Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låter det här rätt eller fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låter det här rätt eller fel?

    En varm GT-motor, skall det låta så här tickande och lite skramligt, eller blev jag bara bortskämd med coupens sköna femma? Och skall det buffa lite på tomgång, som man kan höra runt 40sekunder in i filen? Hör samma miss om man varvar bilen till 2000 och håller den där olastad.
    Attached Files
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Och startar man bilen efter en dag på jobbet, med ca 5grader ute, då är det inte heller så där skönsjungande de första 2minuterna......
    Attached Files
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Nu är det ju lite svårt att få saker i en ljudfil, kan ju säga att kallstarten låter bra mycket värre i verkligeheten, skulle nästan tro att motorn inte vill på alla 4 riktigt. Men den startar utan problem i alla fall. Bortsett från ibland när man slår av tändningen och trycket i insuget studsar upp till 0 direkt, försöker man då starta lite snabbt igen (tja, i alla fall inom 5minuter) får man mala på med startmotorn en stund extra innan den tänder.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Re: Låter det här rätt eller fel?

        Originally posted by novisen
        En varm GT-motor, skall det låta så här tickande och lite skramligt, eller blev jag bara bortskämd med coupens sköna femma? Och skall det buffa lite på tomgång, som man kan höra runt 40sekunder in i filen? Hör samma miss om man varvar bilen till 2000 och håller den där olastad.
        Joo den låter kall allt !
        buffa ?? jo det låter normalt, men den lilla ojämna tomgången måste va ett Italienskt signum, för den känner man igen !
        Har man bara bra olja så e det bra !
        Värre om det inte tickar alls !
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Har samma syndrom. Låter likadant.

          Men att den låter så vid kallstart är faktiskt nåt jag inte har haft tidigare. Jag ogillar det verkligen

          Jag har bytt tänstift och bensin filter. Det blev lite bättre med ett sådant rengörings medel för insprutnings munstyckena ett tag, STS nånting.

          Ska hälla in ett medel från Micro i motorn som motverkar ljudet av ventil tickandet, funkade bra i barchettan.
          Last edited by Black_GT; 31 March 2008, 10:55.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            Somsagt svårt att höra på ljuffilen...
            Hade det varit hydraul-lyftar-ventil-knack från en Mazda så hade man tagit det direkt...
            Metalliskt knack
            Eller sierra/scorpio kamaxel skav

            Hur är oljebytena/oljefilter skötta ?
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Topp renoverad för 100mil sedan. Snart dags att få köra med lite laddtryck igen mao och det ser vi fram emot skall jag få meddela
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Då nöjer jag mig med det, helt normalt ljud och tomgång åtmindstånde på varm motor (0-gradig skall den verkligen inte göra som den skall, får felsöka det nästa vinter). Fast det är lite trist när man står still och börjar fundera på varför det började knacka lite snabbare, bara för att inse att man står jämte ett övergångställe. Skall ha stereon på lite oftare tror jag.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Kallt idag igen i stockholm, +2 grader celsius, så nu var det bara att sitta och vänta i ett par minuter innan man kunde köra. Liiiite tröttsamt. Men jag upptäckte att jag hade bara 8inHg i undertryck på tomgång, alltså ungefär 0.271bar mellan tummen och pekfingret. Kunde se hur nålen rörde sig ner till 10inHg (0.339bar ungefär dårå) och då gick den som vanligt igen. AFR-mätaren hade fortfarande inte börjat röra sig så ingen signal därifrån. Frågan är då om trycket var så högt pga tokmycket bensin, eller om det är pga taskig kompression. För med 0.27bar pga kompbrist kan jag tänka mig att man kanske kan tänkas ha lite knasig motorgång? Kolvringar tätar väl bättre kallt, men hur är det uppåt? Mot ventiler/ev. sprickor i ventilsäten? Blir det tätare kallt eller varmt? Är jag ute och cyklar om jag tycker att det borde vara något väldigt nära förbränningsrummet som ställer till det med tanke på hur fort det fixar sig, om det har med att det blir lite varmare att göra menar jag?

                  edit: nöjde mig visst inte, men måste erkänna att jag börjar bli väldigt trött på bilen, orkar inte åka till verkstad och inga pengar kvar att försöka fixa med. Känns nästan som man vill ge upp bilen om jag skall vara ärlig Väldigt ledsamt alltihop. Och jag inbillar mig säkert allt som vanligt, men det är konstigt alltsammans. *suck* och en djup till....
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Inte ska du väl göra dig av med finbilen! Jag tror det kan vara tillfälligheter som gör mycket av det man tror. det enda man kan göra är att gå igenom vakuumslangar o dyl. och kolla att ingen ligger vikt i ngn skarv, eller är hål på, kolla färg på olja och stift, får man en bra överblick över motorns kondition.
                    på tomgång kall ligger min motor på cirka -0,3- -0.4 bar har jag för mig, så det är nog inget att hänga upp sig över. För övrigt är det där med att man inte kan starta bilen om man misslyckas vid första försöket när man kört den varm aningen irriterande. Erfor samma fenomen på vinterpunton (55S), samma var det på Polon jag hade, så det är nog inget typiskt GT:n eller fiat överhuvudtaget.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      Puntomotorn låter ganska skramligt och går lite ojämnt. Den surar lätt ner sig, om man inte får igång motorn direkt kan man behöva nöta på startmotorn i 2-3 sekunder andra försöket.

                      Går den bra i övrigt? Då brukar det inte var några problem.
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • #12
                        Normalt går bilen alltid igång utan problem oavsett. Enda gångerna det är tjurigt är de få gångerna tryckmätaren har hoppat till 0 direkt när man slår av motorn, då är den tjurig att starta igen. Tror inte att det är en tillfällighet, men har ingen aning om vad det är som händer eller varför det påverkar hur lätt det är att få igång motorn.
                        Och jag har väl inte råd att byta bil efter allt jag lagt ner på den, ångrar bara att jag inte sålde för 1.5år sedan och köpte en Alfa 159SW, hade varit så ruskigt skönt med en ny tyst bil istället för något man vill ha hörselskydd i så fort man kör fortare än 70. Men det visste jag ju redan innan och hade väl saknat turbon och karaktären på GT-motorn rätt ordentligt. Är nog bara lite trött och grinig.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Är väl bara att ljudisolera, min blev riktigt tyst av det.

                          Vilken tryckmätare går till noll menar du? Laddtrycket? Den ska ju gå till noll.
                          och HUR är den svårstartad? Startar den inte om du gasar lite oxå?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Normalt sett går laddtrycksmätaren från 15inHg upp till 0 på några sekunder, smyger upp lite sakta när det läcker in luft via gasspjäll, tomgångsventil, avgas/insugsventiler eller var det nu kan läcka in i plenumet. Men ibland studsar det upp till 0 på ingen tid alls, som om man lämnar spjället öppet. Efter det är den lite mer tjurig att få igång, annars startar den alltid på några varv med startmotorn. Får dra den en stund, verkar som om man behöver släppa nyckeln och prova en andra gång för att det skall tända.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Kanske har kommit upp lite olja i mätaren, kan ju hända.
                              I villket fall som helst bör man nog inte dra förhastade slutsatser av hur fort den nålen rör sig. Att du har jämnt komp och inga direkta misständningar är viktigast, tycker jag. Går den bra så går den bra! Livet kan faktiskt va ganska enkelt ibland.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X