Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra med allt om man byter vevlager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra med allt om man byter vevlager?

    Är det bara att kolla så veven ser fin ut om man lossar de där lagren som hållar fast.... hmm.... kolvpinnen..... hmm.... mot vevaxeln? Eller måste/bör man skicka veven på slipning om man byter dessa lager? Har lite knepigt oljetryck, går bara till 2bar när man startar bilen även om det är 0grader ute, fast annars har jag inget problem, 3bar (strax under, skyller på mätaren) och 1.5 numera, dippade ner mot 1bar i somras i bilköerna. Mest orolig att det inte studsar till 3bar med kall olja och tomgång. Vet inte om det bara är lagren som kan ge problem eller om det automatiskt behöver slipas på axeln för att inte få problem genast igen med nya lager.

    Hoppas någon lyckades tyda det där , har varit 2 långa veckor och jag ser verkligen fram mot en ledig helg nu... ett tag sedan så lite trött.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Varför ska du plocka isär motorn om du inte har nåt fel?
    2bar låter oerhört normalt på en gammal Lampredi-konstruktion, som det är. Nästan ovanligt högt faktiskt.
    Det är nog större chans att du har sönder nåt som var helt innan.. "If it ain't broke, don't fix it.." (det ordspråket kan du brodera in o ha som väggbonad!)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det är mer en tanke om man behöver byta ringar, då känns det dumt att inte byta vevlager också när de ändå är av motorn? Jag kan väl inte tänka fel hela tiden? Annars håller jag med, oljetrycket är helt OK med varm motor, men kall tycker jag att det borde ligga på 3bar.... fast jag byter ju inte om man inte redan plockat ner allt.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Ursäkta att jag är lite bitsk.. Men ska du alltså byta kolvringarna? Hajade inte varför riktigt? Du har ju inte ens mätt kompet vad jag förstod.
        Om vi bortser från oljetrycket på tomgång (jag har t.ex. 0.5bar på tomgång i Argentan, blocken är mkt nära släkt), vad har du för problem?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ingen fara Per, jag behöver någon som hjälper mig fundera lite.

          Nja, jag har ju försökt mäta komp själv en gång med lite dåligt resultat. Så litar man på det är det en ny motor på G
          Förra mätningen (på verkstad då) gav 130psi, skall vara 150, det plus att det ryker ur oljepåfyllningshålet med varm motor på tomgång och när man varvar motorn, inget med kall motor, ger mig en fingervisning att ringarna behöver bytas. Tappar komp där verkar det som. Så jag ställer in mig på det och planerar lite som om det skall lyftas ut saker. Och skall kolvarna ut känns det dumt att stoppa tillbaka 16000mil gamla vevlager (heter de på kolvstaken också vevlager förresten? Jisses vilken dålig koll jag har på motordelar....). Och eftersom oljetrycket faller till 1bar med snorvarm olja, och det inte gjorde det förut, då funderade jag på om man verkligen bara bör byta lager utan att polera upp vevaxeln eller om det bara är dumt, kanske bättre i så fall att bara sätta tillbaka samma lager som är inslitet tillsammans med veven i så fall. Om du förstår i vilka banor jag tänker. Har också börjat se lite rök ut ur avgasröret med varm bil på tomgång i några minuter, men det är ruskigt lite det, så turbon håller nog ett tag till. Men samma sak där, den är ju redan av med toppen så lika bra att passa på.... vet ju att den kommer snart om det väl börjat ryka.

          Ja just ja, det enda som egentligen måste göras är byte av topplockspackning, den läcker fast ut ur motorn, inget in i cylindern och inte in i oljekanaler. Har dock lyckats detektera avgaser i kylarvätskan, men det verkar inte gå åt någon kylarvätska.. lite konstigt det där. Så det är inte så att jag skall byta kolvringar bara för att det är kul att göra av med pengar, det är mer pga att om man tappar komp, då byter man samtidigt eftersom det "bara" är sump av, lossa lagren och lyft kolven. Aningen billigare än att ta kolvarna om ett år.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            130psi? På vilken cylinder? Huvudsaken är att kompet är jämnt på alla 4, sen om det visar 130 eller 150 kan lika gärna bero på mätaren.
            Går det inte åt nån kylvätska eller olja av nån större mängd skulle jag inte röra topppackiningen heller.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              tja, jag håller inte med dig. Hur skall man veta något om man inte vet vad man mäter och vad man skall ha för mätvärde? Jag fick 7bar jämnt på alla fyra cylindrar när jag mätte, skulle du funderat på det eller bara låtit det vara och varit jättenöjd med det? De var ju samma på alla cylindrar? Nu vet jag iofs att det var det trycket mätaren klarade innan den gängade av sig själv (drog bara med åt med fingrarna, tydligen lika hårt 4 ggr), men bara för att belysa att man bör veta vad man förväntar sig innan man mäter. Och det är väl inte helt orimligt att ringarna/cylinderlopp slits på 16000mil, eller att de slits hyfsat lika på alla fyra och om inget onormalt hänt så visar de samma dropp på alla fyra, eller cycklar jag på landsbygden nu igen?
              Och man ser att det runnit kylvätska i hörnet på blocket, men just nu verkar det inte som om det tappar någon kylarvätska. Tycker dock att det är lika bra att byta när man vet att det läcker (plus att kemtestet visar avgaser i kylarvätskan). Hoppas att det inte var kondens från den lite mögliga gamla kylaren bara, då har jag skitit i det bruna skåpet den här gången, men det är ju inte första gången, börjar faktiskt lukta rätt illa där nu
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Du gör som du vill o får skylla dig själv, men jag skulle inte röra nånting förrän du börjar förlora vätskor. Först då brukar det vara dags såattsäga. Sen kan det småläcka både olja o kylvätska på motorn, rätt standard på den motorn skulle jag säga (gamla sohc-Lampredimotorn).
                Har du inte bytt kylvätskan på länge är det ofta en orsak nog att den är lite halvfräsch..

                Om kompet är jämnt är det lugnt mannen.
                Inget händer EXAKT samtidigt på alla cyl, det är alltid nåt som ger sig först. Och oftast inte redan vid 16000mil... Vet du hur stark botten denna motor har?? Du kanske känner till Jens här på forumet med 355hk ur sin Uno T...

                Låt motorn vara nu, det är den värd!
                Last edited by per; 18 February 2008, 22:02.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  tryck i cylindrarna

                  Funkar bra att trycksätta cylindrarna vid varm motor !!
                  om det är dåliga ringar så väser det mycket ur hålet där olje stickan sitter. Men håller med Per om att det inte skall pillas på en fungerande motor!!
                  F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                  saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                  punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                  131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                  Comment


                  • #10
                    Jo, kanske det.... fast den där katten som piper varje gång man stänger av motorn, den är ju lite jobbig. Och bilen ryker riktigt bra när man startar den och luktar sött (ryker, inte bolmar). Förra året rykte det bara när den stått och blivit kall, nu ryker det bara man stängt av den och låtit den stå en liten stund, även om motorn fortfarande är varm när man startar igen. Irriterande. Tror inte det var nyttigt att köra med >2.0bar laddtrycksspikar vid 3000varv heller, kul, men säkert inte nyttigt (ECUU-mätare graderad till1.5bar, passerade 0-strecket igen så borde väl bli något sådant). Ingen aning hur länge jag körde så utan att veta bättre. Gissar att Jens inte kör med så högt tryck i sin bil? Och inte är det snällt mot bottendel eller transmissionen att göra så heller (finns inget roligare än fullgas från 1000varv och sedan vänta. Får nog sluta med det). Dessutom irriterar det mig att tryckmätaren studsar till 0 ibland när man stänger av motorn, verkar som om det är "fritt" in i plenumet via en ventil. Och det är irriterande med ca -0.3bar tryck i plenumet på tomgång, för högt enl. mig. Och att det inte går att få ner det under -0.66bar vid motorbroms. Är motorn kall går det knappt ner under -0.5bar. Så något är det som inte stämmer, det läcker via ventiler, packningar eller taskiga kolvringar, även om jag inte tror att just trycket i plenumet har med kolvringar att göra, förmodligen topplockspackning, en ventil eller insugspackningen som ser lite tufsig ut.
                    Uppskattar att du tar dig tid att svara per, så gör gärna det igen. Lär mig en hel del på att diskutera så här vilket som du nog märkt behövs
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Kom förbi någon dag ska jag mäta kompen åt dig och jämföra på de andra motorerna som jag har (2st)
                      Om du nu byter ringar ska man byta lager också, eftersom det blir en annan belastning med nya ringar, det slits liksom efter varann kan man säga
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Menar du lager i kolven också? Eller sitte det bara en pinne med glidlager där?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Jag menar vevlagren coh ramlagren, eftersom kraften så att säga förs genom vevstaken mot den ytan, och det är där energiutbytet mot vevaxeln sker, som sedan efter växellådan får ut kraften till hjulen
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Vad kör du med för olja?

                            Dåligt undertryck vid motorbroms kan bero på läcka i insug (typ dålig tomgångsventil).

                            Du bör verkligen försäkra dig om att du vet vad felet på motorn är (om det finns något) innan du börjar byta något överhuvudtaget.
                            Dålig kompression och olja som försvinner behöver inte alls betyda att kolvar/kolvringar är dåliga, kan lika gärna vara ventiltätningar+otäta ventiler. Risken är annars stor att du fixar ett fel som inte finns eller att dina nya prylar råkar illa ut pga felet ligger någon annanstans.

                            Se till att göra ett leakdowntest och ett ordentligt kompressionsprov. Häll i en droppe olja i varje cylinder efter komptestet och se hur mycket kompen ökar.

                            Jag har med 15W50 olja 3 bars oljetryck vid tomgång (kall motor), 2 bar varm.

                            Mvh

                            /Ivan
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • #15
                              Fuel:
                              Oljetryck 2bar på tomgång och kall motor... 2.8bar om mätaren i bilen stämmer med varvtal >1000rpm oavsett temp. Kör med 5W40 helsyntet. Finns det inget fel så lär det väl bara kosta pengar i onödan. Men det ryker betänkligt från oljestickan om man varvar motorn lite med pinnen ur och varm motor, så det kommer ner avgaser i sumpen. Fast det har ju inte gått åt någon olja de senaste 1000milen heller. Pust och stön. Borde det göra det uppåt om ringarna är slitna tro....
                              Har kollat med 2 olika tomgångsventiler, ingen skillnad. Insugspackningen borde jag bytt för typ 8000mil sedan, den såg inte så fin ut. Så visst är det sannolikt att det läcker in där. Men att tryckmätaren hoppar till 0 som om man hade öppnat spjället när man stänger av motorn ibland, plus att den då alltid är tjurig att starta efteråt.... något är inte som det skall där.

                              Freddan: Då vet jag, men ramlager vet jag inte om jag vill byta, lite dyrare att komma åt. Hmmm....
                              Last edited by novisen; 18 February 2008, 20:42.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X