Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mindre oljeläckage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mindre oljeläckage?

    Tja!
    Bilen har gått som bara den under sommaren och efter inköpet i Juni är jag helnöjd!

    Men ganska tidigt märkte jag av av oljenivån sjönk lite mer än den borde.

    Tittat runt mycket i motorrummet och hittat en del olja. Torkade bort vad jag kunde och på de flesta ställen (framförallt runt topplocket) har det inte återkommit.
    Tidigare ägaren påstod att han hällt på för mycket olja vid ett tillfälle, så hoppas på att det var orsaken.

    Men så sitter ju de underbara oljerören till oljekylaren riktigt kass... Har inget underredsskydd monterat heller.
    Så har då ett av rören fått ett riktigt jäkla stenskott ser det ut som och jag har planerat att byta dem båda (samt kylaren).

    Nu ligger delarna hemma och vänta på montering, såväl som nytt oljefilter och nytt underredsskydd.

    Hissade upp bilen för någon månad sedan om märkte att en stor del av underredet var riktigt nerstängt med olja. Såg nästan sprayat ut.
    Då är frågan vad det är som läcker?
    Tänker som sagt byta oljekylaren samt rören till och från den samt byta olja och oljefilter.
    Någon som haft liknande problem om behövde annan lösning? Funderar på om man ska försöka byta oljesumpens packning också? Är det lönt?

    Tacksam för att kommentarer, tips och rekommendationer!

    Just det... inget läckage så länge bilen stått still
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  • #2
    Det ser alltid mkt värre ut än vad det är om det läcker ens lite. Oljan dunstar ju liksom aldrig.. Kan vara trågpackningen ja, och en massa annat med iofs. Man kan försöka motortvätta underifrån med en massa avfettning för att se tydligare. Eller bara torka rent där man misstänker läckage.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Lämnade den hos den lokala verkstaden idag för oljekylarbyte samt rören till o från. Nytt oljefilter och ny olja dessutom. 5 liter Castrol Magnatec 5W-40.
      Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

      Comment


      • #4
        Originally posted by Gripen
        Lämnade den hos den lokala verkstaden idag för oljekylarbyte samt rören till o från. Nytt oljefilter och ny olja dessutom. 5 liter Castrol Magnatec 5W-40.
        Osch, inget billigt de inte! då ska oljetrycken vara överrens iaf!
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • #5
          beställt delarna själv, så bara jobbet som ska göras. pyntade drygt 2800 för rör, kylare och nytt filter.
          Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

          Comment


          • #6
            Då var bilen fixad, jobb och 5,2 liter olja gick på 1430 spänn. Klart godkänt tycker jag! Hos Mekonomen-cert. verkstad för övrigt.

            Nu har oljetrycket blivit lite högre (beror förmodligen på att de nya rören inte läcker som de andra tydligen hade gjort) och nytt oljefilter och ny olja är ju aldrig fel

            Enligt verkstadskillen ev lite oljeläckage kring topplockspackningen som är lite "våt".
            Någon erfaren som vet om det är lönt/värt att försöka byta den?
            Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

            Comment


            • #7
              Ökade trycket beror nog på nya filtret och oljan.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                �kade trycket beror nog p� nya filtret och oljan.
                jo. vid närmare eftertanke låter det väl mer rimligt
                Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gripen

                  Enligt verkstadskillen ev lite oljeläckage kring topplockspackningen som är lite "våt".
                  Någon erfaren som vet om det är lönt/värt att försöka byta den?
                  Jo, antar du menar ventilkåpan? Helt klart värd att byta iaf.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rask
                    Jo, antar du menar ventilkåpan? Helt klart värd att byta iaf.
                    ja, precis! inget negativt med att öppna upp motorn och göra det alltså? har sett att en ny packning inte är något dyrare inköp. något man fixar själv?
                    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gripen
                      ja, precis! inget negativt med att öppna upp motorn och göra det alltså? har sett att en ny packning inte är något dyrare inköp. något man fixar själv?
                      Vad jag förstått så finns risken att spräcka kåpan om man inte är noggrann och följer åtdragningsmoment/åtdragningssekvensen. Momentnyckel samt verkstadshandbok behövs! (det sistnämde finns här på forumet under Coupeinfo)
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Det är en 16VT!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Det är en 16VT!
                          Aha, glöm det jag sagt då. Har ingen aning...
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment

                          Working...
                          X