Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Han är idiot för att han spekulerar, vilket är OK här (på ett forum) men inte i en verkstad om man är mekaniker...säg inte att jag har fel.

    Typen har ju tagit alla sina beslut utifrån gissningar, den enda "undersökning" han har gjort är att lyssna på ljudet (som han "tror" är ventillyftare) och göra kompressionsprov. När jag ber honom börja jobba, dvs plocka loss toppen och därifrån ta vidare beslut (annan motor, annan topp eller renovering av topp) eftersom jag misstänker att det är det enda korrekta tillvägagångssättet för att kunna SE var felet/felen ligger (topp/kolv etc), så kommer han med en massa teorier och tecken på att a) antingen är han lat, eller b) snubben kan inte göra något annat än att byta en sak rakt av.

    Ett bra exempel på hans "professionalitet" är att han utgår från oljetrycksmätaren i bilen (som visar högt oljetryck när motorn är kall, lågt oljetryck när den blir varm samt högt oljetryck när den varvas) trots att jag bad honom mäta oljetrycket på ett annat lämpligt sätt för att försöka dubbelkolla. Det ville han inte, utan envisades med att byta toppen och oljepumpen för att då skulle han garantera sitt jobb samt att det var "smidigast" och billigast. 6500 var första budet.

    Någon dag efteråt, då han skulle ha beställt grejerna så ringer jag honom för att höra om det kommer nån vart, då säger han att han inte ens beställt toppen/pumpen utan har ändrat uppfattning helt plötsligt (och jag sitter ovetandes, han ringer inte) och har hättat en beg motor i Danmark för 8000k (exkl arbetskostnaden...).

    Från en sak till en annan, så handlar det om flera tusenlappar mer för mig, utan att han fortfarande har någon riktig motivering. Jo, visst, han försvarar hans ändrade beslut med att han typ ändrat sig och inte längre är säker på att det kanske inte är något fel på kolven i cylinder ett (dock tror han fortfarande det är ventiler som ger dålig komp där).

    Jag menar, hallå, fortfarande stod bilen där med bara tändstift bortplockade (efter komptestet) och ingen topp eller något annat för den delen demonterat.

    Alla de här gissningar kunde likväl jag göra, liksom ni på forumet.
    Så, hur man än vrider och vänder på det, så var min absoluta smärtgräns redan passerade vid första budet på 6500, när han nu snackar om 10k + typ så handlar det plötsligt om att bilen inte ens är värd de pengarna. Man får vara realistisk, en Fiat (syftar på andrahandsvärdet) med 14 år och ca 21k mil på mätaren...

    Får väl fortsätta leta efter en ärlig, intresserad och framförallt kompetent mekaniker (finns dem?...).
    Last edited by Joksi; 2 March 2009, 10:00.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #32
      byt mek!
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #34
        Vad heter...

        ...verkstaden?

        Alx.

        Comment


        • #35
          Du kanske minns mitt första svar i denna tråd? Ta bilen till en BRA verkstad.

          I Teknik-sticky:n finns dessa 2 tips från forumets sydligare medlemmar:
          BEFRA i Helsingborg, tel: 042-201995.
          Tylösand Motor, Halmstad, tel: 035-210270.

          Last edited by per; 7 March 2009, 12:51.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #36
            Just nu är bilen på ett släp på väg till Halmstad. Jag hoppades kunda slippa med mödan att få bilen släpad, och därför hörde jag mig för i det befintliga kontaktnätet här i Malmö. Men det gav ju inte så värst mycket, så har beslutat att bilen får åka till min hemstad vart jag känner mycket mekaniker samt verkstäder...
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #37
              Nu är toppen väck och inskickad till motorrenoveringsfirma som skall ge besked snarast om vad som behöver göras.

              Det finns två hack på kolven i cylinder 1.

              Anledningen till att detta hände var att kamremmen kuggat över, eller rättare sagt, ena löphjulet (eller vad det heter) som sitter på balansremmen har pajat.
              Verkar inte vara något med kamremmen dock.

              Det ironiska är att svaret till varför den här löphjulet pajat finns här http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=2. För tre år sen, när jag köpte bilen, kunde verkstaden byta allt förutom något löphjul på balansremmen. Tack vare deras blåsning pajade detta nu...
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #38
                Har någon förslag vart man hitta balansremmen och tillhörande spännare/löphjul? Dvs bortsett från Fiat.

                Har kollat Autoexperten och Mekonomen, de säljer "kamremssatser" men innehåller bara löphjul och kamrem, inget till balansaxeln.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #39
                  Originally posted by Joksi
                  Har någon förslag vart man hitta balansremmen och tillhörande spännare/löphjul? Dvs bortsett från Fiat.

                  Har kollat Autoexperten och Mekonomen, de säljer "kamremssatser" men innehåller bara löphjul och kamrem, inget till balansaxeln.
                  Jag hade bytt rubbet när allt är isärplockat. Man sparar i längden.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #40
                    Kolla med Coupeteile om han har.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #41
                      Originally posted by 84jr0
                      Jag hade bytt rubbet när allt är isärplockat. Man sparar i längden.
                      Ja, varför tror du jag frågar var jag kan få tag på grejerna till bättre pris?
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #42
                        Originally posted by Joksi
                        Ja, varför tror du jag frågar var jag kan få tag på grejerna till bättre pris?
                        http://66.196.80.202/babelfish/trans...%2fWartung.htm
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #43
                          1x guide roller 5999795 (large role) for the balance belt. Price 60.00 € inclusive 19% VAT., purchase numbers: 01630

                          Samma pris som på Fiat.

                          Det var många remmar, så vitt jag vet behöver man ju inte byta alla dessa, kamrem och balansrem är de viktiga i sammanhanget?
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #44
                            Det finns ett komplett paket att köpa från coupeteile

                            http://www.coupeteile.de/Wartung.htm
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment

                            Working...
                            X