Announcement

Collapse
No announcement yet.

Provkörning av Fiat 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Får man fråga; hur är det med andrahandsvärdet?

    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #17
      Originally posted by Schuckert
      Får man fråga; hur är det med andrahandsvärdet?

      Lustig kommentar på en ny bil!
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #18
        Originally posted by Schuckert
        Får man fråga; hur är det med andrahandsvärdet?
        Ähum, går inte att svara på än.
        Är 500:n "nyhetens behag" så den sjunker som en sten efter några år då den är helt ute, eller kommer populariteten hålla i sig? Jag tycker iaf att bilen har en substans som vissa andra retrobilar (Beetle och PT Cruiser) saknar. Så jag tror på en hållbar framgång och ett högre andrahandsvärde än Fiat brukar ha i det här landet.

        Å andra sidan är ju modellen rätt dyr, beg-köparna kanske inte är beredda att betala dyrt även i andra hand... Detta kan vara modellens nackdel.

        Som bilköp tycker jag Grande Punto är bättre.
        Större, rymligare, bekvämare...
        Dock inte lika fräck, söt, designad, charmig, gullig och så vidare.

        Comment


        • #19
          Re: Nu har jag fått min 500

          Originally posted by fiatmagnus
          Efter en dag i min ägo kan jag bara säga att detta är en bil värd vart enda öre. Det är få småbilar som kan mäta sig med kvaliteten både ute och inne i bilen.

          Jag har köpt en 1,4 Sport med massor av lull lull, så billig kan man väl inte säga att bilen blev. Valde en mycket skum färg vid namn Punk Grey, som jag tills jag fick se den i verkligheten nästan ångrade. Nu när jag fått den tycker jag den är supercool och den sticker ut bland alla andra.

          Bilen ligger som ett strykjärn på kurviga vägar och sitter man i bilkö får man stå ut med att vara ett noga utstuderat objekt. På väg från bilhandlaren fick jag tummen upp från en mercedes och en passatägare.

          Det går knappt och stanna utan att kommer fram med ett stort leende på läpparna och vill titta. Bilen är dessutom en otrolig brudmagnet för er som undrar...

          kan man bli lyckligare?

          /Magnus

          Var ut innan det blev mörkt och tog en lite bättre bild än min förra som var mobilkamerans dåliga:

          Kul med ny bil! Hoppas du blir nöjd Jag tyckte färgen var helt OK. Kanske man skall ta sig en provtur i helgen igen..

          /H

          Comment


          • #20
            Re: Nu har jag fått min 500

            Originally posted by fiatmagnus
            skum färg vid namn Punk Grey,
            Såg en sådan färgad i Gröndal häromdan, fin som f-n
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #21
              Originally posted by Erajack
              Lustig kommentar på en ny bil!
              Jag raljerade väl mest över motorjournalisternas standardämnaet när det gäller Fiat.
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment


              • #22
                Testat: Fiat 500 1,4 16V (100hk) Lounge

                Kravspec: Liten, bränslesnål (helst miljöbilsklassad), funktionell, snyggt designad, körglad bil för vardagsbruk och vinter

                Svår omständighet: Körde dit med min QP 20VT LE

                Designintryck: Lite större än jag trott, vilket oxå gjorde den funktionellare än jag förväntat. Klart snygg retrodesign och väldigt läcker och ljus interiör med bra upplägg på reglage mm. Fint med ljus ratt i mocca(?) gav go känsla i händerna

                Funktionalitet: Bra utrymmen från mina önskemål. Men lyckades inte ställa in säte-ratt på ngt för mig vettigt sätt. Gillar inte framåtlutad ratt. Vippning av sittdynan var bara konstig, sittdynan klart obekväm (=hård o platt). Fick nästan träsmak av 15 min körning.

                Drivlina: Växellåda (6-växlad) och koppling alldeles utmärkta. Motorn OK om än inte så spännande. Ställer mig mer tveksam till de svagare miljöalternativen, kan nog kännas futtiga.

                Vägegenskaper (kurvig och smal väg och E6:an): Klar besvikelse! Stötigt chassi men ändå lite svajigt, särskilt i bakvagnen. Gillar inte den höga körställningen, bilen känns för hög, kort och smal. Lite vägbuller men OK. Testade inte sportknappen, tror dock inte det hjälpt.

                Slutomdöme: Tyvärr, ingen bil för min smak. Mini Cooper ligger många billängder före!(Om än dyrare, men här finns fina begagnade)
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #23
                  Testet!

                  Vad jag trott ett längre tag (sen när den var på G) är att den är gjord för stadsbruk. Intrycket man får är sådant också tycker jag.
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Testet!

                    Originally posted by Erajack
                    Vad jag trott ett längre tag (sen när den var på G) är att den är gjord för stadsbruk. Intrycket man får är sådant också tycker jag.
                    Det kanske vi som är bortskämda. Man får sig en funderare när man ser fem polacker åka non-stop från Trelleborg till lingonskogarna i en Fiat 126.
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment


                    • #25
                      Stod en röd fin en hos S:t Olofs Bil i Uppsala igår,med förföriska lm-fälgar.Sååå söööööt!*haha*
                      Men vågade inte fråga om en provkörning pga.jag ville hem+att man kanske hade gjort ngr dumheter och smitit hem till Gävle med den!

                      Skämt å sido,verkligen nice design och så.Men plockar man på lite utrustning så drar priserna iväg rejält. Blir nog en annan liten bil när jag väl byter. Blir kanske inte ens Fiat....*huga*
                      Men helt klart ett charmtroll på fyra hjul!

                      //C

                      Comment


                      • #26
                        En GrandePunto är ett bättre köp - rymligare, tystare, bekvämare och mer prisvärd. Däremot saknar den ju gräddbulle-looken och marängstilen hos 500:n.

                        Nä, en "500 Classic" utan elektriska hissar och annat dyrt trams, med canvastak och ventilationsluckor i fönstren - det hade jag gillat.
                        Jag tror en stor anledning till att "New Beetle" floppade (starten var lyckad, men sen dök försäljningen) var för att den frångick ur-konceptets enkelhet. Vill man ha en liten bil med elektriska finesser och det som kallas för utrustning, så finns ju Lancia Ypsilon.

                        Ge mig en 500 Classic nu!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by RolandM
                          ...
                          Jag tror en stor anledning till att "New Beetle" floppade (starten var lyckad, men sen dök försäljningen) var för att den frångick ur-konceptets enkelhet. Vill man ha en liten bil med elektriska finesser och det som kallas för utrustning, så finns ju Lancia Ypsilon.

                          Ge mig en 500 Classic nu!
                          Jag tror att största anledningen till att VW Beetle floppade var total avsaknad av charm. Något som 500:an består till 100% av.

                          I en annan tråd såg ni bilder på mitt senaste 500-äventyr. Det var med trevliga dieselmotorn. Måste få säga att Fiat t.o.m. lyckats trolla bort det osexiga dieselljudet från motorn och istället lockat fram en gammal rivig 70-talsbensinare ljudmässigt. I alla fall i kupén. Utanför bilen är det det vaniga knattret.
                          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Schuckert
                            Jag tror att största anledningen till att VW Beetle floppade var total avsaknad av charm. Något som 500:an består till 100% av.

                            I en annan tråd såg ni bilder på mitt senaste 500-äventyr. Det var med trevliga dieselmotorn. Måste få säga att Fiat t.o.m. lyckats trolla bort det osexiga dieselljudet från motorn och istället lockat fram en gammal rivig 70-talsbensinare ljudmässigt. I alla fall i kupén. Utanför bilen är det det vaniga knattret.
                            Sen var ju Beetlen en Golf med annan kaross, sämre utrymmen, och ett prispåslag på typ 50,000 kr... undra på att den floppade.
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #29
                              Varning för cOLLINS

                              artikel på fiat 500 i aftonbladdret

                              Resultat av hans horribla "journalistik" test!

                              FIAT 500 1,2
                              Pris: 129 000 kr. Vi väljer Lounge-paket (20 000 kr) med bl a luftkonditionering, stereo (med cd och mp3), fällbart baksäte, läderratt och alufälgar.
                              Motor: 4-cyl, 1 242 cm3, 69 hk vid 5 500 varv/minut, vridmoment 102 Nm vid 3 000 varv/minut.
                              Förbrukning: 0,51 liter/mil (bl)
                              Testförbrukning: 0,78 liter/mil
                              CO2: 119 g/km (= miljöklassad)
                              Acceleration: 0–100 km/tim på 12,9 s.
                              Toppfart: 160 km/tim.
                              Längd/bredd/höjd: 355/163/149 cm.
                              Tjänstevikt: ca 940 kg.
                              BETYG
                              Äga
                              Så lite bil för 150 000 kronor, det går inte att motivera med rationella skäl.
                              Köra
                              Riktigt bra på vägen. Hyfsad styrning, trygga egenskaper men lite vinglig och vindkänslig.
                              Komfort
                              En bullerburk med usla stolar. Tröttande fotvinkel till pedalerna. Ingen stolsvärme. Men fjädringskomforten får godkänt.
                              Utrymme
                              Här överraskar Lillfian. Fram har man gott om plats, baksätet räcker till och bagaget funkar. Med bara två personer och fällt baksäte har man ett gigantiskt bagagerum.
                              Säkerhet
                              5 stjärnor i Euro Ncap – gäller bara vid krock med en lika liten bil... Och nästan allt man krockar med är mycket, mycket större.
                              Känsla
                              Helt rätt i tiden. Liten, miljövänlig och så långt ifrån de kritiserade stadsjeeeparna man kan komma. Och – om man gillar det – alla tittar och blir glada.
                              Totalt: 17
                              Helhet
                              Mer söt än bil. Mer dyr än rationell. Basbilen kostar 130 000, ett nödvändigt paket 20 000 och testbilen kostar 165 000 ”med allt”. Det är för mycket. (Men jag kan ha fel – bilen är en säljsuccé!)

                              För övrig babblar han mest om annat!
                              Attached Files
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • #30
                                Collin är en sopa jag orkar inte ens läsa hans artiklar!
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X