva fingrar med sju leder.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Originally posted by novisen
        Läste att man tydligen behöver ta bort plenumet, enklast så. Min har gått nästan 12000mil så jag räknar med att den är på väg ut snart. Inte skoj att höra att det är väldigt besvärligt, tummen mitt i handen. Men hur svårt kan det vara, bara ett par bultar och muttrar, eller hur var det nu igen... ;-)
        Taskiga oljetätningar? Antar att du skickar det på renovering?
        Jupp, stämmer bra med att jag skickar för renovering. Köpte bilen med havererad turbin, milde himmel vad det rök!

        Har du tummen mitt i handen så ta dig en ordentlig funderare på om du verkligen ska ge dig på att skruva själv.
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          Jag har plockat min turbo både nerifrån å uppifrån...

          båda sätten är ganska jobbiga, den enda fördelen med att ta den uppifrån är att det finns då gott om plats för händer å dyl

          tar man den nerifrån så är det juh trångt som fan, men det går ganska fort om man vet hur man ska bära sig åt.

          Tar man den uppifrån så är det så otroligt mycket slangar å skit som ska undan innan penumet kan plockas av...

          Så jävla korkat å sätta den på baksidan tycker jag...

          Min turbo va oxå slut efter 12000 mil. Så nu sitter det en ny turbo som e lite större så nu har jag fått lite "ketchup effekt" men den öser på bättre på toppen jämfört me orginalen.
          Last edited by flejk_jejk; 6 November 2005, 18:17.

          Comment


          • #6
            Vill bara uppdatera att det inte blir något av att skicka för renovering då det skulle kosta 7500:- att fixa. Visst är det dyrare med en ny som här hemma kostar drygt 17000:- men jag fann en ny utomlands för bra mycket mindre än renoveringspriset. Sitter nu och väntat på att den ska komma.
            Fiat 500
            Fordson Super Dexta -64
            Kawasaki Z1A
            Kawasak GPz1100A2
            Suzuki Grand Vitara -11
            Suzuki T500R

            Comment


            • #7
              Vad är det för märke på orginalsnurra till Punton?

              Kommer du köpa en bättre turbo eller likadan som orginal?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                7500???!!!! Jisses vad dyrt! Hade för mig att jag sett 2500:- för renovering hos GIK, men det är ju ett tag sedan så har fömodligen blandat ihop hjärnan igen.... ;-)
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Ja det va dyrt! undra om det är ungefär samma pris till Uno T, nån som vet?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan72
                    Vad är det för märke på orginalsnurra till Punton?

                    Kommer du köpa en bättre turbo eller likadan som orginal?
                    Det är en original IHI VL7 och det är vad jag köpte.
                    Last edited by Czappa; 15 November 2005, 15:57.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by novisen
                      7500???!!!! Jisses vad dyrt! Hade för mig att jag sett 2500:- för renovering hos GIK, men det är ju ett tag sedan så har fömodligen blandat ihop hjärnan igen.... ;-)
                      Det var GIK som gav mig priset: Det kostar 4800 + moms då turbons turbinhjul (fläkthjulet på avgassidan) samt turbinhus kan återanvändas. Om så inte, då kan vi ändå reparera den men det kostar 5990 + moms. OCH i mitt fall så var turbinhjulen kassa.
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment


                      • #12
                        Jag har inte riktigt förstått vad en turborenovering innebär.
                        Varför kostar det så mycket?
                        Är det bara byte av alla packningar? Eller byter man mer?
                        Borde man inte kunna göra jobbet själv?
                        ?
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Tror att det stora problemet är att få det stabilt, snurrar ju lite grann inne i turbinen, så det får inte vara mycket obalans i axeln. Antar att det är dessa maskiner som är dyra, vill nog ha tillbaka investerade pengar.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment

                          Working...
                          X