Han är idiot för att han spekulerar, vilket är OK här (på ett forum) men inte i en verkstad om man är mekaniker...säg inte att jag har fel.
Typen har ju tagit alla sina beslut utifrån gissningar, den enda "undersökning" han har gjort är att lyssna på ljudet (som han "tror" är ventillyftare) och göra kompressionsprov. När jag ber honom börja jobba, dvs plocka loss toppen och därifrån ta vidare beslut (annan motor, annan topp eller renovering av topp) eftersom jag misstänker att det är det enda korrekta tillvägagångssättet för att kunna SE var felet/felen ligger (topp/kolv etc), så kommer han med en massa teorier och tecken på att a) antingen är han lat, eller b) snubben kan inte göra något annat än att byta en sak rakt av.
Ett bra exempel på hans "professionalitet" är att han utgår från oljetrycksmätaren i bilen (som visar högt oljetryck när motorn är kall, lågt oljetryck när den blir varm samt högt oljetryck när den varvas) trots att jag bad honom mäta oljetrycket på ett annat lämpligt sätt för att försöka dubbelkolla. Det ville han inte, utan envisades med att byta toppen och oljepumpen för att då skulle han garantera sitt jobb samt att det var "smidigast" och billigast. 6500 var första budet.
Någon dag efteråt, då han skulle ha beställt grejerna så ringer jag honom för att höra om det kommer nån vart, då säger han att han inte ens beställt toppen/pumpen utan har ändrat uppfattning helt plötsligt (och jag sitter ovetandes, han ringer inte) och har hättat en beg motor i Danmark för 8000k (exkl arbetskostnaden...).
Från en sak till en annan, så handlar det om flera tusenlappar mer för mig, utan att han fortfarande har någon riktig motivering. Jo, visst, han försvarar hans ändrade beslut med att han typ ändrat sig och inte längre är säker på att det kanske inte är något fel på kolven i cylinder ett (dock tror han fortfarande det är ventiler som ger dålig komp där).
Jag menar, hallå, fortfarande stod bilen där med bara tändstift bortplockade (efter komptestet) och ingen topp eller något annat för den delen demonterat.
Alla de här gissningar kunde likväl jag göra, liksom ni på forumet.
Så, hur man än vrider och vänder på det, så var min absoluta smärtgräns redan passerade vid första budet på 6500, när han nu snackar om 10k + typ så handlar det plötsligt om att bilen inte ens är värd de pengarna. Man får vara realistisk, en Fiat (syftar på andrahandsvärdet) med 14 år och ca 21k mil på mätaren...
Får väl fortsätta leta efter en ärlig, intresserad och framförallt kompetent mekaniker (finns dem?...).
Typen har ju tagit alla sina beslut utifrån gissningar, den enda "undersökning" han har gjort är att lyssna på ljudet (som han "tror" är ventillyftare) och göra kompressionsprov. När jag ber honom börja jobba, dvs plocka loss toppen och därifrån ta vidare beslut (annan motor, annan topp eller renovering av topp) eftersom jag misstänker att det är det enda korrekta tillvägagångssättet för att kunna SE var felet/felen ligger (topp/kolv etc), så kommer han med en massa teorier och tecken på att a) antingen är han lat, eller b) snubben kan inte göra något annat än att byta en sak rakt av.
Ett bra exempel på hans "professionalitet" är att han utgår från oljetrycksmätaren i bilen (som visar högt oljetryck när motorn är kall, lågt oljetryck när den blir varm samt högt oljetryck när den varvas) trots att jag bad honom mäta oljetrycket på ett annat lämpligt sätt för att försöka dubbelkolla. Det ville han inte, utan envisades med att byta toppen och oljepumpen för att då skulle han garantera sitt jobb samt att det var "smidigast" och billigast. 6500 var första budet.
Någon dag efteråt, då han skulle ha beställt grejerna så ringer jag honom för att höra om det kommer nån vart, då säger han att han inte ens beställt toppen/pumpen utan har ändrat uppfattning helt plötsligt (och jag sitter ovetandes, han ringer inte) och har hättat en beg motor i Danmark för 8000k (exkl arbetskostnaden...).
Från en sak till en annan, så handlar det om flera tusenlappar mer för mig, utan att han fortfarande har någon riktig motivering. Jo, visst, han försvarar hans ändrade beslut med att han typ ändrat sig och inte längre är säker på att det kanske inte är något fel på kolven i cylinder ett (dock tror han fortfarande det är ventiler som ger dålig komp där).
Jag menar, hallå, fortfarande stod bilen där med bara tändstift bortplockade (efter komptestet) och ingen topp eller något annat för den delen demonterat.
Alla de här gissningar kunde likväl jag göra, liksom ni på forumet.
Så, hur man än vrider och vänder på det, så var min absoluta smärtgräns redan passerade vid första budet på 6500, när han nu snackar om 10k + typ så handlar det plötsligt om att bilen inte ens är värd de pengarna. Man får vara realistisk, en Fiat (syftar på andrahandsvärdet) med 14 år och ca 21k mil på mätaren...
Får väl fortsätta leta efter en ärlig, intresserad och framförallt kompetent mekaniker (finns dem?...).
Comment