Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var köpa däck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Aloha
    Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
    Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?


    Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
    Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
    Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
    Jag trpr fortfarande att du kommer bli nöjdast med 215/45 profil. 215/40 blir nog också bra iofs, lite stötigare bara och så visar mätaren mer. Nu när jag har 215/45 på min så visar mätaren 2km/h fel i 160km/h jämfört med GPS, innan var det snarare 8km/h eller nått. Så på det sättet är det ju possitivt också.
    Angående 225 däck, du gör som du känner.
    225 däck ser lite fetare ut, gör att bilen får liiiiiiite bättre grepp/vägegenskaper men gör den än mer stötig och spårkänslig plus att den lättare vattenplanar. Mitt val hade nog blivit 215, men jag är faktiskt lite sugen på 225 jag med..
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • Originally posted by Aloha
      Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
      Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?


      Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
      Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
      Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
      alltså ska du gå upp i bredd måste du gå ner i profil. Ex så sitter det 225/45 - 16" på 20vt LE och Plus. Du hade ju 17" så då får du nästan ha 225/35 i profil eller nått
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Originally posted by Aloha
        Ja har kumho 215/45-17 på gränsen till stora vid fullt rattutslag men har hör att de funkar bra när framvagnen är rätt inställd vilken min inte är..

        ref.

        Läget just nu:

        Kvarstående brister.

        framvagn: hjul ej i linje skillnad ca. 1cm. (v-framhjul bakom de högra! )
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • 225/35-17 kommer ge ett fel på 3,6%. 225/45-17 blir 3,7% fel. 215/40-17 ger ett fel på 1,2%. 225 fungerar nog bättre vid 16 eller 18 tum.

          Mina kumho 215/45-17 tar inte i någonstans vid fullt rattutslag och har inte gjort det tidigare heller. Har du testat några andra dimensioner pazzo?
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • Originally posted by Aloha
            225/35-17 kommer ge ett fel på 3,6%. 225/45-17 blir 3,7% fel. 215/40-17 ger ett fel på 1,2%. 225 fungerar nog bättre vid 16 eller 18 tum.

            Mina kumho 215/45-17 tar inte i någonstans vid fullt rattutslag och har inte gjort det tidigare heller. Har du testat några andra dimensioner pazzo?
            Stirra dig inte blind på vilken som ger minst / mest fel på hastighetsmätaren bara. Skillnaden mellan 1.2% och 3.7% är nästan obetydlig.. 2-3km/h vid 150?
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • Originally posted by FloRic
              Stirra dig inte blind på vilken som ger minst / mest fel på hastighetsmätaren bara. Skillnaden mellan 1.2% och 3.7% är nästan obetydlig.. 2-3km/h vid 150?
              Så sant, och du gör inte mitt val lättare genom att säga så.
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • Originally posted by Aloha
                Har du testat några andra dimensioner pazzo?
                Hadde 225/45-16 innan...

                Funkade bra!
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • Aloha, dåliga bussningar i främre länkarmar och styrleder kan ge de problemen du nämner också, punton har blivit riktigt jobbig vid gaspådrag (får styra åt ett håll vid acc och styra tillbaka när man släpper) och spårar som en tok. Vet att bussningarna bak är dåliga och tror att de fram är rätt torra de också. Skall försöka få tid att åtgärda över semestern.... Inga anmärkningar på besiktningen dock, allt så fint och bra så. (och slitna däck fram förvärrar också saken har jag hört)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • Originally posted by novisen
                    Aloha, dåliga bussningar i främre länkarmar och styrleder kan ge de problemen du nämner också, punton har blivit riktigt jobbig vid gaspådrag (får styra åt ett håll vid acc och styra tillbaka när man släpper) och spårar som en tok. Vet att bussningarna bak är dåliga och tror att de fram är rätt torra de också. Skall försöka få tid att åtgärda över semestern.... Inga anmärkningar på besiktningen dock, allt så fint och bra så. (och slitna däck fram förvärrar också saken har jag hört)
                    Aha, där kan vi ha svaret. Mina bussningar i länkarmarna fram är slitna och torra. Blir nog byte nästa år.

                    Så här skrev infosite.se när jag frågade om prisskillnaden mellan olika dimensioner.

                    "Hej på dig

                    Priserna beror påvilka däck som levereras från vilken leverantör. 205/40/17 har vi i eget lager 215/40/17 levereras från Tyskland. Köp 205-däcket det fungerar förmodligen lika bra och till ett betydligt lägre pris!

                    Med vänlig hälsning Infosite.SE"

                    Så han föreslår "cykeldäck".
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • Klart att han föreslår sitt egna. Det kostar att ha däck på lager.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Vilket bredd på fälgen kan man ha när man har 18" på ???
                        7 tum,8 tum,9 tum ?? med vilket ET åxo då??

                        Fiat Punto ELX -99

                        Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                        Comment

                        Working...
                        X