Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strypta Marea HLX 20V 5 Cyl!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vem har monterat öppet luftfilter på sin 20v?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #17
      Originally posted by Mikael W
      Precis! Och så vet jag att några har satt öppet luftfilter på 20V och fått bättre effekt, vilket gör mig än mer förbryllad.
      Finns ju sportluftfilter utan olja ifs.Men tror det räcker med att leda om luften,så att motorn får mer kall luft,och ett rent pappfilter på 20V.Vad är meningen med ett Öppet sportluftfilter i Motor rummet där luften är varmare?Det ger ju sämmre effekt.Möjligen CDA box./Patrik
      Mr.Hammond

      Comment


      • #18
        Originally posted by Mikael W
        Precis! Och så vet jag att några har satt öppet luftfilter på 20V och fått bättre effekt, vilket gör mig än mer förbryllad.
        Det är väl lite OT för tråden, men insugsrören funkar som vågledare och längden på rören avgör för vilket varvtal på motorn som det är minst motstånd, långa rör låga varv, korta rör höga varv. På en sugis behöver du ha det uppe vid 5000varv så då får man korta rör. På en turbomotor vill man tydligen ha det vid lägre varvtal, förmodligen runt varvtalet när turbon börjar jobba för att hjälpa den komma igång. På högre varv spelar det inte så stor roll om det är lite motstånd, turbon trycker ändå på med luft. Att byta till öppet filtret borde ge högre effekt men innom smalare varvtalsområde, om märkbart, pga mindre motstånd.
        Den där lådan som sitter som en burk en liten bit från insuget, om den bara är en tom låda gissar jag att den är en anpassning för att få effekt (flytta varvtalet för min luftmotstånd utan att ända längd på rören). Ser ut som en anpassning för vågledare med stubbe, kallades det har jag för mig. Läste en kurs med det där för länge sedan så kommer inte riktigt ihåg, fast det var elektronik med 500MHz och 500W så inte helt samma med lika ändå.
        Lite egna gissningar och tolkningar som inte måste vara rätt, men jag tror på dem tills någon ger en bättre förklaring (per, kanske? )
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Freddan72
          Vem har monterat öppet luftfilter på sin 20v?
          Vi hade en liknande tråd för ett halvår sedan och då nämnde ngn att det testats på öarna väster om Nordsjön.
          il giallino
          Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

          bella rossa
          Coupé 20VT LE nr1516 1999

          white pearl
          Mini Cooper D 2007

          Comment


          • #20
            Originally posted by Hammond
            Så bra!Det är ju den bästa Marean.Står det VIS på Motorn också?
            Den är ju inte så vanlig.155HK i så fall,annars 147 Orginal.
            VIS,Variabel längd på Insugningsröret..

            Men får den bättre med Luft svarar den bättre,och går bättre-enligt min mening.Kolla att du har ett fräscht Luftfilter.
            Sportluftfilter Kan ställa till Luftmassemätaren.
            Ja det är en VIS-motor Luftfiltret var dock ganska skitigt och massor med bös i lådan under. Det ska ha blivit bytt vid service i sommras med jag monterar nog ett nytt snarast. Döremot är jag fortfarande tveksam att plocka bort delar på luftintaget. Jag såg i går att även den första delen (nr 6 på bilden ovan) har en kavitet eller resonanslåda under. Någon funktion lär den väl ha. Dessutom gillar jag originalutförande )
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #21
              Originally posted by mikpa
              Ja det är en VIS-motor Luftfiltret var dock ganska skitigt och massor med bös i lådan under. Det ska ha blivit bytt vid service i sommras med jag monterar nog ett nytt snarast. Döremot är jag fortfarande tveksam att plocka bort delar på luftintaget. Jag såg i går att även den första delen (nr 6 på bilden ovan) har en kavitet eller resonanslåda under. Någon funktion lär den väl ha. Dessutom gillar jag originalutförande )
              Visst,men jag kör utan..Bäst så.Patrik
              Mr.Hammond

              Comment

              Working...
              X