Announcement

Collapse
No announcement yet.

MAP sensor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MAP sensor??

    Är det någon som vet om det är map-sensorn som styr laddtrycket på punto gt´n och isåfall var den sitter?
    Tack på förhand av ny medlem )

  • #2
    Vet ej om Punto men..

    Välkommen så mycket iallafall! Jag ser här att du får 3 bonuspoäng redan nu, pga ditt vackra namn.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Sitter det verkligen MAP-sensor på Punto GTn? Väldigt få bilar har speed-density system från fabrik... har du ingen luftmängd/masse mätare?
      /Mats Strandberg

      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
      Alfa Romeo 75 Turbo -87
      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

      Comment


      • #4
        Förresten så sitter det väl LE2-Jetronic på den bilen så det finns ingen MAP-sensor...
        /Mats Strandberg

        Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
        Alfa Romeo 75 Turbo -87
        Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
        Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

        Comment


        • #5
          Vet ej om det sitter en MAP-sensor på GT:n men MAP sitter även (ibland) på bilar som inte har ett tryckstyrt system.

          Ante

          Originally posted by MaZ
          Sitter det verkligen MAP-sensor på Punto GTn? Väldigt få bilar har speed-density system från fabrik... har du ingen luftmängd/masse mätare?
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ante
            Vet ej om det sitter en MAP-sensor på GT:n men MAP sitter även (ibland) på bilar som inte har ett tryckstyrt system.

            Ante

            åfan, har du nåt exempel?
            /Mats Strandberg

            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
            Alfa Romeo 75 Turbo -87
            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

            Comment


            • #7
              På nyare bilar, typ senare hälften av nittiotalet kan det sitta en MAP på. Bara att lyfta på huven och kolla. Används av lite olika anledningar, t.ex. back-up eller emisioner.

              /A

              Originally posted by MaZ


              åfan, har du nåt exempel?
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Okej fel uttryck av mig!
                Vad är det som styr/känner av laddtrycket i insuget.
                Jag har hört något om att man kan strypa/dämpa luftflödet till "kännaren" till laddtrycket, och därmed få en jämnare laddtryckskurva istället för av-på som nu.

                Comment


                • #9
                  Ante: Hur set du att det är en MAP-senor? Det kan ju lika gärna vara en Tempgivare.

                  SkäggÅke: Det sitter en mätare mellan luftfiltret och turbon som mäter hur mycket luft som motorn suger i sig.
                  Det du pratar om låter skumt, skulle du "bonnmeka" laddtryckskurvan? Det du måste göra i så fall är att lura motorn att tro att den får ett högre tryck så att den reglerar ner trycket... svårt att göra kontrollerat.
                  Kolla om det går att lösa med chip istället t ex Unichip:

                  http://www.tsmotor.com/
                  /Mats Strandberg

                  Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                  Alfa Romeo 75 Turbo -87
                  Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                  Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                  Comment


                  • #10
                    Hmm.. kan man inte infora fler lagen pa gaspedalen? Har markt att det hjalper lite med tre lagen: av, halv och full pa. Vid "halv-lage" blir det lite mjukar turbokick :-)

                    Personligen gillar jag den aningen hysteriska turbon i Punton....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      men om du inte gasar fullt så laddar inte turbon lika snabbt...
                      Man kan ju tänka sig att man mappar om laddtryckskurvan så at den blir mjukare, det är det gjort på i princip alla nya "vanliga" bilar typ 9-5, 9-3, V70 osv.

                      /Mats Strandberg

                      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                      Alfa Romeo 75 Turbo -87
                      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                      Comment


                      • #12
                        Undrar lite... gar man in och styr pa wastegaten da? Vad ar anledningen att dra ner? Bara nyfiken....
                        Dessutom har val "vanliga" bilar en 0.4-0.6bar turbo, oftast? Utan turbo-lag och ingen peak eftersom det inte ar sa mycket overtryck? 1.6bar laddtryck kanns! Fast nu gissar jag en del efter vad jag last har plus att coupen med 0.8-1 (?) bar laddtryck inte ger samma kick, dar ar det mer lugnt och fint. Kanner att et trycker till lite, men det ar inte samma whaohhoooo kansla av skillnad.
                        Last edited by novisen; 4 November 2002, 14:21.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Precis, man styr trycket till WG med en liten reglerventil. Oftast har man en fjäder i WGen som ger 0.4-0.5 bar och sen reglerar man ner trycket it WGn så att trycket ut ur turbon blir högre.
                          Man reglerar det så att det blir mjukare laddtrycksuppbyggnad, många gillar inte/klarar inte av den plötsliga vridpuckeln som uppstår när laddtrycket går från 0.0-1.5 på 1 sekund. Dessutom så sparar det transmissionen.

                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #14
                            Maz: Ser inte, vet

                            Annars så brukar resistiva tempgivare ha två ledare, MAP och andra aktiva givare har (minst) tre. En MAP har också en vakumslang på-mekad om den inte sitter på insugsröret dvs.

                            Ang. GT:n om jag inte minns fel så har dom någon slags over-boost funktionalitet som tillfälligt ger lite mer tryck då man pressar pedalen mot ullen. Någon GT:förare borde vet hur det ligger till.

                            Ante

                            Originally posted by MaZ
                            Ante: Hur set du att det är en MAP-senor? Det kan ju lika gärna vara en Tempgivare.

                            http://www.tsmotor.com/
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • #15
                              Det jag är ute efter är en lite jämnare laddtryckskurva-
                              därmed mer körvänlig.

                              Comment

                              Working...
                              X