Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra med allt om man byter vevlager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by novisen
    Jo, kanske det.... fast den där katten som piper varje gång man stänger av motorn, den är ju lite jobbig. Och bilen ryker riktigt bra när man startar den och luktar sött (ryker, inte bolmar). Förra året rykte det bara när den stått och blivit kall, nu ryker det bara man stängt av den och låtit den stå en liten stund, även om motorn fortfarande är varm när man startar igen. Irriterande. Tror inte det var nyttigt att köra med >2.0bar laddtrycksspikar vid 3000varv heller, kul, men säkert inte nyttigt (ECUU-mätare graderad till1.5bar, passerade 0-strecket igen så borde väl bli något sådant).
    Det var sånt jag frågade efter... (Vilka PROBLEM har du.)
    Att den piper när du stängt av är ju ett klockrent topplockspackningsljud (övertrycket i kylsystemet pyser ut). Söt lukt oxå..
    Kan bero på ladd över 2bar, ja... Eller bara peakar?
    Hur blev det så om man får fråga? Fast kompet var ju ok så det är nog inget krisläge ännu.
    Last edited by per; 18 February 2008, 22:45.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Originally posted by per
      Det var sånt jag frågade efter... (Vilka PROBLEM har du.)
      Att den piper när du stängt av är ju ett klockrent topplockspackningsljud (övertrycket i kylsystemet pyser ut). Söt lukt oxå..
      Kan bero på ladd över 2bar, ja... Eller bara peakar?
      Hur blev det så om man får fråga? Fast kompet var ju ok så det är nog inget krisläge ännu.

      Problem och problem..... själv trodde jag väl först att det var en slang som hade en spricka, men det var innan du sa att det är ett tecken på topppackning. Frågan är ju varför kompet var bra med sprucken packning i så fall, borde väl tappat på en/två cylinder/rar kan man tycka?
      Ang. laddtryck:
      Det var innan jag stoppade in extern mätare, såg bara att standard tryckmätare sköt upp i rött utan att det tände någon varningsflagga hos mig, korkad som man är ibland. Så efter ett tag började jag tycka det var dumt och släppte på gasen så trycket inte åkte upp där, mest pga att den inte verkade villja komma ner ur rödmarkeringen igen annars (trist att köra så). Med ECUU-mätaren i bilen tänkte jag kolla hur mycket ladd det var och det gick som sagt lite högt.....Och med så högt tryck verkar EBVn låsa sig, den reglerade inte ner i alla fall, kanske tur att man inte hade för vana att varva ut motorn nämnvärt......
      Last edited by novisen; 19 February 2008, 08:49.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Har den alltid laddat så?

        Komp/topppackn.; att det läcker tryck från kylkanaler i packningen ut ur blocket behöver inte betyda att det läcker in mot cylindern. Och om det gör det måste det vara väldigt mycket innan det syns på ett komptest eftersom det mäts på så kort tid.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Originally posted by per
          Har den alltid laddat så?

          Komp/topppackn.; att det läcker tryck från kylkanaler i packningen ut ur blocket behöver inte betyda att det läcker in mot cylindern. Och om det gör det måste det vara väldigt mycket innan det syns på ett komptest eftersom det mäts på så kort tid.
          Nja, kommer inte ihåg hur länge den höll på att ladda på det viset, men det var ett tag, ett år eller två kanske, körde rätt länge med att själv hålla i det där trycket med gasfoten, fullgas till 0.8bar, sedan släppa för att lätta trycket och så sakta mot fullgas igen. Egentligen var det väl mest EBVn som behövde rengöras, satte in PRVn som säkerhetsventil också sedan så nu har jag aldrig mer än precis under röd kant, ca 1.3-1.4bar. Och nu reglerar den ner trycket som den skall. Tror inte att den hade det felet när jag köpte bilen, men runt 6000mil hände något med motorn, trots att jag hade rätt tryck osv så har den inte haft samma vrid. Så svårt att veta om det är vanan eller egentligt tapp. Kommer ihåg att jag inte ens kunde köra ut från en sidoväg och svänga vänster innan ratten nästan rycktes ur händerna på mig pga att laddtrycket/motorvarvet ökade så fort (kom väl halvvägs ut IIRC). Första gången i turbobilarnas härliga värld. Ljuva minnen..... Kort och gott tyckte jag den tappade udden lite, blev mer utslätat vridmoment som en NA gissar jag. När jag köpte coupen provkörde en UnoT-ägare bilen och blev väl rätt besviken, Unon hade nog mer vrid och busigare karaktär som jag minns det.

          edit: Nåja, kanske inte en NA för de är ju hur tråkiga som helst (de normala jag kört), men lite åt det hållet i alla fall.
          Last edited by novisen; 19 February 2008, 12:46.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #20
            Finns det något samband med motorn om man tycker att motoroljan blir svart lite väl fort?

            edit: För att folk inte skall bli lite knepiga menar jag mer om det har med slitna kolvringar, ventiler eller kanske vevlager att göra.....
            Last edited by novisen; 26 February 2008, 16:10.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              Nej. Den blir svart rätt fort, om allt funkar som det ska. Sen går det ännu fortare om man inte fick ur all gammal olja vid bytet.. (omedelbart alltså )
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Okidok. Funderade på om det kanske kunde vara lite jobbigt med slitna ringar så man blåser ner sot eller så, samma sak om man trycker upp avgaser via ventiler, men det är väl lite långsökt kanske.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #23
                  Igen, varför skulle du ha dåliga ringar?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Om du misstänker dåliga kolvringar så kan du ju kolla vevhusventen.. har du dåliga ringar kommer du att trycka upp en hel del olja där när du laddar fullt.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • #25
                      Jag var bara nyfiken på om det kunde vara så, för jag tycker min motorolja brukar bli svart så fort efter ett byte. Och nog är det massa olja i insugsrören, antingen kommer det från dumpventilen eller från vevhusventilationen, svårt att säga eftersom de ansluter i princip på samma ställe efter luftmätaren. Men antingen eller eftersom oljan finns före turbon. Kan också vara fullt normalt, tror att de flesta med öppen DV brukar klaga på att det är oljigt runtomkring utblåset? Förmodligen normalt eftersom det bara går åt 0.5l olja på 1500mil. Som sagt, mest nyfiken på varför oljan blir svart så fort......
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #26
                        Jag skulle tro en del avlagringar o dyl. i motorn påverkar också. 1500 mil är ju ändå en bit så att säga, du kan ju alltid göra engine-flush, i samband med bytet, så kanske det blir bättre sedan?!
                        Men visst, det tränger ner mer mellan kolvringarna på en turbokärra som laddar en bar mot vad det gör hos en sugmotor...
                        MVH Fredrik
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment

                        Working...
                        X