Tja!
Bilen har gått som bara den under sommaren och efter inköpet i Juni är jag helnöjd!
Men ganska tidigt märkte jag av av oljenivån sjönk lite mer än den borde.
Tittat runt mycket i motorrummet och hittat en del olja. Torkade bort vad jag kunde och på de flesta ställen (framförallt runt topplocket) har det inte återkommit.
Tidigare ägaren påstod att han hällt på för mycket olja vid ett tillfälle, så hoppas på att det var orsaken.
Men så sitter ju de underbara oljerören till oljekylaren riktigt kass... Har inget underredsskydd monterat heller.
Så har då ett av rören fått ett riktigt jäkla stenskott ser det ut som och jag har planerat att byta dem båda (samt kylaren).
Nu ligger delarna hemma och vänta på montering, såväl som nytt oljefilter och nytt underredsskydd.
Hissade upp bilen för någon månad sedan om märkte att en stor del av underredet var riktigt nerstängt med olja. Såg nästan sprayat ut.
Då är frågan vad det är som läcker?
Tänker som sagt byta oljekylaren samt rören till och från den samt byta olja och oljefilter.
Någon som haft liknande problem om behövde annan lösning? Funderar på om man ska försöka byta oljesumpens packning också? Är det lönt?
Tacksam för att kommentarer, tips och rekommendationer!
Just det... inget läckage så länge bilen stått still
Bilen har gått som bara den under sommaren och efter inköpet i Juni är jag helnöjd!
Men ganska tidigt märkte jag av av oljenivån sjönk lite mer än den borde.
Tittat runt mycket i motorrummet och hittat en del olja. Torkade bort vad jag kunde och på de flesta ställen (framförallt runt topplocket) har det inte återkommit.
Tidigare ägaren påstod att han hällt på för mycket olja vid ett tillfälle, så hoppas på att det var orsaken.
Men så sitter ju de underbara oljerören till oljekylaren riktigt kass... Har inget underredsskydd monterat heller.
Så har då ett av rören fått ett riktigt jäkla stenskott ser det ut som och jag har planerat att byta dem båda (samt kylaren).
Nu ligger delarna hemma och vänta på montering, såväl som nytt oljefilter och nytt underredsskydd.
Hissade upp bilen för någon månad sedan om märkte att en stor del av underredet var riktigt nerstängt med olja. Såg nästan sprayat ut.
Då är frågan vad det är som läcker?
Tänker som sagt byta oljekylaren samt rören till och från den samt byta olja och oljefilter.
Någon som haft liknande problem om behövde annan lösning? Funderar på om man ska försöka byta oljesumpens packning också? Är det lönt?
Tacksam för att kommentarer, tips och rekommendationer!
Just det... inget läckage så länge bilen stått still
Comment