If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vet ej om det sitter en MAP-sensor på GT:n men MAP sitter även (ibland) på bilar som inte har ett tryckstyrt system.
Ante
Originally posted by MaZ Sitter det verkligen MAP-sensor på Punto GTn? Väldigt få bilar har speed-density system från fabrik... har du ingen luftmängd/masse mätare?
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
På nyare bilar, typ senare hälften av nittiotalet kan det sitta en MAP på. Bara att lyfta på huven och kolla. Används av lite olika anledningar, t.ex. back-up eller emisioner.
/A
Originally posted by MaZ
åfan, har du nåt exempel?
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Okej fel uttryck av mig!
Vad är det som styr/känner av laddtrycket i insuget.
Jag har hört något om att man kan strypa/dämpa luftflödet till "kännaren" till laddtrycket, och därmed få en jämnare laddtryckskurva istället för av-på som nu.
Ante: Hur set du att det är en MAP-senor? Det kan ju lika gärna vara en Tempgivare.
SkäggÅke: Det sitter en mätare mellan luftfiltret och turbon som mäter hur mycket luft som motorn suger i sig.
Det du pratar om låter skumt, skulle du "bonnmeka" laddtryckskurvan? Det du måste göra i så fall är att lura motorn att tro att den får ett högre tryck så att den reglerar ner trycket... svårt att göra kontrollerat.
Kolla om det går att lösa med chip istället t ex Unichip:
Hmm.. kan man inte infora fler lagen pa gaspedalen? Har markt att det hjalper lite med tre lagen: av, halv och full pa. Vid "halv-lage" blir det lite mjukar turbokick :-)
Personligen gillar jag den aningen hysteriska turbon i Punton....
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
men om du inte gasar fullt så laddar inte turbon lika snabbt...
Man kan ju tänka sig att man mappar om laddtryckskurvan så at den blir mjukare, det är det gjort på i princip alla nya "vanliga" bilar typ 9-5, 9-3, V70 osv.
Undrar lite... gar man in och styr pa wastegaten da? Vad ar anledningen att dra ner? Bara nyfiken....
Dessutom har val "vanliga" bilar en 0.4-0.6bar turbo, oftast? Utan turbo-lag och ingen peak eftersom det inte ar sa mycket overtryck? 1.6bar laddtryck kanns! Fast nu gissar jag en del efter vad jag last har plus att coupen med 0.8-1 (?) bar laddtryck inte ger samma kick, dar ar det mer lugnt och fint. Kanner att et trycker till lite, men det ar inte samma whaohhoooo kansla av skillnad.
Precis, man styr trycket till WG med en liten reglerventil. Oftast har man en fjäder i WGen som ger 0.4-0.5 bar och sen reglerar man ner trycket it WGn så att trycket ut ur turbon blir högre.
Man reglerar det så att det blir mjukare laddtrycksuppbyggnad, många gillar inte/klarar inte av den plötsliga vridpuckeln som uppstår när laddtrycket går från 0.0-1.5 på 1 sekund. Dessutom så sparar det transmissionen.
Annars så brukar resistiva tempgivare ha två ledare, MAP och andra aktiva givare har (minst) tre. En MAP har också en vakumslang på-mekad om den inte sitter på insugsröret dvs.
Ang. GT:n om jag inte minns fel så har dom någon slags over-boost funktionalitet som tillfälligt ger lite mer tryck då man pressar pedalen mot ullen. Någon GT:förare borde vet hur det ligger till.
Ante
Originally posted by MaZ Ante: Hur set du att det är en MAP-senor? Det kan ju lika gärna vara en Tempgivare.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment