Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT ryck!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT ryck!

    GTn rycker till ett par gg var gång man släpper gasen. Någon som råkat ut för liknande? Vad har åtgärdats för det?

    Mvh
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Letar efter ett liknande problem, inne på spåret tändningsrelaterat..
    Mitt problem började ungefär som du beskriver men är idag varvtals relaterat. Hugger till vid ca3000rpm precis som om tändningen klipper.
    Har inget med turbotryck att göra då det händer även utan belastning..
    Kommer att lämna bilen på diagnos snart och då hoppas att dom hittar vad felet är.
    Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
    /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
    Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
    Lancia Delta Integrale(race)
    Uno Turbo(race)

    Comment


    • #3
      Intressant! Följer med spänning.
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #4
        Originally posted by unograle
        Letar efter ett liknande problem, inne på spåret tändningsrelaterat..
        Mitt problem började ungefär som du beskriver men är idag varvtals relaterat. Hugger till vid ca3000rpm precis som om tändningen klipper.
        Har inget med turbotryck att göra då det händer även utan belastning..
        Kommer att lämna bilen på diagnos snart och då hoppas att dom hittar vad felet är.
        Hittat något svar ännu?
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          Nää har inte hunnit lämna in bilen än..
          Men har kommit fram till att det troligen är svänghjulsgivaren
          eller vevaxelgivaren som spökar..
          Ska försöka hinna med att lämna bort den på diagnos i slutet på månaden..
          Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
          /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
          Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
          Lancia Delta Integrale(race)
          Uno Turbo(race)

          Comment


          • #6
            unograle, Har du fått svar på nämnda problem?
            Fiat 500
            Fordson Super Dexta -64
            Kawasaki Z1A
            Kawasak GPz1100A2
            Suzuki Grand Vitara -11
            Suzuki T500R

            Comment


            • #7
              låter som liknande på min coupe faktist fast händer mest på växlarna 3 4 o 5 fast min rycker rejält
              http://www.garaget.org/?car=34508

              Comment


              • #8
                Har Punto GT en elektronisk laddtrycksventil (EBV) som Coupen har? Kan ju vara den isåfall. Skitig.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  rostlösning fetar väll ner ebv:en mer om man försöker rengöra med det ? vad tycker ni man borde pröva rengöra den med
                  http://www.garaget.org/?car=34508

                  Comment


                  • #10
                    Eftersom Unograles kommer utan laddtryck borde det inte vara EBVn, och det borde väl inte vara den eftersom Zappa får problem vid gassläpp, inte när turbon laddar.
                    Tyckte jag hade något liknande för ett tag sedan, inbillade mig att det kunde ha att göra med att dumpen inte öppnade som den skulle, så tryckte in massa luft i plenumet ändå med lite konstigt ryck som följd. Om det är när du släpper gas från övertryck och mest om det är med max ladd tryck eller när turbon spolar upp för fullt?

                    3000varv, är det inte där lambdan slutar "funka" förresten? Går över i openloop?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Tja, i normala fall (med std turbo) laddar ju turbon i princip jämt, mer eller mindre. Även vid mellangas, som man släpper..
                      EBV:n kan göras ren med 5-56 eller WD40.. Finns guide till detta här: EBV-cleaning
                      Om det nu hjälper..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Problemet med EBVn är väl att du får laddtrycksspikar, som i värsta fall får bilen att gå in i felsäkert läge? Har haft runt 2bar i punton pga ingen styrning utan problem dock. Håller du igen på gasen så du inte styr laddtrycket med EBVn utan med gasen, då spelar det ingen roll om du plockar bort ventilen väl? Coupen reagerar väl med att ge pulserande tryck (eller vridmoment) lite långsamt om EBVn ger sig, till att börja med i alla fall? Inte att den helt plötsligt stänger av tändingen med risk för blåmärke i pannan (om det nu är så illa vet jag inte dock)? Fast nu frågar jag mer allmänt än riktat mot Czappa/Unograles problem.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Tja min Coupe har lite sådana ryck (vid snabbt gasuppsläpp) om EBV:n inte är rengjord på länge.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Per, har du någon aning om varför? Personligen har jag svårt att se kopplingen till något via EBVn, men jag har ju rätt svårt att se någon koppling över huvud taget vad gäller bilar. Kan det vara för att den inte stänger till wastegaten så den öppnar och ger avgaspulser tillbaka in i cylindrarna? Alldeles för långsökt?
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Gissar på att den ligger o styr även lägre laddtryck? Men jag gissar bara. Kan vara inbillning oxå. Plus lite vidskepelse.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X