Jag har bytt rem själv för andra gången. Jag tycker att det inte är så svårt men man måste vara mycket noggrann. Jag bytte 2006 första gången och sparade alla delar för att se om det skulle bli någon åldersförändring på den gamla remmen. Den byttes 2001 av en Fiat verkstad och var stämplad Fiat. Då byttes även vattenpumpen. Jag köpte en ny sats 2006 med rem, spännare och löphjul. Jag valde en sats från Gates och med SKF lager. Nu 6 år senare så var det dags igen. Jag köpte även denna gång en sats med Gates rem och SKF lager. Nu stod det SKF på kartongen. Vid första bytet så hade jag inte kört mer än drygt 2000 mil. Mellan 2006 och 2012 körde jag bara knappt 500 mil. Jag har fler bilar att motionera.
Det som nu är intressant är att jag har 3 olika satser att studera när det gäller teknisk utveckling.
Nämligen sats från 2001,2006 och 2012. Det finns överhuvudtaget inga sprickor på remmen från 2001. Den ser fortfarande nästan ny ut. Den ligger i mitt varmgarage.
Men det som är intressant är att kuggarna på remmen och spännaren från 2006 är avrundade i hörnen. Förmodligen för mjukare ingrepp. Remmen från 2006 har mer cord och mindre gummi än den från 2001.
Satsen från 2012 har samma avrundningar som 2006 och ser likadan ut som den från 2006. Faktum är att jag var tvungen att märka remmarna för att inte förväxla dem. Men en viktig nyhet är att spännaren nu är av metall i denna sats från 2012.
Tur att jag inte bara bytte remmen. Jag har ju bara kört knappt 500 mil. Jag är glad att jag bestämde mig för att byta hela satsen. Det är inte mycket extra jobb.
Jag har sett på Ebay att det finns många satser som fortfarande säljs med plastspännare. Det gäller att vara observant på vad som monteras nu.
Det verkar som åldringsprocessen inte är så stor utan det är milen som avgör i första hand.
Kör man som jag bara på somrarna och har bilen i varmgarage så verkar remmarna må bra.
Det jag kan bedöma är att remmen och spännaren har genomgått en kvalitetshöjning. Men påverkar detta bytesintervallet? Det borde det göra. Men Fiat vill väl får en beläggning i verkstaden och Gates vill väl sälja remmar. Därför kommer ingen att ändra på intervallet.
Själv har jag nu tagit beslutet att intervallet är 6 år eller 6000 mil.
Jag skickar med en bild på tre generationer kamremssatser.
Jag har även skrivit en guide hur man gör vid ett Kamremsbyte 20v turbo
Det som nu är intressant är att jag har 3 olika satser att studera när det gäller teknisk utveckling.
Nämligen sats från 2001,2006 och 2012. Det finns överhuvudtaget inga sprickor på remmen från 2001. Den ser fortfarande nästan ny ut. Den ligger i mitt varmgarage.
Men det som är intressant är att kuggarna på remmen och spännaren från 2006 är avrundade i hörnen. Förmodligen för mjukare ingrepp. Remmen från 2006 har mer cord och mindre gummi än den från 2001.
Satsen från 2012 har samma avrundningar som 2006 och ser likadan ut som den från 2006. Faktum är att jag var tvungen att märka remmarna för att inte förväxla dem. Men en viktig nyhet är att spännaren nu är av metall i denna sats från 2012.
Tur att jag inte bara bytte remmen. Jag har ju bara kört knappt 500 mil. Jag är glad att jag bestämde mig för att byta hela satsen. Det är inte mycket extra jobb.
Jag har sett på Ebay att det finns många satser som fortfarande säljs med plastspännare. Det gäller att vara observant på vad som monteras nu.
Det verkar som åldringsprocessen inte är så stor utan det är milen som avgör i första hand.
Kör man som jag bara på somrarna och har bilen i varmgarage så verkar remmarna må bra.
Det jag kan bedöma är att remmen och spännaren har genomgått en kvalitetshöjning. Men påverkar detta bytesintervallet? Det borde det göra. Men Fiat vill väl får en beläggning i verkstaden och Gates vill väl sälja remmar. Därför kommer ingen att ändra på intervallet.
Själv har jag nu tagit beslutet att intervallet är 6 år eller 6000 mil.
Jag skickar med en bild på tre generationer kamremssatser.
Jag har även skrivit en guide hur man gör vid ett Kamremsbyte 20v turbo
Comment