Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar EBV:n?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Mappa bilen med GM EBV'n, ingen jättekostnad, du slipper alla pysventiler och du kommer bli mer än nöjd.

    [QUOTE]Originally posted by Dallan
    Testat med nya chippet och från början fick jag bara 0,6 bar i ladd sen bytte jag EBV och nu går bilen sjukt mycket bättre än förut men laddet kommer fortfarande lite sent, fast bara ibland. Sen på 4an och 5an så funkar alltid laddet bra.
    Tror nu att det är EBV:n som är felet. Funkar det med en ny EBV eller är det bättre ifrån någon annan bil? Läste att någon hade testat med audi.
    [/QUOTE

    Om trycket regleras ned eller upp på olika växlar hänger det på ECU'n att den känner av spikningar eller för varm temp. Det kan vara för ineffektiv IC, att det saknas soppa av någon anledning, m.m. EBV'n är ju bara en solenoid som inte bestämmer nåt själv.
    Jag har testat en av Audi's EBV (när jag hade originalturbon) för att se om den var snabbare än original (förhindra laddpeakar) men laddet blev mkt lägre, 1.0bar mot 1.5. Men den var stabil.
    GM's gav inte heller mkt ladd då, men nu funkar den förstås bra i nya mappningen (som är gjord för GM's).
    Last edited by per; 22 September 2010, 16:56.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      ...

      ...hur kopplar ni ström till EBV:v då ni rengör den?
      Själv hittar jag inget 12v batteri och vill ju inte precis använda bilens...
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #33
        Jag körde med vanlig batteriladdare (14v).
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Originally posted by per
          Jag körde med vanlig batteriladdare (14v).
          batteriladdare?
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #35
            Jag körde på bilbatteriet.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #36
              Originally posted by Freddan72
              Jag körde på bilbatteriet.
              Ok..!
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #37
                Svaret på alla kontigheter visade sig vara 2 st knäckta kolvar!!
                Efter kolvbyten visar sig evb:n fungera som tänkt och prestandan skall utrönas efter inkörning och byte till sommardäck. Laddtrycket är uppe och vänder strax över 1 bar med det lilla som är testat än så länge. Återmonteringen av motor o drivlina var lite pyssligt då mängden kabel o givare o bristen på utrymme var den största utmaning som jag provat hitills. Det tåkiga nu är att jag måste lokalisera vad som slår som f...n när det lörjar ladda på, avgas eller motorfäsen vet inte ännu, någon med erfarenheter av kända poblem får gärna höra av sig!

                Comment

                Working...
                X