Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var köpa däck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    kan vara svårt att se om däcken inte står helt rakt tycker jag i alla fall. Konstigt att du måste hålla emot för att inte bilen skall svänga höger, min kan göra så ibland när man kör iväg, lite förvånande när man släpper kopplingen och ratten sticker 90grader höger.... vet inte varför den gör så. Den är också lite känslig för spår, vinkel på vägbanan m.m.

    Det är dock inte så jobbigt att provskifta höger fram/bak för att se om det spelar någon roll, eller lägga på vinterdäcken fram (kort provtur, tror det är förbjudet med olika typer av däck fram bak?) för att se om det har med hjulinställning eller däck att göra. Speciellt om du ändå inte kan få några svar förrän på måndag, ger dig lite mer info tills dess. Beter sig bilen normalt med andra däck borde det inte ha med hjulinstälning att göra.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #77
      Fundering:

      Jag har ju samma däck som du. Har inte haft samma problem. Men. Dom har ett väldigt distinkt grepp, det kan betyda att fel i framvagnen som vinterdäck eller gamla sommardäck förlåter kommer fram med alldeles nya däck.

      Har du t ex kollat om någon spiralfjäder har gått av? Svårt att se utan att hissa upp den på respektive sida och känna efter vad som döljer sig under plastskyddshöljet. Eller om spindelleden glappar aningen - får bilen att vandra vänster lr höger?
      il giallino
      Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

      bella rossa
      Coupé 20VT LE nr1516 1999

      white pearl
      Mini Cooper D 2007

      Comment


      • #78
        novisen: det du nämner om att bilen kan hoppa till liksom åt höger lr vänster när man startar från stillastående känner ja igen, var så ännu mer med min tidigare toyota. har hört flera säga att det beror på att bilen är framhjulsdriven. och att den är spårkänslig, ber också på däcken (bredden), ju bredare däck ju mer språkänslig. (spec på sveriges "jättebra vägar")

        betedde sig som tidigare sagt i tråden inte så tidigare, varken me dessa fälgar eller med SM-däcken ja körde jan-mars.

        mikael: kanske de kanske. men de här verkar ju helt klart inte fallet, eftersom ja inte hade precis dessa problem tidigare (iaf vibrationer), med dessa fälgarna. så fort de nya däcken kom in i bilden så, o nu med ratten och att den drar har ju blivit ännu mer märkbart EFTER hjulinställningen.

        är rejält trött på de hela iaf...oavsettvad felet är.. väntar tills på måndag, hårda bud ska fram hos handlaren. nya däck, ja visst, michelin? ja visst det med, men de får betala mellanskillnaden. de är de minst sagt skyldiga efter att ja slängt 600kr på hjulinställning + 2000kr bensin...det är precis de extra 800kr ja skulle få betala emellan frö de här andra däcken. får de gott stå för, eftersom allt är deras stora soppa o misstag. vill dem inte de, nej då får dem ta tillbaks deras taskiga däck och betala tillbaks pengarna...inget mer me de.

        börjar mer o mer misstänka att hela deras lager goodyear däck, av denna moell iaf, ärm inköpta som han sa till bra pris för att det är något defekta, och de vill lura på dem kunder som kanske inte upptäcker lr bryr sig om detta. tror mer o mer att de hela är en dold bluff, medveten. därför de nog inte vill ge mig fyra nya goodyear, eftersom felet nog kommer vara detsamma med dem också. då avslöjar dem sig ju, annars finns de fan ingen som hels tlogik att säga något så dumt argumenterat som det där med att olika däck märken passa rolika bil modeller... något dummare har ja nog aldrig hört hittils.
        Last edited by Joksi; 21 April 2007, 00:19.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #79
          Så var det då måndag och jag har varit hos däckhandlaren, chefen had etydligen gått hem för dagen (typiskt, han satt säkert och gömde sig någonstans på kontoret) och killarna som jobbar där sa att dem kommit fram till att jag får pengarna tillbaka.

          ....pengarna tillbaka? däck då?
          Nej du vet det är enklast för alla parter, efter Goodyear tar 6 mån på att reklamer, så bättre du får pengarna tillbaks.

          Så nu undviker dem tydligen andra däck hos dem också, av någon anledning. Samtidigt kommer dem enkelt undan, men att ja slängt ut en massa pengar bara för att slutligen komma fram till denna lösning (vilket de kunde gjort mer eller mindre direkt) tycker jag är väldigt fräckt av dem.

          Vad tycker ni? Vad hade ni sagt?
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #80
            Tråkig historia det här

            Det bästa är kanske att ta pengarna tillbaka , ( förutsätter att dom tänker betala tillbaka hela summan ) , och kör till en annan bättre däckhandlare .

            Kan ju säga att jag köpte två regumerade däck av dom för ca: 4-5 år sedan dom funkade iallafall , men känslan när man körde in på gårdsplanen gick ju åt Hillbilly hållet , såg ut som ett skrotupplag och med ett par hundar som patrullerade på natten.

            Fick känslan av om man inte betalade så satt det nån galning med bössan i buskarna o bara väntade på o få knäppa en .

            Sen att vissa märken / modeller inte passar på olika bilar beror ju på mönstret och inte märket eller hur !?

            Hoppas att det löser sig till det bästa

            Comment


            • #81
              Jaså där ser man.
              Det där med mönster osv, stämmer ju inte i mitt fel efterso Mikael W kör med samma däck på sin Coupe!

              Jo...ja håller md där...är inte värsta bästa intrycket man får när man kör in på gården. Men men.

              Känns bara väldigt omänskligt och orättvisst hur dem behandlat en, skickat en fram o tillbaks, totalt 6 ggr har ja fått åka ut dit från Halmstad och inte förrän NU kommer de fra till att ja får pengarna tilbaks (inte samma däck, med de dåliga argumentet att de kanske inte passar till min bil) och vill jag ha ett par andra, ex Michein så får ja lägga pengar emellan. Men det ska ja ta o säga till dem att det kan dm glöma, ch att ja inte ska ha pengarna tillbaks, utan att dm får helt enkelt fixa DÄCK eftersom jag handlat hos DEM! Hur och till vilkn kostnad är deras problem, inte mitt, det är väl deras ansvar att deras produkter skall funka när dem nu saför och rekommenderar dem.

              Inte ska väl ja betala för deras bristande kunskaper och lurendrejerier...eller??

              Men men, får väl se vad dem säger om det. HAde helst sluppit dem, men å andra sidan vette fan var jag kan hitta ett par likgiltiga däck i den prisklassen hos någon annan handlare i stan...

              Dem sa nåt om att ja plötsligt inte kan få ett par likadana 4 nya Goodyear däck, eftersom reklemationen från dem mot Goodyear typ ska ta uppåt 6 mån. Vad har jag med det att göra? Jag ska ju ha fungerande däck, dt jag såklart betalat för

              Tycker inte nån här med att det mer o mer pekar på att ust deet partiet Goodyear däck dem köpt in ala är fel på, och att dem är medvetna om detta, och därför inte vågar helt enket ge mig 4 nya för att dem är rädda att samma fel ska kvarstå??
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #82
                Då är det bara o stå på dig och försöka få dom att ge dig nya däck , om dom är riktiga i huvudet borde dom ju göra det .

                Håller med om att säljer dom däck som är dåliga och måste reklameras , så ska dom fixa nya ersättningsdäck till kund och sedan lösa detta själva med sin leverantör / tillverkare , kallas för Goodwill men det kanske dom inte vet vad det är

                Ja , det verkar ju som att dom misstänker att övriga däck också är dåliga .

                Comment


                • #83
                  Har just reklmamerat mitt nya Good Year, fick ett nytt för nån vecka sen.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #84
                    Jaså? Vad hade du för problem?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #85
                      Det gav mig en idé, jag ringde precis upp Goodyear i Sverige och någon från reklammationsavdelningen skall ringa upp mig snart. Så får vi se vad dem tycker om alltihopa.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Joksi
                        Jaså? Vad hade du för problem?
                        Skrev om det tidigare i denna tråd..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #87
                          Har nu pratat med Goodyears reklammations-avdelning, och dem sa till mig att först säga åt handlaren att det där med 6 mån reklammationstid är mer eller mindre skitsnack, iaf idag och just nu.
                          Sen skulle ja säga åt dem att skifa höger fram och bak, för att på så sätt se om det slutar dra för då kan det vara höger framdäck som egentligen bara behöver reklameras.

                          Isf skulle dem bara skicka in det, och inom 2 v skulle de få svar vad de ska göra (om de är fel så att ja får ett nytt däck), så inte ska ja tvingas ta pengarna tillbaks menar han på.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #88
                            Ringde för första gången direkt till chefen på ett tag idag, fick säga mitt o prata klart. Argumenterade bl.a för vad både Euromaster sa (där ja gjorde hjulinställningen, om att skifta höger fram o bak däck) och vad Goodyear sa till mig.

                            Han pissar fullständigt på detta, det enda han hade mage att svara mig var följande;
                            - "Vet du vad, jag/vi är så jävla trötta på dig, dina däck och din bil. Det erbjudande du fick häromdagen står kvar och det är det som gäller från vårt håll, lämna tillbaks däcken så får du pengarna tillbaks. Enkelt."

                            Jag argumenterade vidare om att de bör ersätta mig med likadana nya däck, eller iaf ge det en chans och prova att skifta däcken innan dem ev. skickar in ett däck på reklamation (enligt Goodyear bl.a).
                            Dem är totalt ointresserade av vad jag o andra har att säga, de stårt på sig och står fast vid va dem säger. De bryr sig kort och gott inte som jag uppfattade honom i telefon.

                            Riktigt otrevligt och fräck mao.
                            Men vänta lite, nu kommer de värsta, dem ger mig pengarna tillbaks (ska man lita på de!??) om JAG kommer och lämnar av däcken. Alltså ska jag betala någon för att plocka ner mina däck, plocka loss dem från fälgarna och sedan sätta på mina vinterdäck temporärt så jag kan åka dit och lämna däcken. 'De vägrar slutföra jobbet som de påbörjat, eftersom "de är trötta på mig och jag och min bil ärm inte längre välkomna inne i deras verkstad"

                            ????

                            För övrigt så har jag nu upptäckt att däcken är från Indoenisen, tillverkade där. En snubbe jag känner sa att han inte behöver veta mer, det förklarar det mesta. Dem ska egentligen vara tillverkade i Tyskland eller i något annat land i Europa för Europeiska/Nordiska förhållanden.

                            Han menade på att anledningen till att du inte får nya däck är för att Goodyear i Sverige inte ens hade tagit emot dem däcken.

                            Men...frågan nu är vilka däck jag kan hitta för samma pengar. Ha rkollat runt hos alla handlarna och jag fick helt klart ett lågt pris, eftersom i 1000kr-klassen hitar jag bara märken som Sunny (800), Sava (1250), Nexen (1000) och Interstate (950).

                            Jag har heller varken lust eller råd för den delen att lägga ut 130-1400 per däck efter allt det här, har redan slösat oplanerade pengar på bensin, hjulinställning osv .
                            Så det lutar mer åt Nexen, eftersom den handlaren som sålde dem mellanprisdäcken var den enda som verkligen argumenterade för och lät positiv om sina däck. De andra var inte vidare entusiastiska över att sälja tyckte jag.

                            Sen känner ja en snubbe som jobbar på det stället också, inger lite mer trygghet om man säger så.
                            Dem som säljer Nexen däcken säger att dem säljer massor av sådana och det är inga problem, dessutom säger han att jag kan nog vänta mig ett bättre däck än det Goodyear däcket jag har nu, även om det är Goodyear. Han säljer bara Goodyear däck frpn Tyskland i princip, därav det högre priset.

                            Så jag velar alternativ mellan Nexen och Interstate, då Interstate finns hos två andra handlare för samma snarlika pris.

                            Frågan är då om ni hört något om desssa två och vilken man då ska välja?
                            Last edited by Joksi; 25 April 2007, 14:51.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #89
                              Tycker inte du ska köpa nåt skräpdäck, det finns märkesdäck på dackonline.net till hyggliga priser.
                              Att du får pengarna tillbaka är väl ok? De tar nog av dem då oxå.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #90
                                NEJ! Det är det sjuka, jag är alltså inte VÄLKOMMEN in i verkstaden mer, utan jag ska i praktiken bara komma o dumpa däcken o få pengarna tillbaks. Alltså hur jag får av däcken osv. är mitt ansvar

                                Jo, jag håller med dig, det finns alla dessa fina däck för runt 1000lappen på däckonline/gummihuset som annars ute här i stan kostar allt från 1300-1600 liksom. Men det känns ju i mitt taskiga läge nu som ännu osäkrare att bestä'lla på NÄTET, där man inte har någon personlig kontakt och har man otur måste man krångla o ha sig ännu mer än nu.

                                Men visst är de lockande...

                                Hur många här har egentligen handlat hos någon online? Och hur blir det med monteringen på fälg och bil när man fått däcken?
                                Vad ligger sådana priser i snitt hus en däckfirma?

                                Man måst eju ta de också i beräkning, för att räkna ut om däcken verkligen blir billigare eller inte online. För köper man i butik så brukar alltid priset per däck innefatta balansering och montering.
                                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                                Mvh
                                Joksi

                                ¤ Garaget.org

                                ¤ Joksi.net

                                Comment

                                Working...
                                X