Tänk att man inte kan släppa saker och ting ;-)
Folk brukar säga att man inte skall bry sig så mycket om absolut värde på comptest, men jag anser ändå att man bör veta vad man skall förvänta sig annars kan man lätt missa infon man får de mätningar man gör. Själv kunde jag varit nöjd med väldigt jämna 6bar när jag gjorde det själv (ruskigt fin motor!), men det visade ju bara att jag kunde skruva dit mätaren lika illa på alla cylindrar. Nåja, har letat och letat och hittat ett par som ger samma resultat (försök själva söka efter hur man räknar fram comp-tryck från CR, inte lätt att hitta med begränsad tid och sökkunskap):
Så min motor med 7.8:1 i komp:
Räkna 7.8*1.38=10.76bar (opel hemsida)
Räkna 17-20 *7.8 = 156psi=10.61 bar (ref. till haynes manual, mer mot 20 ju mer frisk motorn är)
Tycker själv att den info jag läst om GTns motor ger ca 10.5bar i tryck så det verkar som ovan är bra riktlinjer.
Dessa värden är utan hänsyn till kam osv, men kammen kommer bara att sänka trycket pga när de öppnar och stänger ventiler. kompet sänks ju också för att kunna trycka på mer laddtryck (antingen med hjälp av kammen eller slaglängd eller så), så det är inte bra med för högt tryck heller. Så eftersom mitt tryck ligger på 13 bar, antyder det CR på ca 9.5:1. Aningens nervös att ladda 1.2-1.3bar på 95oktan ( ;-D smålänning, vad annars) utan att riskera spikning, med tanke på att kompet borde vara 7.8:1.
Så ni som har mätt era motorer, kan ni fylla i resultat om ni kommer ihåg? Både CR och tryck
Mitt : CR = 7.8:1 Tryck:13bar alla 4 cylindrar.
Folk brukar säga att man inte skall bry sig så mycket om absolut värde på comptest, men jag anser ändå att man bör veta vad man skall förvänta sig annars kan man lätt missa infon man får de mätningar man gör. Själv kunde jag varit nöjd med väldigt jämna 6bar när jag gjorde det själv (ruskigt fin motor!), men det visade ju bara att jag kunde skruva dit mätaren lika illa på alla cylindrar. Nåja, har letat och letat och hittat ett par som ger samma resultat (försök själva söka efter hur man räknar fram comp-tryck från CR, inte lätt att hitta med begränsad tid och sökkunskap):
Så min motor med 7.8:1 i komp:
Räkna 7.8*1.38=10.76bar (opel hemsida)
Räkna 17-20 *7.8 = 156psi=10.61 bar (ref. till haynes manual, mer mot 20 ju mer frisk motorn är)
Tycker själv att den info jag läst om GTns motor ger ca 10.5bar i tryck så det verkar som ovan är bra riktlinjer.
Dessa värden är utan hänsyn till kam osv, men kammen kommer bara att sänka trycket pga när de öppnar och stänger ventiler. kompet sänks ju också för att kunna trycka på mer laddtryck (antingen med hjälp av kammen eller slaglängd eller så), så det är inte bra med för högt tryck heller. Så eftersom mitt tryck ligger på 13 bar, antyder det CR på ca 9.5:1. Aningens nervös att ladda 1.2-1.3bar på 95oktan ( ;-D smålänning, vad annars) utan att riskera spikning, med tanke på att kompet borde vara 7.8:1.
Så ni som har mätt era motorer, kan ni fylla i resultat om ni kommer ihåg? Både CR och tryck
Mitt : CR = 7.8:1 Tryck:13bar alla 4 cylindrar.
Comment