Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar EBV:n?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur funkar EBV:n?

    Är relativt ny med 20VT Coupe, inte med bilar men det finns ju tydligen lite "trick" med den trevliga bilen. Till frågan, har bytt turbo efter ett klassiskt bårykande tätningsras, till ett uppgraderings aggregat från Turbotech. Bilen har Novitec chip och gick bra med svajande laddtryck. Problemet just nu är att jag inte har något laddtryck på högre 4/5:an i fart, lite taskig tomgång. Har läst och rengjort EVB:n enligt anvisning och satt blå slang till westgaten. Det som slog mig när jag rengjorde evb:n var att när jaj blåste i anslutningen på ovansidan så blåste det ut 556 + gegga ur blå/röd anslutning på undesidan. Jag tror/upplever att är tjuvluft (svårt med tomgång) och att westgaten inte stänger som den skall. Är det någon som vet hur EVB:n funkar med över och undertryck, förstår att motorstyrningen skall reglera med att pulsa ut till EVB:n för att hålla ca 1.1 bar. Eller något annat om någon har erfarenhet att dela med sig.
    Tackar på förhand!

  • #2
    Novitec ger rätt lågt laddtryck till andra turbos än original, se min projekttråd nedan t.ex.
    Min lösning blev mappning via FC Performance i England, billigt och bra. (man behöver inte åka dit..)
    EBV kan inte ge tjuvluft om den inte har ett stort hål i sidan.. Däremot kan den som du sett vara i behov av rengöring, se guider på detta under Coupe Info.

    Annars kommer du få många bra tips på hur du ska få kärran att gå bra på www.fccuk.org/forum.


    http://www.fiatklubben.nu/forum/show...0&pagenumber=1
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för svaren, har varit en flitig läsare på det engelska forumet, har även följt din projekt tråd. Jag är nyfiken på att få veta hur EVB:n funkar, är det en 3-vägsventil som skall skifta mellan att skicka över/undertryck till westgaten och att det styrs av pulsningen från motorstyrningen? Monterade laddtrycksmätaren i går kväll och den visar att på 1-3 vx kan laddtrycket sticka upp till 1,3-1,4 bar för att sen falla ned till 0,4-0,8 medans full gas vid 3000-3500 rpm knapp ger något laddtryck alls 03,-0,4? Har jag en westgate som läcker eller som inte är rätt justerad? Turbotech som sålt turbon har semester stängt, så jag får igna svar därifrån.
      Vilka andra vettiga alt finns det för utom orginal evb:n, har läst om Audi och GM och vilken Audi EVB har man då använt?
      Det blir många frågor och här i Norrbotten finns det inte så många coupe ägare i samma sits.

      Comment


      • #4
        Gällande svajande ladd så kan jag tipsa om att göra rent med elektronikrengöring i stället, även då luftmassemätaren samt nolla ecu och "köra in" den försiktigt.

        Ebv:n är en solenoidventil. Man reglerar inte solenoider varför den antingen är öppen eller stängd. Detta borde leda till att den vid rengöring släpper igenom i den ena kanalen medan den andra är stängd.
        Edit: (Detta är ett antagande om funktionen just i detta fall och inga absoluta fakta bör tilläggas.. )

        Solenoiden är en lindad spole som genererar ett magnetfält vid spänningssättning. Detta i sin tur öppnar ventilen genom att en metallstång rör sig pga magnetfältet. Sedan har man en fjäder som stänger ventilen då spänningen stängs av.

        Edit: Intressant är att om man ansluter polerna omvänt på en solenoidventil så kommer magnetfältet arbeta omvänt och således försöka stänga när den ska öppnas och tvärt om. Det borde kunna leda till mycket märkligt beteende på kärran.
        Last edited by Axl; 7 July 2010, 10:01.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #5
          Tack Axl.
          Jobbar som el-ingengör och har koll hyfsad koll på magnetventiler, vad jag har förstått är att ecu:n pulsar ut spänning till EVB:n och ger skiftande över och undertryck till westgaten och att det skall ge en on/off "reglering" som gör att laddtrycket hålls konstant. Det jag funderar över är vad som händer i westgaten, undertrycket skall väl hjälpa till att hålla den stängd och övertrycket får den att öppna när laddtrycket blir för högt, eller? Det som förbryllar mig är att den knappt laddar något på 4/5 vx vid 3000-3500 rpm, fel justerad westgate eller vad?
          Skall testa att rengöra luftmassemätaren, ebv:n är renjort några ggr. med 556. När man nollar motorstyrningen räcker det med 30 min för att den skall tappa minnet?

          Comment


          • #6
            Ah! Då håller jag tyst..

            Jo, så har jag också förstått funktionen. Verkar ju inte orimligt att det är feljusterat.

            30min funkade för mig.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #7
              Originally posted by KentS
              Tack Axl.
              Jobbar som el-ingengör och har koll hyfsad koll på magnetventiler, vad jag har förstått är att ecu:n pulsar ut spänning till EVB:n och ger skiftande över och undertryck till westgaten och att det skall ge en on/off "reglering" som gör att laddtrycket hålls konstant. Det jag funderar över är vad som händer i westgaten, undertrycket skall väl hjälpa till att hålla den stängd och övertrycket får den att öppna när laddtrycket blir för högt, eller? Det som förbryllar mig är att den knappt laddar något på 4/5 vx vid 3000-3500 rpm, fel justerad westgate eller vad?
              Skall testa att rengöra luftmassemätaren, ebv:n är renjort några ggr. med 556. När man nollar motorstyrningen räcker det med 30 min för att den skall tappa minnet?

              Tryck öppnar wastegaten vilket avlastar turbon och sänker laddtrycket.
              EBV:n pulserar ut tryck till wastegaten för att reglera laddtrycket.

              Dock är det inte något undertryck som håller wastegaten stängd utan en fjäder.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Varför finns anslutningen på toppen av EVB:n, den är ju ansluten innan turbon, på sugsidan?

                Comment


                • #9
                  Redan avklarat tidigare så lite överflödigt, men EBVn jobbar med 33Hz, pulsbreddsmodulerat pulståg som jag förstått det, ändrar duty-cycle för att justera laddtrycket
                  Ventilen kopplar antingen WG-anslutningen till undersidan av ventilen eller WG till andra pinnen på samma sida, trycksignal, så det är aldrig något undertryck som hjälper till att hålla WG stängd. Antingen är det atmosfärstryck eller övertryck.

                  Eftersom luften som skickas ner till den ensamma pinnen redan mätts av luftmätaren kan det inte släppas ut, så det släpps tillbaka före turbon men efter mätaren.

                  edit: Man måste tömma ut trycket på waste-gaten, annars får du bara peak-hold mot wastegaten och så fort du nått 0.4bar en gång skulle wastegaten stå öppenhela tiden. Det är därför man "kortsluter" bort trycket på wastegatesidan tillbaka innan turbon.
                  Last edited by novisen; 7 July 2010, 17:20.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, då har jag fått en bra förklaring till EVB funktionen, men det som fortfarande förbryllar mig är att den knappt laddar något på 4/5 vx vid 3000-3500 rpm och att laddtrycket kommer "sent" på de lägre växlarna, vad skall jag testa?

                    Comment


                    • #11
                      Har samma problem, har också just bytt till en uppgraderingsturbo från Turbotech, men kör med Gtec2. Laddar inte fören vid 4000 rpm och då bara 0,8 bar, går dåligt på tomgång.

                      Comment


                      • #12
                        Skumt! Jag har också fått sämre "stökig och låg" tomgång? Vad kan man prova att göra?

                        Comment


                        • #13
                          har nu testat med en annan EBV och det funkar fortfarande lika dåligt. När jag pratade med en kille på turbotech så sa han att wastegateklockan skulle vara förstärkt på Uppgarderingsturbon så den skulle hålla kvar sitt ladd på höga växlar, kanske är den som gör att turbon laddar så sent?

                          Comment


                          • #14
                            Åter nej, som mitt första svar. Det är mappningen som inte stämmer för din nya turbos flödeskaraktär. Rent mekaniskt! Du behöver en ny tändkurva osv osv. En mappning alltså.
                            Kontakta www.fcperformance.co.uk och uppge vilken turbo + övriga mods du har så ska du nog få hjälp.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Åter nej, som mitt första svar. Det är mappningen som inte stämmer för din nya turbos flödeskaraktär. Rent mekaniskt! Du behöver en ny tändkurva osv osv. En mappning alltså.
                              Kontakta www.fcperformance.co.uk och uppge vilken turbo + övriga mods du har så ska du nog få hjälp.
                              Köp AEMs soleniod och du har fixat problem för alltid och för alla uppsättningar. Funkar perfekt på coupen.


                              http://cgi.ebay.co.uk/AEM-PWM-Boost-...item1c140f1572

                              Comment

                              Working...
                              X