If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kul att han är så imponerad - krävs väl en del för att han ska bli det.
Toppen är så bra att det verkar inte vara nån idé att försöka förbättra något själv om man inte är ett riktigt proffs.. som honom typ.
Originally posted by per Kul att han är så imponerad - krävs väl en del för att han ska bli det.
Toppen är så bra att det verkar inte vara nån idé att försöka förbättra något själv om man inte är ett riktigt proffs.. som honom typ.
Nej nej, det han säger är att toppen ger väldigt förutsägbara resultat. (Därför han är imponerad av toppen, teorierna är direkt tillämpbara i praktiken utan en massa "råtthål") Vilket gör att en verkstad som hållt på med allmän portning av toppar bör kunna få rätt bra resultat (upp till 11% bättre flöde!!! ).
I standard utförande är toppen inte sämre eller bättre än vad den bör vara.
Med andra ord: ni med 20vt kan tjäna rejält på en portning.
Originally posted by Zetta Men portning lär ju inte va direkt billigt ? vad får man ut av det kan förstå om man har 500hk i i tråden.
Du minskar flödesförlusterna i toppen.
För samma mängd lufttryck får du in mer luft i cylindern = mer effekt.
Du ökar även flödet ut från cylindern, avgaserna kan komma ut enklare.
Vad detta ger?
Bättre bränsleförbrukning
Mer effekt vid samma lufttryck.
Bättre spoolup
Bättre gasrespons
I detta fall enligt guy crofts "tumregel" så räknade han med att den portningen han gjorde på 20vt toppen skulle ge ca 30 hästar på en icke överladdad motor, men troligtvis ännu mer på en överladdad motor. Och detta är rätt stora vinster vid 1 bars laddtryck. (Inte omöjligt runt 50 hästar extra, beroende på hur bra matchat resten av systemet är och vinsterna ökar med ökat laddtryck, dock inte linjärt)
Kan vara bra att veta (som även guy croft visade i tråden) att orginal insugsplenum även behöver portas för att klara av det högre flödet. (Om man har portat toppen dvs)
3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment