Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intressant information om 20VT toppen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intressant information om 20VT toppen.

    http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=4&t=1705

    Verkar finnas en hel del att tjäna på lite topp-arbete (:
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

  • #2
    Kul att han är så imponerad - krävs väl en del för att han ska bli det.
    Toppen är så bra att det verkar inte vara nån idé att försöka förbättra något själv om man inte är ett riktigt proffs.. som honom typ.
    Last edited by per; 25 September 2009, 18:08.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Kul att han är så imponerad - krävs väl en del för att han ska bli det.
      Toppen är så bra att det verkar inte vara nån idé att försöka förbättra något själv om man inte är ett riktigt proffs.. som honom typ.
      Nej nej, det han säger är att toppen ger väldigt förutsägbara resultat. (Därför han är imponerad av toppen, teorierna är direkt tillämpbara i praktiken utan en massa "råtthål") Vilket gör att en verkstad som hållt på med allmän portning av toppar bör kunna få rätt bra resultat (upp till 11% bättre flöde!!! ).
      I standard utförande är toppen inte sämre eller bättre än vad den bör vara.
      Med andra ord: ni med 20vt kan tjäna rejält på en portning.
      Last edited by Fuel; 26 September 2009, 00:18.
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Vem blir först med portad topp? Alx kanske....
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Totalt off topic: skiljer sig 20VT-toppen mot toppen i en 20V?
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #6
            Men portning lär ju inte va direkt billigt ? vad får man ut av det kan förstå om man har 500hk i i tråden.
            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
            Fiat Coupe 20v turbo +
            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

            Comment


            • #7
              Originally posted by Zetta
              Men portning lär ju inte va direkt billigt ? vad får man ut av det kan förstå om man har 500hk i i tråden.
              Du minskar flödesförlusterna i toppen.
              För samma mängd lufttryck får du in mer luft i cylindern = mer effekt.
              Du ökar även flödet ut från cylindern, avgaserna kan komma ut enklare.

              Vad detta ger?
              Bättre bränsleförbrukning
              Mer effekt vid samma lufttryck.
              Bättre spoolup
              Bättre gasrespons

              I detta fall enligt guy crofts "tumregel" så räknade han med att den portningen han gjorde på 20vt toppen skulle ge ca 30 hästar på en icke överladdad motor, men troligtvis ännu mer på en överladdad motor. Och detta är rätt stora vinster vid 1 bars laddtryck. (Inte omöjligt runt 50 hästar extra, beroende på hur bra matchat resten av systemet är och vinsterna ökar med ökat laddtryck, dock inte linjärt)
              Last edited by Fuel; 28 September 2009, 00:24.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                20V

                Min Bravo Har nedfrästa ventilsäten samt att kanalerna är portade!

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #9
                  Emilio har du bänkat en andra gång nu?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    På Fredag gäller det
                    Monterade röret förra veckan!
                    märks ju helt klart skillnad på karaktären på bilen bara efter man bytte främrerör!

                    Ska bli intressant att se om det blivit bättre!
                    Lovar att lägga upp kurvan här på forumet sen!

                    mvh/Emil

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • #11
                      Kan vara bra att veta (som även guy croft visade i tråden) att orginal insugsplenum även behöver portas för att klara av det högre flödet. (Om man har portat toppen dvs)
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment

                      Working...
                      X