Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakbromsar och glidpinnar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hissade upp och kollade alla fyra hur de snurrar, fram och "nya" bak tar i och stannar på ett halvt / ett varv. Det fjärde och rengjorda med ny damask enbart snurrade i flera sekunder. Enl. verkstade som gjorde jobbet tyckte de att det skall bli varmt, speciellt med slitsade skivor. Att det fjärde oket inte blev varmt var för att det var begagnat och kärvat fast.... om man bromsar så ABSen tar i, är det då inte så högt tryck att även en kärvad kolv borde rört sig ut, men inte kommit in igen??? Hmmm..... Nåja, spann så jag hann hoppa in i bilen och trycka på bromsen och nog bromsar det där i alla fall. Tror dock att det är luft i den ledningen (pedalen tar sent och känns lite svampig).
    Kan det vara något annat med tätningar i huvudbromscylindern? Så kolvarna inte går tillbaka rätt? Vid luftningen blev jag ombedd att trampa bromsen i botten, har hört att man inte skall göra det av någon anledning, frågade 2 ggr för att försäkrade mig om att det var helt OK att göra så. Tycker det är lustigt att ett helt nytt och rent och beter sig lika som mina 2 fram som jag själv rengjorde så gott jag kunde.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Hur mycket spel skall det vara upp och ner mellan bäraren och belägget? Bara så man precis kan känna ett liiitet glapp eller typ 1mm (mina belägg sitter utan något spel)? Tror det är mitt problem efter ett väldigt trevligt och hjälpsamt samtal med PEAN. Om ni skall köpa belägg, handla där även om det kanske är lite dyrare, definitivt värt att stödja och handla av en så bra säljare!
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Kollat 2 av bromsarna, inga problem med att paddar ligger på, får väl köra ett tag til. VErkar lite som om kolvarna fram kärvar en aning ändå. hissade upp höger fram och bilen hoppar av domkraften... lyfte framifrån på länkarmesfästet och fanskapet kilar fast sig mellan inre drivknuten och växellådan eller vad det nu är, kollade inte så noga. Så nu behöver jag en sådan också. Vääääldigt nära att sätta eld på den förbannade bilen, hatar den rätt ordentligt just nu!

        Har blivit en dyr bilsommar....
        Ferodo DS2500 runt om, 2 nya dörrsidor fram, 2 nya lyktor bak, ett styck CDT audio ES620-framsystem, en CDT ES 100SQ subbas, ett Genesis dual mono bryggat (köpt förra året förvisso) ett genesis DA100 till framsystemet, 2 nya bromsok bak, omlack av balucka, bakskärm, ny motorhuv med lack, ny hylsnyckelsats Kamaza (förbannade tjuvar stal mina gamla hylsor, lite billigare dock).
        Behöver antagligen nya ok fram, byta ena subframen bak, nya hjullager (har hemma), ny inre drivknut, 2 nya yttre drivknutar, byta båda länkarmarna fram (har hemma), byta topplockspackning och renovera toppen, ny kamrem, ett nytt lamphus fram (stenskott)... har jag glömt något? Orkar inte göra mer själv, blir ju bara fel! Och garagedomkraften vill inte riktigt hålla tätt bakåt heller, antar att backventilen börjar ge sig.... inte mitt år i år. Fyyyy vad jag är less på det här. Och så är semestern slut, börjar jobba på måndag till råge på allt. Tar ju aldrig slut.

        Nu skall jag supa bort min ångest....
        Last edited by novisen; 10 August 2007, 19:49.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          tjena, förstår känslan, har du hunnit med allt det där skulle jag va lycklig, allt tar spn j..vla tid alltså.
          Behöver du hjälp med motorgrejerna/eller länkarmarna hör av dig!
          Har ett lyktglas över också om du nu inte köpt hela insatsen ännu.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #20
            Tänkte nästan låta verkstad göra jobbet, blir så fel när jag själv gör saker och vill inte förstöra något i motorn....
            Är det ett färgat glas du har eller klarglas? Upptäckte nyss att skivorna fram behöver bytas, slitsarna är slut på insidan men en mm kvar på utsidan. Får väl köra över vintern med dessa, bromsar ju inte så hårt med is på vägen.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              Bara själva glaset, är i klarglas, inte de mörkare som är på nyare modeller. Behöll det då fästet på strålkastaren var trasigt.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #22
                Synd, är ju tonade på min. Jaja, bara att beställa nytt så småningom. Påverkar ju inte beskiktningen, så det är ju bara en kosmetisk fråga.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #23
                  Sitter och funderar lite..... eftersom mina skivor är slut fram på ena sidan (insidan) gissar jag att de behöver bytas senast till våren. Det brukar väl vara god sed att ge nya skivor nya belägg och då slog mig tanken att det blir dyrt, förhoppningsvis har man inte slitit så mycket på de beläggen man har nu. Sedan tänkte jag lite till.... mina gamla TarOX har en fin liten klack längst ut och de nya beläggen är aningen bredare än de gamla. Kan det vara så att det är därför de hänger sig fram? För att de pressas fast av den kanten eller skulle det slita av sig snabbare än märkbart? Ser på deläggen att de anpassat sig, så lite "greppar efter halmstrå" känns det som..... Kanske skulle investera i ett par Brembo max lite snabbt och byta nu i helgen? Tomt i plånkan dock, så det tar emot lite...
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    Har satt tillbaka de gamla beläggen igen på 3 hjul, det fjärde paret belägg lossnade det en stor bit ifrån så där får de nya sitta kvar. Och nu blir inte skivorna så varma längre, visst blir det lite jummet i navet, men det kan ju lika gärna vara hjullager, och bak blev det inte varmt alls. Upptäckte också hur fint det nya okets kolv går tillbaka in när man släpper på bromsen, så där är inget fel. Blir väl till att byta bärare, 1200:- ca för en metallklump med 4 hål i, helt otroligt vad de tar betalt på Fiat.
                    Beläggen på insidan fram är mer slitna än utsidan, och ena sidan har slitits mer än andra. Så jag gissar att det är dags att renovera oken fram också. Pust och stän
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      allmänt så kan skivorna slitas lite snett fram för att det ofta blir större tryck längst ut. Så var det slitet på bilen när jag köpte den.
                      Men det gör ofta inget så länge beläöggen slits lika dant. Värre när man köper nya då . På coupen var bromsvärdet 3,5 fram, det kallar jag bra! Hade 3,2 på punton en gång också, när allt var nytt.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment

                      Working...
                      X