Announcement

Collapse
No announcement yet.

värdeminskning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • värdeminskning

    Verkar helt galet hur fiat coupe rasar i värde.
    Jag fick ge 55 för min förr förra hösten med drygt 10000 mil på mätaren. Idag känns det inte som om nån vill ge mer än 30-40 för en coupe även om den rullat mindre än 10 000. Med tanke på viken fantastisk bil man får för pengarna borde värdet åtminstone stå sig kan man tycka men icke! Vad får jag för min om 2 år till? 20000 kanske om jag har tur. Håller ni med? ....

  • #2
    Ja det är helt sjukt. På något sätt verkar Coupen fått stämpel som Det Värsta Köpet du kan göra, undrar om inte bl.a artiklar som den oseriösa i Bilsport spätt på den uppfattningen. Eller så är det bara Sverige, välkommen hit.
    Eller så har folk i allmänhet glömt att den finns, och därmed försvinner köparna. Av nån märklig anledning verkar halvmesyren Barchetta dragit det långa stråt när det gäller att bli ihågkommen, kanske av det enkla skälet att den är cab?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det finns ju vissa som avviker från trenden..

      http://www.blocket.se/stockholm/Fiat..._11&w=3&last=1

      Men jag kan bara hålla med. Den här rackaren är identisk med min http://www.blocket.se/stockholm/Fiat...m?ca=23_11&w=3
      har visserligen gått ca 1kmil längre än min hade gjort när jag köpte den för tre år sen men priset är ju 10k lägre och frågan är om han får den såld.. Bara att hålla tummarna för hans skull.

      Frågan är vad trenden framgent blir, kommer bilarna börja skrotas och försvinna månne... I så fall är det bara till att börja köpa på sig kärror och ställa av i en lada någon stans.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • #4
        Barchetta är ju en fin bil och billigare i drift så visst kan man förstå att den är populärare sommarbil men coupen borde inte ligga långt efter.

        Haha han kommer ALDRIG få i närheten av 115 för den där tyvärr. Den har ju legat ute ett bra tag på blocket också.

        Comment


        • #5
          Sjuk värdeminskning, jag håller med. Svårt att spekulera i varför.

          Gav 85tkr för min LE när jag importerade den från Tyskland 2007, då hade den gått ca 9 500 mil. Lägg till byte av grenrör, en rostskyddsbehandling och lackkonservering så var den uppe i närmare 95tkr. Svårt att uttala mig om skicket på den för 37000kr, men mer än en halvering av värdet är rätt galet tycker jag.

          Å andra sidan har min QP varit "nästan" gratis förrutom service, ett kopplingsbyte och en del "onödigt" godis, och det har var varit i princip 5 års helt problemfritt och glädjefyllt ägande.

          Konstigt det där med vart bilar "stannar" i pris, tex Nissan 300ZX stannade runt 70-80tkr, medans tex VW Corrado stannade runt 15-20tkr. Förvisso olika bilar men från ungefär samma tid med förmodad likvärdig kvalitet. Även om inköpspriset skiljde en del så handlar det inte om 4ggr.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Originally posted by Axl
            Det finns ju vissa som avviker från trenden..

            http://www.blocket.se/stockholm/Fiat..._11&w=3&last=1

            Men jag kan bara hålla med. Den här rackaren är identisk med min http://www.blocket.se/stockholm/Fiat...m?ca=23_11&w=3
            har visserligen gått ca 1kmil längre än min hade gjort när jag köpte den för tre år sen men priset är ju 10k lägre och frågan är om han får den såld.. Bara att hålla tummarna för hans skull.

            Frågan är vad trenden framgent blir, kommer bilarna börja skrotas och försvinna månne... I så fall är det bara till att börja köpa på sig kärror och ställa av i en lada någon stans.
            Den är så brutalt ful den första, förstörd i mina ögon. Man sätter inte fast n furios mätare vid a-stolpen, framför mätarna och dekaler i inredningen på en sånt här mästerverk... och nej jag tror inte heller han kan få de där pengarna han begär, kanske 85 om han har lite tur.

            Det blir lite så när man har en speciell relation med sin bil tror jag när man lagt ut otroligt mycket pengar extra på den. Jag köpte min för 100k med 1100 mil på mätaren och jag har lagt ner cirka 150k extra på trim, styling, ljud, väghållning full omlackering etc. etc. så jag kommer begära ett relativt högt pris den dagen jag ska sälja min med men givetvis kommer jag ha en verklighetsuppfattning när jag sätter priset. Bilar tappar värde, inte roligt men tyvärr sant.

            Med "udda" bilar gäller det att ha lite is i magen och försöka vänta på en rätt köpare.

            MEN i tyskland tycker jag nästan priserna har gått upp? Har ni sett vad vissa begär för "lågmilare" som gått ca 10k mil? Lägga ut en internationell annons kanske??
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

            Comment


            • #7
              Håller med smooth, tror att det finns en marknad för lite udda bilar med klipp i (som kan matcha inhemska märken) i Tyskland. Ja, och priserna verkar iallafall ha stabiliserats där. Tror att det är där man skall lägga energi på en annons...vilket i mitt fall kanske blir en nödvändighet i år...
              http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

              Comment


              • #8
                Håller med om det ni skriver om tyskland. Verkar som priserna på fina exemplar stabiliserats runt 8-12k. Kanske stigit lite också. När jag köpte min sista fanns det rätt många lågmilare (4-6k mil) för runt 8-10k. Dom som sitter på fina omoddade bilar behöver nog inte oroa sig för att priserna skall sjunka mer. Det är min gissning i alla fall. Moddade bilar är tyvärr alltid värda mindre, om man inte hittar rätt köpare. Tyvärr är det ju helt fel växelkurs för att sälja bil till Tyskland nu.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ante
                  Håller med om det ni skriver om tyskland. Verkar som priserna på fina exemplar stabiliserats runt 8-12k. Kanske stigit lite också. När jag köpte min sista fanns det rätt många lågmilare (4-6k mil) för runt 8-10k. Dom som sitter på fina omoddade bilar behöver nog inte oroa sig för att priserna skall sjunka mer. Det är min gissning i alla fall. Moddade bilar är tyvärr alltid värda mindre, om man inte hittar rätt köpare. Tyvärr är det ju helt fel växelkurs för att sälja bil till Tyskland nu.
                  Skönt att höra, den ev dagen det kan vara aktuellt. Räknar min som hyfsat omoddad med tanke på att jag enbart bytt dämpare och fjädrar, annars orginal. Din gick tillbaks till Tyskland eller, får man fråga vad du fick för den?
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ante
                    Håller med om det ni skriver om tyskland. Verkar som priserna på fina exemplar stabiliserats runt 8-12k. Kanske stigit lite också. När jag köpte min sista fanns det rätt många lågmilare (4-6k mil) för runt 8-10k. Dom som sitter på fina omoddade bilar behöver nog inte oroa sig för att priserna skall sjunka mer. Det är min gissning i alla fall. Moddade bilar är tyvärr alltid värda mindre, om man inte hittar rätt köpare. Tyvärr är det ju helt fel växelkurs för att sälja bil till Tyskland nu.
                    Samtidigt hittar man ju moddade till extrem-moddade för allt mellan 12000-25000 euro..
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ante
                      Dom som sitter på fina omoddade bilar behöver nog inte oroa sig för att priserna skall sjunka mer. Det är min gissning i alla fall. Moddade bilar är tyvärr alltid värda mindre, om man inte hittar rätt köpare. Tyvärr är det ju helt fel växelkurs för att sälja bil till Tyskland nu.
                      Absolut, att hålla en originalbil original bör helt klart premieras nu, tror som du att de bara går upp. De blir alltmer unika.

                      Samtidigt märker jag att det inte är någon vits att ens fundera på att sälja min egen, så mkt pengar man plöjt ned mot dess låga marknadsvärde. Å andra sidan VILL man ju inte sälja en perfekt (för migsjälv alltså) Coupe!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        OT:

                        Fiatar med vinst:
                        Förra Punton (köpt för 15000kr, inlöst för 20)
                        125 jag o pappa hade kort (köpt för 7500kr, såld för 10000)
                        Uno 45 -88 (köpt för 4500kr, såld för 6000)

                        Första bilen (Peugeot 205GR) gick även den med runt 10000 i vinst men då var det ett "inom-släkten-pris" från början..
                        Last edited by per; 22 February 2012, 11:31.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          OT:

                          Opel Astra köpt för 10 såld för 14 1 år senare
                          Saab 9-3 köpt för 33 såld för 32 1,5 år senare.

                          Comment


                          • #14
                            Mitt trackrecord började rätt bra:

                            - Mammas 740, köpt för ca $6000, inlöst för ca $10.000 efter ett och ett halvt år (jag satt bakom ratten och blev påkörde av en rödljuskörning).
                            - Chevrolet Camaro, köpt $2250, inlöst för $3600 ett och ett halvt år senare.
                            - Saab 900 köpt för 5000 kr, inlöst för 5000kr efter två år, rullade dock vidare och är nu, fem år senare, överlåten till min kompis (jag kommer dock få ev skrotningspremie)...

                            ... Där gick nog min dos av positiv karma åt när det gäller bilköpsaffärer, iaf ekonomiskt.

                            Sen gick det värre:
                            - Saab 900, köpt för 6000kr, investerad totalt 14000kr, inlöst för 1000kr :-(

                            Hittills har jag, trots 5 bilköp aldrig (lyckats) sälja en bil... om man inte räknar med Saab nr 2 som jag sålde som krockad reservdelsbil för 2000kr.
                            Last edited by rask; 22 February 2012, 10:59.
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              http://suchen.mobile.de/auto/fiat.co...ENDING&lang=de

                              Så sant, fina Coupeer står högt som de bör!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X