If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Den fanns inte förrän 1982. 131 Sport fanns (utomlands) från -79 (tror jag) med samma motor men 2 dörrar.
Den hade 1995cc-motorn med förgasare och 110hk. Elhissar, c-lås, taklucka, osv.
Tänkte lägga upp ett test från Teknikens Värld 1982 ikväll.
Det fanns även en Supermirafiori 1600TC 1978-79 om det är den du menar?
Det är nog den 2000 motorn du nämner, början 80-talet är inte omöjligt att det gäller. Jag hade fått info att det var lite vassare kammar och annan förgasare än tidigare 2,0 TC motorer, men det kanske inte stämmer?
Den satt bara i Lancia Beta 1974 upp till 1977 när 132 2.0 kom. Men den hade väl 111-112hk..
Tror du jämför med 124 Spider? USA-varianten hade jävligt lågt komp (andra kolvar) och säkert andra kamaxlar. Typ 85hk... :-D
Pga 93oktan och katalysator förstås.
Originally posted by Alvar Aha.
Den 2,0 som satt i 132:an, hur är den effektmässigt? Hade dom insprutning?
Som jag skrev, 112hk står det i mina böcker.
Allra sista årsmodellen (1980) av 132 fanns det faktiskt en modell med insprutning, 132 2000i. Men inte i Sverige förstås...
F.Ö. samma motor som satt i Argenta (1981-1985). 122hk och 175Nm.
Har för mig att den svenska versionen av 131 Supermirafiori 2000TC hade 110 hkr. Pga av den på den tiden hårdare svenska avgasreningen. Men jag tror det bara var att lossa en kontakt för att koppla ut den - å på så sätt få de riktiga 113 hkr.
Vi kallade vår 131:a för "Hulken". Den var kraftig som få, men såg hyfsat snäll ut... Vill minnas att det var ett grymt drag, framför allt svarade förgasarmotorerna kvickt som bara den.
132rna som fanns i sverige med 2-litersmotorn 78-79 hade 100hkr med den svenska avgasreningen. Men med samma snillrika kontakt som man drog ur...
Originally posted by Lars Har för mig att den svenska versionen av 131 Supermirafiori 2000TC hade 110 hkr. Pga av den på den tiden hårdare svenska avgasreningen. Men jag tror det bara var att lossa en kontakt för att koppla ut den - å på så sätt få de riktiga 113 hkr.
Vi kallade vår 131:a för "Hulken". Den var kraftig som få, men såg hyfsat snäll ut... Vill minnas att det var ett grymt drag, framför allt svarade förgasarmotorerna kvickt som bara den.
132rna som fanns i sverige med 2-litersmotorn 78-79 hade 100hkr med den svenska avgasreningen. Men med samma snillrika kontakt som man drog ur...
Hulken- hihi
Gasresponsen var det inget fel på !
Ej heller Växellådans Abarth short throw stick !
Den tidens starkaste motor med 1 st förgasare !
Ville man ha starkare 4 cyl motor fick man ha dubbelförgasare eller Opel manta med inspr !
0..100 på 9.5 sek klockat vid avtal tillf... utan standardluftfilter.
var snabbt DÅ !... Skratta inte !
En sak är säker, det var några BMW's i samma storlek som såg rött då de blev frånåkta !
En fick sladd i en kurva (gasglad) o åkte nästan i diket...
Men 131 Supermirafiori hade mer vägegenskaper än SÅ
Vid gas så överstyrde den till viss del så den låg ändå fint i kurvorna ! (italiensk)....
Med fördel kan EGR ventilen "modifieras" med tunn plåt !
Lossas med 90 graders böjd 13 nyckel (specialverktyg för att inte behöva lossa förgasaren)
Kontrollventilen på EGR är av typen "dummyrör"
DE VISSTE EJ PÅ BESIKTNINGEN HUR de skulle kolla ..
4 gubbar kliade sig i huvet o sen sket i det !
-Man blev nästan orolig i väntan !
Samt ALLA sportluftfilter varmt rekommenderas
Brööööööööl o sen riktigt rally smatter från avgasröret
En av misstag liten modifiering av (Nippondenso) ventilen
(råkade växla 2 slangar) gjorde att man vid rätt timing (2an och 3ans växel..full gas o släpp vid 4000 varv)avsiktligt kunde generera KRAFTIGA avgas smällar (det värsta man hört var kommentaren)
(Slutade dock snabbt med det när en kompis körde bakom o såg alla "rostflagor som blåste ut från avgasröret"....
Innan ventilerna fick stryk med !
PS Jag fick lite frågor o mekanikern BERÖMDE bilens vägegenskaper o motor Då jag på en semesterresa var inne på närmaste FORD verkstad o fick tätat kylaren !... :-)
Det kan inte FORD sa han !
-- inget som jag inte visste !
han tog en provtur till närmsta kylarspecialist !
Dina inlägg osar så mycket kärleksfull nostalgi att jag inte kan fatta att du inte tar o lägger beslag på en av de få 131 Super som finns kvar?! ;-)
(eller en Argenta - bra sång i dem med!)
Originally posted by per Dina inlägg osar så mycket kärleksfull nostalgi att jag inte kan fatta att du inte tar o lägger beslag på en av de få 131 Super som finns kvar?! ;-)
(eller en Argenta - bra sång i dem med!)
-finns det nåra ?
Ja, snart blir man väl portad,,, Får skriva lite positiva inlägg med !
Njäe,, Utvecklingen går framåt !
Argentan var lite yvigare i väghållningen att köra !
Hade en 120ie på G för många år sen, men det blev inte av...
Provat rejält !
Sen gäller det att behålla "barnasinnet", om man har någorlunda konstruktivt jobb.
Har heller inte så mycket tid att ägna åt bilunderhåll nu !
Har en kollega (eller rättare sagt Chef) i Tyskland som haft en 124 Abarth..... visade fina kort, samt berömde den bilen !
Men underhållet var dyrt o tidsödande !
-Gissa om vi fick mycket att prata om när vi kom på att båda hade FIAT !
-det var 1997, gemenskapen håller än.
han har BMW nu.....(Firmabil)
fast han påpekar att FIAT gör roligare bilar (-- av en Tysk !!! )
Comment