Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snart ägare av Fiat Coupe 20V Turbo! Har lite frågor..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snart ägare av Fiat Coupe 20V Turbo! Har lite frågor..

    Hej!
    Har varit kär i denna bilmodell mycket länge, och bestämde mig för längesedan för att jag skulle ha en sån här. Nu ser ekonomin ut som den ska och är snart dags för ett bil köp. Har kollat runder på blocket, lite dåligt med 20V ute just nu. Men har nu hittat en som jag har fastnat för som jag ska åka och kolla på imorgon(4/3)
    http://www.blocket.se/vi/20470535.htm?ca=23_8_s
    Tycker det verkar vara ett mkt rimligt pris och enligt säljaren så skulle det gjorts ett kamremsbyte vid 7000mil , så finns det papper på det så har jag det ur världen med.
    Nu har jag lite frågor:

    1.Har läst igenom de olika köpguiderna och vet i stort sett vad man ska kolla på när man ska köpa. Men finns det något ut över det som kan vara bra att kolla på?

    2. Det står att det är en helt ny turbo på den. Jag pratade med säljaren, men fick inte ut jätte mycket fakta från honom varför man byte den. Han sa bara att den hade gått sönder.
    Är det vanlig att det behövs byta turbo vid dessa miltalen? Det står även att det kostade 23000:- och enligt säljaren så var det en 20V orginal turbo som satt i. Kan detta stämma?

    Tycker för övrigt att denna verkar vara i ett mycket fint skick. Så får se imorgon om detta stämmer.

    Tycker även att det ska bli mycket kul att bli "en i gänget" på detta forum, verkar vara mycket trevligt, goa gubbar här, och riktigt go stämning.

    //Henke
    Henke här!
    Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

  • #2
    Välkommen hit!

    Den bilen var iordningjord av en kille i Uppsala här på forumet när han ägde den för några år sen. Sen har den kuskat runt på ett antal bilfirmor vet jag, troligen - vet ej - är mätaren lite skruvad och då kan turbon ha gått, speciellt om det sitter ett större avgassystem m racekat på. Och det kan ha kostat vadsomhelst om man lämnat in det på "fel" verkstad.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      En turbo brukar hålla längre än 11000 mil men alla kan ha otur..

      Har du kollat bilen på transportstyrelsen. se?

      Tycker 6ägare från 2002 i sverige känns mycket men det beror helt på vilka som ägt den.

      Sen att den är belagd med körförbud ger dig ju ytterligare en möjlighet att pruta på priset..

      Någon som kan svara på varför den är reggad som FIAT COUPE 175 eller har jag missat att den heter så?
      Turbo é livet

      Torx måste vara djävulens påfund...

      Comment


      • #4
        Originally posted by hellfire
        En turbo brukar hålla längre än 11000 mil men alla kan ha otur..

        Har du kollat bilen på transportstyrelsen. se?

        Tycker 6ägare från 2002 i sverige känns mycket men det beror helt på vilka som ägt den.

        Sen att den är belagd med körförbud ger dig ju ytterligare en möjlighet att pruta på priset..

        Någon som kan svara på varför den är reggad som FIAT COUPE 175 eller har jag missat att den heter så?
        Aj fan! Detta lät ju inte alls bra! Nu var det inte så kul längre Hur har du fått fram denna faktan?
        Henke här!
        Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

        Comment


        • #5
          Anledning till körförbud är väl att det saknas godkänd besiktning. Säljaren ordnar säkert med detta så inget att oroa sig för.

          Dan the man 13 hade den tidigare. Du hittar info om bilen i depån. Dan the man har skrivit att han bytt kamrem sept 2004 hos Auto Alfa. Bytesintervall på kamremmen är 5 år så du behöver byta i år (senast till hösten). Om du ställer av den på hösten så kan du ju vänta med bytet till våren 2010. Då tjänar du 6 mån

          Fälgarna är ju sketsnygga

          Skicket på bilen är viktigast. Kolla servicebok, däck, bromsar mm.

          Kolla vilka som är de senaste ägarna hos www.transportstyrelsen.se .

          Hellfire: Modellkod för Fiat Coupé är 175.
          Last edited by Freddan72; 3 March 2009, 17:33.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72

            Hellfire: Modellkod för Fiat Coupé är 175.
            Ok, då har man lärt sig nått nytt. Stog inte det i min Fordonsidentifikation.
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              Precis. Alla Fiatmodeller har dessa koder. Punto 1 är 176, Punto 2 heter 188 och Fiat 127 hette.. 127!

              Men varför inte denna FINA Coupe istället: http://www.blocket.se/vi/20471548.htm?ca=5_s

              Samma pris, alltså riktigt billigt!
              Last edited by per; 3 March 2009, 19:51.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan72
                Anledning till körförbud är väl att det saknas godkänd besiktning. Säljaren ordnar säkert med detta så inget att oroa sig för.

                Dan the man 13 hade den tidigare. Du hittar info om bilen i depån. Dan the man har skrivit att han bytt kamrem sept 2004 hos Auto Alfa. Bytesintervall på kamremmen är 5 år så du behöver byta i år (senast till hösten). Om du ställer av den på hösten så kan du ju vänta med bytet till våren 2010. Då tjänar du 6 mån

                Fälgarna är ju sketsnygga

                Skicket på bilen är viktigast. Kolla servicebok, däck, bromsar mm.

                Kolla vilka som är de senaste ägarna hos www.transportstyrelsen.se .

                Hellfire: Modellkod för Fiat Coupé är 175.
                Ja jo det har du rätt i. Tänkte inte på att det var därför det var körförbud.
                Men som sagt, det fixar ju firman till mig. Var hittar jag depån då?
                Ja ok.. då kan jag alltså vänta på att byta kamrem. Men hur säker är du på att det var 2004?
                Jag hoppas bara dom har papper på att den har blivit byt, annars köper jag inte den. Men har du något aning om varför man byte turbo? Den har ju som sagt inte gått så långt!
                Var går jag in i transportstyrelsen om jag vill se det?
                Henke här!
                Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Precis. Alla Fiatmodeller har dessa koder. Punto 1 är 176, Punto 2 heter 188 och Fiat 127 hette.. 127!

                  Men varför inte denna FINA Coupe istället: http://www.blocket.se/vi/20471548.htm?ca=5_s

                  Samma pris, alltså riktigt billigt!
                  För det första så är det ca 60mil för mig att köra om jag först kör upp och kollar på den och sen ändå bestämmer mig för att inte köpa den.
                  För det andra så har den gått mer och den är dessutom chippad.
                  Känns därför som att jag tjänar mer på att köpa den andra.
                  Henke här!
                  Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hellfire
                    En turbo brukar hålla längre än 11000 mil men alla kan ha otur..

                    Har du kollat bilen på transportstyrelsen. se?

                    Tycker 6ägare från 2002 i sverige känns mycket men det beror helt på vilka som ägt den.

                    Sen att den är belagd med körförbud ger dig ju ytterligare en möjlighet att pruta på priset..

                    Någon som kan svara på varför den är reggad som FIAT COUPE 175 eller har jag missat att den heter så?
                    Men antagligen så är ju ägarna inräknade med antalet firmor som har ägt den... eller är jag helt ute och cyklar?
                    Henke här!
                    Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by slowly
                      För det första så är det ca 60mil för mig att köra om jag först kör upp och kollar på den och sen ändå bestämmer mig för att inte köpa den.
                      För det andra så har den gått mer och den är dessutom chippad.
                      Känns därför som att jag tjänar mer på att köpa den andra.
                      Trust me, jag vet vilken bil det är och vem som haft/importerat den. Den ÄR fin. Dessutom är det en LE (förutsätter att du är lite påläst.. Eller inte?)
                      Den du tittar på har oxå varit/är chippad men är nog inte lika välskött, det lilla vi vet.
                      En välskött bil med fler mil är MKT bättre än en halvrisig med mindre mil (speciellt om mätaren är skruvad).
                      Bara det faktum att bilen legat på Blocket i evigheter är negativt.

                      Originally posted by slowly
                      Men antagligen så är ju ägarna inräknade med antalet firmor som har ägt den... eller är jag helt ute och cyklar?
                      Stämmer. Det är en hel del firmor som haft bilen..

                      Originally posted by slowly
                      Var hittar jag depån då?
                      Ja ok.. då kan jag alltså vänta på att byta kamrem. Men hur säker är du på att det var 2004?
                      Kolla längst upp!
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=4
                      Ägaren var aktiv här 2004.
                      Last edited by per; 3 March 2009, 22:47.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Trust me, jag vet vilken bil det är och vem som haft/importerat den. Den ÄR fin. Dessutom är det en LE (förutsätter att du är lite påläst.. Eller inte?)
                        Den du tittar på har oxå varit/är chippad men är nog inte lika välskött, det lilla vi vet.
                        En välskött bil med fler mil är MKT bättre än en halvrisig med mindre mil (speciellt om mätaren är skruvad).
                        Bara det faktum att bilen legat på Blocket i evigheter är negativt.


                        Stämmer. Det är en hel del firmor som haft bilen..


                        Kolla längst upp!
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=4
                        Ägaren var aktiv här 2004.
                        ja jo jag tror dig. Och ja jag vet att det är LE paketet, men har ändå planerat att sätta på LE kjolpaket sen, har polare som har lackfirma

                        Men vad menar du med att den andra inte är riktigt lika bra skött? På vilket sätt?
                        Det är bara det att hade den som är uppe i södermanland varit lite närmare så hade jag nog köpt den. Är som sagt en bit för mig att köra. Det är också det, att köper jag denna så får jag 6 månaders helförsäkring för 1500:-

                        Sen har jag en annan fråga: Vet du, eller någon annan, varför turbon på denna blev bytt och vilken har varit ägaren på denna efter Dan the man hade den?
                        Henke här!
                        Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                        Comment


                        • #13
                          Det är ju lite mer på en LE än kjolarna.. minst sagt. Recarostolarna, växellådan m.m.

                          LE:n är köpt av Togge här på forumet för inte så länge sen och han är en erfaren Coupe-ägare och visste vad han köpte.
                          Den andre har ägts av okända ägare i 4år och varit till salu på Blocket i evigheter. Inget bra betyg!

                          Som jag skrev i första posten går gärna packningarna på turbon om bilen har några mil + racekatt och större avgas. Som denna bilen alltså har.

                          När det gäller Coupe Fiat är nog det bästa tipset: Stirra inte blint på pengarna, köp bästa bilen! Annars kan det bli väldigt dyrt senare och inte så skoj heller. Försäkringen låter som ett ganska desperat försäljningstrick.
                          Last edited by per; 6 March 2009, 12:47.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Det är ju lite mer på en LE än kjolarna.. minst sagt.

                            Som jag skrev i första posten går gärna packningarna på turbon om bilen har några mil + racekatt och större avgas. Som denna bilen alltså har.
                            Ja jo men så mycket mer är det inte, den går ju inte bättre för att det är röd/svarta säten. Känner att jag hellre sparar 3000:- på att åka upp och kolla på den. Jo jag förstår vad du menar. Men vad är det som får dig att tro att denna har gått mer mil än vad det står? Det står ju till och med på transportstyrelsen.se att den har gått 10800mil...?
                            Henke här!
                            Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by slowly
                              Ja jo men så mycket mer är det inte, den går ju inte bättre för att det är röd/svarta säten. Känner att jag hellre sparar 3000:- på att åka upp och kolla på den. Jo jag förstår vad du menar. Men vad är det som får dig att tro att denna har gått mer mil än vad det står? Det står ju till och med på transportstyrelsen.se att den har gått 10800mil...?
                              Man sitter bättre och riktigt bra i Recarostolarna, vanliga skinnstolarna i coupen har jag hört folk anse vara en aning hala. Dessutom 6 växlar att leka med istället för 5, fjäderbensstag och redan sänkt tillsammans med 18" jämfört med den första du länkade till där uppe (om jag inte såg fel). Så om originalfälgarna finns kvar kan du ju alltid sälja vidare 18" för 3000:- så går du jämnt upp. Själv skulle jag inte tvekat att köpa en LE för 5000:- mer om bilarna i övrigt var exakt lika.

                              Lycka till med bilen oavsett vilken du köper. Riktig fullträff till underbar bilmodell.
                              Last edited by novisen; 4 March 2009, 08:18.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X