Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intressekoll: Rullande landsväg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hehe. JO vafan... Är ju 310 org?! Annars var det sköna siffror !

    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • Jag får väl ta och visa vilka siffror som jag fick på min Marea Weekend HLX.
      Det enda som är gjort på den är, avgassystem från en Coupe 20v turbo och 300cells metallisk kat.
      Så jag är nöjd med resultatet 156hk vid 6589 rpm och max vrid 194Nm vid 4970 rpm.
      Orginal ska den ha 147 hk. Är det någon som vet vid vilket varvtal max effekt "ska" ligga, och vilket vrid den ska ha och vid vilket varvtal.
      Attached Files
      Last edited by Freddan72; 2 May 2007, 08:20.
      SDE Racing
      Coupe 20VT-97 under konstruktion
      Marea Weekend HLX-97 påställd
      Punto 75 SX-98 påställd
      Tipo 1,4ei-94 såld

      Comment


      • Borde väl vara samma som för Fiat Coupe 20v?

        147 hk @ 6100 rpm
        188 Nm @ 4500 rpm

        P.S Jag minskade på bildstorleken Tony.
        Last edited by Freddan72; 2 May 2007, 08:21.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Re: Mina siffror!

          Originally posted by Erajack
          Har ej någon skanner så ni får lite data på detta viset. Som jag skrev tidigare så var det nervöst men i alla fall. Max vrid hade jag vid 5606rpm och den var 309Nm. Glädjen var max kraften som kom vid 6184rpm och var ca:261HK !
          Per får skriva själv, tänkte jag.
          Grattis till resultatet Erajack! 261 hk med enbart chip och Apexi låter mkt bra. Vad hade du för oktan i tanken? 98?
          Hur låg ditt laddtryck? Mitt svajjade rejält pga kass EBV. Tror jag tappade minst en 5-10 hk pga det.

          P.S Om du inte har en scanner så kanske du har en digitalkamera
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Grattis till Erajack (mkt bra resultat med lågt laddtryck!) och framförallt till Tony! Det där är ju en jäkla effektökning på en icke-turbomotor...
            156hk på en 2literssnurra utan variabelt insug el.dyl..

            Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
            Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.

            Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
            Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
            Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.

            Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.

            Sen ska en en 3" racekat på oxå.
            Last edited by per; 2 May 2007, 10:02.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per
              Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
              Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.

              Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
              Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
              Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.

              Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.

              Sen ska en en 3" racekat på oxå.
              Min kurva påminner starkt om din kurva. Testade att gasa lite som dom gjorde och fick samma känsla.
              Jag har ej rengjort EBV'n! Kanske man kan få bort vissa tendenser då? Ska även fixa ny downpipe.
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • Originally posted by per
                Grattis till Erajack (mkt bra resultat med lågt laddtryck!) och framförallt till Tony! Det där är ju en jäkla effektökning på en icke-turbomotor...
                156hk på en 2literssnurra utan variabelt insug el.dyl..

                Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
                Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.

                Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
                Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
                Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.

                Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.

                Sen ska en en 3" racekat på oxå.
                391 Nm måste vara nytt rekord för en standard turbo, då Togge fick 286 Nm med sin. Eller finns det någon som är värre ?
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Re: Re: Mina siffror!

                  Originally posted by Freddan72
                  Grattis till resultatet Erajack! 261 hk med enbart chip och Apexi låter mkt bra. Vad hade du för oktan i tanken? 98?
                  Hur låg ditt laddtryck? Mitt svajjade rejält pga kass EBV. Tror jag tappade minst en 5-10 hk pga det.

                  P.S Om du inte har en scanner så kanske du har en digitalkamera
                  Tjena! Jag kör på 99oktan V-power. Rekomenderas stakt!!
                  Kameran är trasig!!
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • Originally posted by Freddan72
                    391 Nm måste vara nytt rekord för en standard turbo, då Togge fick 286 Nm med sin. Eller finns det någon som är värre ?
                    Fast det var en peak oxå, inget beständigt direkt. Laddtrycket just då var 1.65bar.. Host!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • per

                      Sorry nu skrev jag helfel
                      Togge fick 284 hk och 370 Nm. Ingenting annat

                      Har du någon bild på kurvorna?
                      Last edited by Freddan72; 3 May 2007, 09:38.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Ja men ingen skanner. Inte ens dator.
                        Ska låna en ikväll kanske.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • 1.65bar.... jisses, inte rädd om topplockspackningen? Tycker det känns högt med 1.4-1.5bar som jag läst om på andra ställen också, personligen skulle jag nog ta det som taskig EBV och lägga en PRV parallellt, och inte lita på att det är trimchippet som tillåter högt laddtryck momentant.... Rätt mycket mer än 1.05bar som är original (IIRC). Fast det låter onekligen lite skoj med 398Nm vrid :-D
                          Låter som ni hade kul på rullarna, hade min motor inte fått för sig att byta dialekt en aning (diselienska) och fått för sig att öka effekten genom att helt spontant börja med vattenkylning i (minst) en cylinder för att hänga med de nya förälskelserna hade jag gärna följt med och kollat vad min bil ger.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • 1.65bar

                            Som sagt det var en peak, så det var ingen fara. Men det påverkade kraftutvecklingen negativt. PRV paralellt med EBV:n är nästa steg ja!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Re: 1.65bar

                              Originally posted by per
                              Som sagt det var en peak, så det var ingen fara. Men det påverkade kraftutvecklingen negativt. PRV paralellt med EBV:n är nästa steg ja!
                              Vad låg vridet på efter peaken?
                              Hur mycket laddtryck hade du vid 6000 varv?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Re: 1.65bar

                                Originally posted by per
                                Som sagt det var en peak, så det var ingen fara. Men det påverkade kraftutvecklingen negativt. PRV paralellt med EBV:n är nästa steg ja!
                                Per. Om du vill kan jag lägga upp en bild på din bänkkurva.
                                Click here to visit Raceitaly
                                ______________
                                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                                Acura Legend 3,2l V6 -91
                                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                                Murphy´s law.

                                Comment

                                Working...
                                X