Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tryck och compression-ratio, fyll i snälla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tryck och compression-ratio, fyll i snälla

    Tänk att man inte kan släppa saker och ting ;-)

    Folk brukar säga att man inte skall bry sig så mycket om absolut värde på comptest, men jag anser ändå att man bör veta vad man skall förvänta sig annars kan man lätt missa infon man får de mätningar man gör. Själv kunde jag varit nöjd med väldigt jämna 6bar när jag gjorde det själv (ruskigt fin motor!), men det visade ju bara att jag kunde skruva dit mätaren lika illa på alla cylindrar. Nåja, har letat och letat och hittat ett par som ger samma resultat (försök själva söka efter hur man räknar fram comp-tryck från CR, inte lätt att hitta med begränsad tid och sökkunskap):

    Så min motor med 7.8:1 i komp:
    Räkna 7.8*1.38=10.76bar (opel hemsida)
    Räkna 17-20 *7.8 = 156psi=10.61 bar (ref. till haynes manual, mer mot 20 ju mer frisk motorn är)
    Tycker själv att den info jag läst om GTns motor ger ca 10.5bar i tryck så det verkar som ovan är bra riktlinjer.

    Dessa värden är utan hänsyn till kam osv, men kammen kommer bara att sänka trycket pga när de öppnar och stänger ventiler. kompet sänks ju också för att kunna trycka på mer laddtryck (antingen med hjälp av kammen eller slaglängd eller så), så det är inte bra med för högt tryck heller. Så eftersom mitt tryck ligger på 13 bar, antyder det CR på ca 9.5:1. Aningens nervös att ladda 1.2-1.3bar på 95oktan ( ;-D smålänning, vad annars) utan att riskera spikning, med tanke på att kompet borde vara 7.8:1.

    Så ni som har mätt era motorer, kan ni fylla i resultat om ni kommer ihåg? Både CR och tryck

    Mitt : CR = 7.8:1 Tryck:13bar alla 4 cylindrar.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Du har väl fortfarande 7.8:1 i komp.. bara ladda på ;-)

    Förstår inte logiken i formlerna du hittat.. jag kanske har fullständig sinnesförvirring.


    Hur som helst så mäter du den dynamiska kompressionen vid ett visst varvtal..
    Om man sätter på en kamaxel med längre uppetider så minskar den dynamiska och geometriska kompression vid tomgång, men vid högre varvtal så ökar den dynamiska komression pga ramair.
    Kompressionsförhållandet är dock oförändrat.

    Kanske OT..
    Last edited by Jens; 3 February 2006, 23:38.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Jag förstår inte heller logiken i formlerna, men det var något som kunde användas som riktlinjer om jag försod saken rätt. Orkar inte läsa och försöka räkna ut, antar att det egentligen är CR*lufttryck*K, där K är ökning pga värme vid kompressionen. Kompressionsförhållandet är i mina ögon bara ett sätt att ange villket tryck du får i kompressionerna.

      Men en vildare kamm ger väl bara bättre fyllnadsgrad på högre varv, så istället för att tappa trycket för att du inte hinner få ut avgaser/in luft så bibehåller du väl bara grundtrycket, så att säga (t.ex. 10.5bar). Och får du för högt tryck i cylindern börjar motorn spika. Anta att min kam stänger för tidigt nu, då borde den knacka på låga varv med fullt laddtryck men inte på höga eftersom den inte hinner fylla upp med nytt. Fast då har man ju också tappat vridmoment och toppeffekt.
      I vilket fall, undrar andra gjort komptest, och om det verkar rimligt med trycket.
      Tror inte att jag är helt fel ute, men har säkert missat något grundläggande någonstans ;-)

      Frågan är väl egentligen om jag fortfarande kan ha 7.8:1 i kompression och få 13bars tryck. (går inte att säga, massor av saker som påverkar m.m säkert, men nog borde det gå att ta reda på....)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment

      Working...
      X