Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo Problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Chorus:

    Alltså felkoderna har jag faktiskt utskrivna på papper redan.

    Men Provköra och göra en bedömning kan ju aldrig vara fel. Har haft 2 "halvkunniga" som har provkört bilen och sagt samma sak som jag börjat misstänka och som folk har sagt här. Att det läcker någonstans och pyser ut luft så att säga.

    Men vart befinner du dig då?

    Och jag ska imorn in till Mekonomen och köpa nya bromsbelägg. Och sen snacka med Via Bil AB och fråga när dom har tid att kolla på bilen.

    Comment


    • #62
      Nu kan du ju ha lite andra koder efter du nollställt, om du minns?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #63
        Ja jo i och för sig. Det e säkert inte helt omöjligt.

        Nåja som sagt efter imorn vet jag mer också så hoppas det snart blir åtgärdat :=)

        Comment


        • #64
          Perfa Chorus,

          Då gör jag så att jag hör av mig till dig beroende på hur det ser ut imorn och när jag i så fall kan få en tid på Via Bil. Så kan vara bra och få en " second opinion ".

          Tackar

          Comment


          • #65
            Ja sorry grabbar att det har dröjt så oerhört länge med en uppdatering.

            men jag är ute och jobbar på sjön nu igen ju så har inte varit så uppdaterad med vad som händer hemma.

            men dom på Via Bil ab har iallafall kollat om det var något läckage med en sån där rökmaskin. Och det var inga läckage någonstans sa dom.

            Så med detta kan jag väl utesluta några slangar eller att grenröret e kasst.

            har sagt till dom att dom ska sätta in en ny luftmassemätare och att ett nytt luftfilter är på väg också.

            Dom lovade att dom skulle köra in den efter att ha satt in den nya luftmassemätaren. Dock är jag lite oroad om det nu inte skulle lösa problemet vad jag då har för alternativ?

            menar jag må inte vara teknisk, men den här återcirkulerande dumpventilen som jag tidigare har nämnt, finns det någon möjlighet för att det är fjädern i den som e kass och på så sätt släpper dumpen trycket för tidigt eller att den har ett glapp så att det strömmar igenom?

            Sen också en annan fråga. Wastegaten?? Vad exakt har den för funktion?

            Comment


            • #66
              Pingar bara tråden för att jag inte får någon sömn ombord på båten :P.

              Allt jag tänker på är min bejbi ( Bilen ).

              Comment


              • #67
                Originally posted by Noctamid

                Sen också en annan fråga. Wastegaten?? Vad exakt har den för funktion?
                Den öppnar upp en väg så avgaserna inte passerar genom turbinen. På så sätt skjuter du inte in mer luft, höjer trycket, i insuget. Utan den skulle laddtrycket skena. Har någon lossat och kollat så inte turbons wastegate skadades? Om problemen uppstod vid den där avgaskrocken skulle jag leta efter möjliga felkällor runt det. Luftmätaren sitter rätt långt ifrån avgasröret IMHO. Kolla wastegaten om det inte hjälpt med åtgärderna hos via.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #68
                  Ok då gör jag så att om det inte skulle lösa sig med nytt LMM och luftfilter och inkörning utav dom så ber jag dom kolla både dumpventilen och wastegaten

                  tack för infon

                  Comment


                  • #69
                    hur har det gått med bilen nu då?

                    Comment


                    • #70
                      Hej Ankan, och välkommen till forumet :P.

                      Jag har inte kommit hem ifrån Sjön än så har ingen uppdatering om detta än.

                      Kommer först hem nästa vecka så det blir då jag får se

                      Comment


                      • #71
                        Man får tacka ! hoppas att ja ska trivas här lika bra som i bilen. Åkte med en kompis avställda coupé för 2 veckor sedan och blev stört förälskad. 1 dryg vecka senare hade ja köpt en egen : ) and that's my story

                        Comment


                        • #72
                          OK fick idag svar på vad det var enligt Via bil, dom säger wastegaten är felinställt, lite konstigt men enligt dom så hade dom satt på någon sorts svetstång och strypt något där och bytt ut den gröna fjädern i Forge dumpen till en annan och då skulle den tydligen ha gått bra.

                          Sen så sa dom att jag dock borde gå till en Turbo specialist och be dom ställa in wastegaten.

                          Så jag får väl åka till PBZ i uppsala och fråga vad dom kan göra, och i samband med att dom ställer in Wastegaten även be dom sätta dit den gröna fjädern då det är den dom ska sitta på Forge dumpen enligt alla här ju :P.

                          Så aaa, uppdatering följer när det väl är gjort

                          Comment


                          • #73
                            Jag kör med Forgedump men använder inte den gröna fjädern. Har aldrig haft problem med dumpen.
                            Lägg du tiden på att få ordning på wastegaten och om du känner att det är ett måste med grön fjäder så fixa det senare.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #74
                              Fjädern i den dumpen har ingen som helst betydelse vid laddtryck. Byt verkstad!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                nu var det inte så jag menade Per :P, men nämnde bara att jag ska sätta in annan fjäder sen.

                                Men nu fick jag iallafall kläm om vad dom hade strypt med en svetstång.
                                Slangen som går ifrån wastegaten till EBV ventilen. Så kanske bara borde rengöra EBV:n ???

                                Ska iallafall undersöka saken närmare, dom sa iallafall att dom fick stadigt laddtryck när dom ströp den slangen lite

                                Comment

                                Working...
                                X