Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorfråga 131 Supermirafiori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorfråga 131 Supermirafiori

    Är det någon som har motordata på på motorn som satt i 131 Supermirafiori 2000TC? Förgasartyp? Effekt? Årmodell är 1978 eller 1979.
    Tackar på förhand.

  • #2
    Den fanns inte förrän 1982. 131 Sport fanns (utomlands) från -79 (tror jag) med samma motor men 2 dörrar.
    Den hade 1995cc-motorn med förgasare och 110hk. Elhissar, c-lås, taklucka, osv.
    Tänkte lägga upp ett test från Teknikens Värld 1982 ikväll.

    Det fanns även en Supermirafiori 1600TC 1978-79 om det är den du menar?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det är nog den 2000 motorn du nämner, början 80-talet är inte omöjligt att det gäller. Jag hade fått info att det var lite vassare kammar och annan förgasare än tidigare 2,0 TC motorer, men det kanske inte stämmer?

      Comment


      • #4
        Den satt bara i Lancia Beta 1974 upp till 1977 när 132 2.0 kom. Men den hade väl 111-112hk..

        Tror du jämför med 124 Spider? USA-varianten hade jävligt lågt komp (andra kolvar) och säkert andra kamaxlar. Typ 85hk... :-D
        Pga 93oktan och katalysator förstås.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Aha.
          Den 2,0 som satt i 132:an, hur är den effektmässigt? Hade dom insprutning?

          Comment


          • #6
            Var det inte 113 hästar på den.. ? minns ej !
            Hade en sån -83a

            Kallad 131 Sport utomlands
            eller brava

            förgasaren = Weber med automatchoke (vatten-temp-styrd)
            http://www.sportingfiatsclub.org/models/131/131.asp

            131 SuperMirafiori TC Spec (3 capacities) 1981
            Engine 131 C1.000, 131 C3.000, 131 C4.000 Twin Cam belt driven
            4 cylinder in line, 1367, 1585, 1995cc
            8.9:1, 9:1, 9:1 compression
            78 x 71.5 - 84 x 71.5 - 84 x 90 bore x stroke (mm)
            Output 75 - 97 - 113bhp DIN @ 5800 - 6000 - 5600rpm
            11.2 - 13 - 17 mkg @ 3800 - 3800 - 3600
            Lubrication: rotary pump, sump cap. All 3.6kg
            Coolant: pump, thermostat & booster fan 8.1 - 8.0 - 8.2 litres
            Carburation 1x Weber 32 ADF 52/250 - 53/250 - 34 ADF 54/250
            or 1x Solex C32 TEIE/9 - Solex C32 TEIE/10
            Ignition Coil & Distributor
            Fuel Tank capacity 53 litres/ 11.66 gals, electronic d.c. pump
            Gearbox 5 speed all synchro, clutch: single dry plate, split prop shaft
            Final Drive Rear, Hypoid bevel gearing, 9/40 - 10/41 - 12/43 ratio
            Suspension Front: McPherson strut type, coil springs, wishbones, telescopic shock absorbers
            Rear: rigid axle, 5 torque reaction arms, coil springs & shocks
            Brakes Front: disc, single piston & swing arm caliper
            Rear: drum
            Weight 1060 – 1060 - 1080kg unladen
            Wheels/tyres 13ins 165/60 - 165/60 - 185/70 SR Pirelli
            Steel pressing with chromed rim rings, alloy optional.
            Last edited by Håkan; 7 June 2006, 15:11.
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Haha det var svar på tal det! :-)

              Originally posted by Alvar
              Aha.
              Den 2,0 som satt i 132:an, hur är den effektmässigt? Hade dom insprutning?
              Som jag skrev, 112hk står det i mina böcker.
              Allra sista årsmodellen (1980) av 132 fanns det faktiskt en modell med insprutning, 132 2000i. Men inte i Sverige förstås...
              F.Ö. samma motor som satt i Argenta (1981-1985). 122hk och 175Nm.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Stort tack till er båda.
                /Alvar

                Comment


                • #9
                  131

                  Har för mig att den svenska versionen av 131 Supermirafiori 2000TC hade 110 hkr. Pga av den på den tiden hårdare svenska avgasreningen. Men jag tror det bara var att lossa en kontakt för att koppla ut den - å på så sätt få de riktiga 113 hkr.

                  Vi kallade vår 131:a för "Hulken". Den var kraftig som få, men såg hyfsat snäll ut... Vill minnas att det var ett grymt drag, framför allt svarade förgasarmotorerna kvickt som bara den.

                  132rna som fanns i sverige med 2-litersmotorn 78-79 hade 100hkr med den svenska avgasreningen. Men med samma snillrika kontakt som man drog ur...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 131

                    Originally posted by Lars
                    Har för mig att den svenska versionen av 131 Supermirafiori 2000TC hade 110 hkr. Pga av den på den tiden hårdare svenska avgasreningen. Men jag tror det bara var att lossa en kontakt för att koppla ut den - å på så sätt få de riktiga 113 hkr.

                    Vi kallade vår 131:a för "Hulken". Den var kraftig som få, men såg hyfsat snäll ut... Vill minnas att det var ett grymt drag, framför allt svarade förgasarmotorerna kvickt som bara den.

                    132rna som fanns i sverige med 2-litersmotorn 78-79 hade 100hkr med den svenska avgasreningen. Men med samma snillrika kontakt som man drog ur...
                    Hulken- hihi
                    Gasresponsen var det inget fel på !
                    Ej heller Växellådans Abarth short throw stick !
                    Den tidens starkaste motor med 1 st förgasare !
                    Ville man ha starkare 4 cyl motor fick man ha dubbelförgasare eller Opel manta med inspr !

                    0..100 på 9.5 sek klockat vid avtal tillf... utan standardluftfilter.
                    var snabbt DÅ !... Skratta inte !
                    En sak är säker, det var några BMW's i samma storlek som såg rött då de blev frånåkta !
                    En fick sladd i en kurva (gasglad) o åkte nästan i diket...
                    Men 131 Supermirafiori hade mer vägegenskaper än SÅ

                    Vid gas så överstyrde den till viss del så den låg ändå fint i kurvorna ! (italiensk)....

                    Med fördel kan EGR ventilen "modifieras" med tunn plåt !
                    Lossas med 90 graders böjd 13 nyckel (specialverktyg för att inte behöva lossa förgasaren)
                    Kontrollventilen på EGR är av typen "dummyrör"
                    DE VISSTE EJ PÅ BESIKTNINGEN HUR de skulle kolla ..
                    4 gubbar kliade sig i huvet o sen sket i det !
                    -Man blev nästan orolig i väntan !

                    Samt ALLA sportluftfilter varmt rekommenderas
                    Brööööööööl o sen riktigt rally smatter från avgasröret
                    En av misstag liten modifiering av (Nippondenso) ventilen
                    (råkade växla 2 slangar) gjorde att man vid rätt timing (2an och 3ans växel..full gas o släpp vid 4000 varv)avsiktligt kunde generera KRAFTIGA avgas smällar (det värsta man hört var kommentaren)
                    (Slutade dock snabbt med det när en kompis körde bakom o såg alla "rostflagor som blåste ut från avgasröret"....
                    Innan ventilerna fick stryk med !

                    PS Jag fick lite frågor o mekanikern BERÖMDE bilens vägegenskaper o motor Då jag på en semesterresa var inne på närmaste FORD verkstad o fick tätat kylaren !... :-)
                    Det kan inte FORD sa han !
                    -- inget som jag inte visste !
                    han tog en provtur till närmsta kylarspecialist !
                    Last edited by Håkan; 7 June 2006, 21:48.
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #11
                      Håkan

                      Dina inlägg osar så mycket kärleksfull nostalgi att jag inte kan fatta att du inte tar o lägger beslag på en av de få 131 Super som finns kvar?! ;-)
                      (eller en Argenta - bra sång i dem med!)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        .. i Teknikens Värld 1982:

                        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...9542#post39542
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Re: Håkan

                          Originally posted by per
                          Dina inlägg osar så mycket kärleksfull nostalgi att jag inte kan fatta att du inte tar o lägger beslag på en av de få 131 Super som finns kvar?! ;-)
                          (eller en Argenta - bra sång i dem med!)
                          -finns det nåra ?
                          Ja, snart blir man väl portad,,, Får skriva lite positiva inlägg med !
                          Njäe,, Utvecklingen går framåt !

                          Argentan var lite yvigare i väghållningen att köra !
                          Hade en 120ie på G för många år sen, men det blev inte av...
                          Provat rejält !

                          Sen gäller det att behålla "barnasinnet", om man har någorlunda konstruktivt jobb.
                          Har heller inte så mycket tid att ägna åt bilunderhåll nu !
                          Har en kollega (eller rättare sagt Chef) i Tyskland som haft en 124 Abarth..... visade fina kort, samt berömde den bilen !
                          Men underhållet var dyrt o tidsödande !

                          -Gissa om vi fick mycket att prata om när vi kom på att båda hade FIAT !
                          -det var 1997, gemenskapen håller än.
                          han har BMW nu.....(Firmabil)
                          fast han påpekar att FIAT gör roligare bilar (-- av en Tysk !!! )
                          Last edited by Håkan; 8 June 2006, 22:38.
                          Fiat for FUN

                          Comment


                          • #14
                            Argentan är yvigare original men det är för att den är 37meter hög. Sänk ca 20m så blir den helt ok kan jag lova..!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X