If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Letar efter ett liknande problem, inne på spåret tändningsrelaterat..
Mitt problem började ungefär som du beskriver men är idag varvtals relaterat. Hugger till vid ca3000rpm precis som om tändningen klipper.
Har inget med turbotryck att göra då det händer även utan belastning..
Kommer att lämna bilen på diagnos snart och då hoppas att dom hittar vad felet är.
Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
/F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
Lancia Delta Integrale(race)
Uno Turbo(race)
Originally posted by unograle Letar efter ett liknande problem, inne på spåret tändningsrelaterat..
Mitt problem började ungefär som du beskriver men är idag varvtals relaterat. Hugger till vid ca3000rpm precis som om tändningen klipper.
Har inget med turbotryck att göra då det händer även utan belastning..
Kommer att lämna bilen på diagnos snart och då hoppas att dom hittar vad felet är.
Hittat något svar ännu?
Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Nää har inte hunnit lämna in bilen än..
Men har kommit fram till att det troligen är svänghjulsgivaren
eller vevaxelgivaren som spökar..
Ska försöka hinna med att lämna bort den på diagnos i slutet på månaden..
Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
/F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
Lancia Delta Integrale(race)
Uno Turbo(race)
Eftersom Unograles kommer utan laddtryck borde det inte vara EBVn, och det borde väl inte vara den eftersom Zappa får problem vid gassläpp, inte när turbon laddar.
Tyckte jag hade något liknande för ett tag sedan, inbillade mig att det kunde ha att göra med att dumpen inte öppnade som den skulle, så tryckte in massa luft i plenumet ändå med lite konstigt ryck som följd. Om det är när du släpper gas från övertryck och mest om det är med max ladd tryck eller när turbon spolar upp för fullt?
3000varv, är det inte där lambdan slutar "funka" förresten? Går över i openloop?
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Tja, i normala fall (med std turbo) laddar ju turbon i princip jämt, mer eller mindre. Även vid mellangas, som man släpper..
EBV:n kan göras ren med 5-56 eller WD40.. Finns guide till detta här: EBV-cleaning
Om det nu hjälper..
Problemet med EBVn är väl att du får laddtrycksspikar, som i värsta fall får bilen att gå in i felsäkert läge? Har haft runt 2bar i punton pga ingen styrning utan problem dock. Håller du igen på gasen så du inte styr laddtrycket med EBVn utan med gasen, då spelar det ingen roll om du plockar bort ventilen väl? Coupen reagerar väl med att ge pulserande tryck (eller vridmoment) lite långsamt om EBVn ger sig, till att börja med i alla fall? Inte att den helt plötsligt stänger av tändingen med risk för blåmärke i pannan (om det nu är så illa vet jag inte dock)? Fast nu frågar jag mer allmänt än riktat mot Czappa/Unograles problem.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Per, har du någon aning om varför? Personligen har jag svårt att se kopplingen till något via EBVn, men jag har ju rätt svårt att se någon koppling över huvud taget vad gäller bilar. Kan det vara för att den inte stänger till wastegaten så den öppnar och ger avgaspulser tillbaka in i cylindrarna? Alldeles för långsökt?
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment