Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremmen igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremmen igen

    Jag har bytt rem själv för andra gången. Jag tycker att det inte är så svårt men man måste vara mycket noggrann. Jag bytte 2006 första gången och sparade alla delar för att se om det skulle bli någon åldersförändring på den gamla remmen. Den byttes 2001 av en Fiat verkstad och var stämplad Fiat. Då byttes även vattenpumpen. Jag köpte en ny sats 2006 med rem, spännare och löphjul. Jag valde en sats från Gates och med SKF lager. Nu 6 år senare så var det dags igen. Jag köpte även denna gång en sats med Gates rem och SKF lager. Nu stod det SKF på kartongen. Vid första bytet så hade jag inte kört mer än drygt 2000 mil. Mellan 2006 och 2012 körde jag bara knappt 500 mil. Jag har fler bilar att motionera.
    Det som nu är intressant är att jag har 3 olika satser att studera när det gäller teknisk utveckling.
    Nämligen sats från 2001,2006 och 2012. Det finns överhuvudtaget inga sprickor på remmen från 2001. Den ser fortfarande nästan ny ut. Den ligger i mitt varmgarage.
    Men det som är intressant är att kuggarna på remmen och spännaren från 2006 är avrundade i hörnen. Förmodligen för mjukare ingrepp. Remmen från 2006 har mer cord och mindre gummi än den från 2001.
    Satsen från 2012 har samma avrundningar som 2006 och ser likadan ut som den från 2006. Faktum är att jag var tvungen att märka remmarna för att inte förväxla dem. Men en viktig nyhet är att spännaren nu är av metall i denna sats från 2012.
    Tur att jag inte bara bytte remmen. Jag har ju bara kört knappt 500 mil. Jag är glad att jag bestämde mig för att byta hela satsen. Det är inte mycket extra jobb.
    Jag har sett på Ebay att det finns många satser som fortfarande säljs med plastspännare. Det gäller att vara observant på vad som monteras nu.
    Det verkar som åldringsprocessen inte är så stor utan det är milen som avgör i första hand.
    Kör man som jag bara på somrarna och har bilen i varmgarage så verkar remmarna må bra.
    Det jag kan bedöma är att remmen och spännaren har genomgått en kvalitetshöjning. Men påverkar detta bytesintervallet? Det borde det göra. Men Fiat vill väl får en beläggning i verkstaden och Gates vill väl sälja remmar. Därför kommer ingen att ändra på intervallet.
    Själv har jag nu tagit beslutet att intervallet är 6 år eller 6000 mil.
    Jag skickar med en bild på tre generationer kamremssatser.
    Jag har även skrivit en guide hur man gör vid ett Kamremsbyte 20v turbo
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

  • #2
    Kamremssatser
    Attached Files
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

    Comment


    • #3
      Bra gjort! Nu kom jag aldrig så långt att jag bytte själv på en 20V motor, men det gick ju då i alla fall att köpa kamlåsen för privatpersoner. Det var inte så fasligt dyrt heller.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Min coupe hade inte gått 5000 mil mellan kamremsbytet sist däremot har det gått 6 år mellan byten och man kunde då se på remmen att små sprickor har börjat bildas på insidan.

        Min coupe är inte vinterkörd och med mig som ägare förvarades den 2 år i icke uppvärmd garage och 4 år i uppvärmd garage.

        Uppmanar ingen att labba med bytes intervaller dock om man inte har råd med motorrenovering.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Min coupe hade inte gått 5000 mil mellan kamremsbytet sist däremot har det gått 6 år mellan byten och man kunde då se på remmen att små sprickor har börjat bildas på insidan.

          Min coupe är inte vinterkörd och med mig som ägare förvarades den 2 år i icke uppvärmd garage och 4 år i uppvärmd garage.

          Uppmanar ingen att labba med bytes intervaller dock om man inte har råd med motorrenovering.
          Jag uppmanar ingen heller. Jag har tagit ett eget beslut pga min erfarenhet. Kvaliteten på remmen är en faktor. Det finns ingen enda torrspricka på min rem från 2001. Den är i sånt fint skick att jag skull kunna sälja den som ny. Det gäller även den från 2006.

          Men jag brukar ta av täckplåten till tändmodulerna och då blir det en liten öppning vid kamremmen. Jag sticker in en spegel under remmen och lyser med en skarp ficklampa. Du ser då undersidan på remmen (kuggsidan). Remmen ska se ut som ny inga sprickor eller fransar. Det kan vara ett sätt att ha lite koll på staus på remmen.

          Jag åker även alfa 166 med 3 liters V6. Det finns även en het debatt inom alfaklubben. Där gäller 3 år eller 6 tusen mil för alla äldre alfor. Men V6 har inte haft några problem. Det var den fyrcylindriga motorn som var problemet.

          Numer har alfa betydligt längre intervaller på nya bilar. Kan det vara av konkurrensskäl eller är remmarna av bättre kvalitet?
          Regards
          lenel
          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

          Comment


          • #6
            I allmänhet är hög ålder inget man ser på en kamrem, och småsprickor etc. behöver inte betyda nåt heller vad jag vet. Men olika motorer verkar vara olika känsliga för intervallet helt klart.. Och i fall som 16VT är det ju ofta de andra remmarna som är orsak till haveri. Min farsas 125or fick gå med samma rem långt över 10000mil utan haveri, och Argentas rem har 10000mil som intervall.. Så ja. Det kanske är extra hög belastning på 20VT av nån okänd anledning (trots att den t.ex. har lägre komp än en gammal 125). Fyrventilstekniken kanske blir tyngre att driva?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Värmen i motorrummet kan vara en faktor. Det kan lätt bli 50 grader när man parkerar bilen efter en körning. Kör man bilen varje dag så kan det påverka remmens livslängd. Jag kör ju bara för nöjet och då blir det inte ofta så varmt. Det är därför milen är den farligaste faktorn.

              Jag kör ju inte mycket och kommer inte att komma upp i 6000 mil. Inte ens efter 6 år. Kanske blir det 1500 mil bara. Det gör kanske att mina remmar är så fräscha.

              Men bilar som är trimmade och kör hårt och på bana bör nog byta remmar oftare. Kanske innan 3000 mil.
              Regards
              lenel
              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

              Comment


              • #8
                Originally posted by lenel
                Men bilar som är trimmade och kör hårt och på bana bör nog byta remmar oftare. Kanske innan 3000 mil.
                Banreggade bilar ja, tror jag med. Däremot bör inte t.ex. ökat laddtryck ha någon större inverkan på kamremmens belastning.
                Länkar upp din guide nu!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  En inte allt för kvalificerad gissning är att det är mekanisk nötning och belastningen (hur "trögt" det går + resonanser osv) på remmen som avgör bytesintervallet. Detta i kombo med att i motorummet på en personbil kan det lätt bli över 100C en varm sommardag, på vintern är det -30C. Tempväxlingar är inte bra för något i en bil, inte heller gummi. Olja, bensin, avfettning och anndra kemikalier som kan komma på remmen är ju typiskt dåligt. Utan att vara insatt i problemet kan jag garantera att det lagts ner några ingenjörstimmar bakom dom bytesintervall som rekomenderas, dvs varför vissa har 3000 mil, andra 18000 mil. Det är svårt att avgöra hur "frisk" en rem är genom att titta på den, har sett remmar som sett nya ut som gått av och vice versa. Tror inte vi kommer så mycket längre här utan experhjälp, kanske någon som jobbar med detta här?

                  Bra bytarguide hur som helst lenel!
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Vill bara göra detta lilla inlägg för att skriva av mig min bedrövelse och ge mer info i ämnet....
                    Min coupe 16v (ingen turbo) står nu på en skrot i Italien och jag kom hem med tåget igår !! Den fick ny fick nykamrem för 6 år och 3 mån sedan , och har gått 3400 mil (året runt). Gubbarna där nere på Fiat verkstaden var mycket tydliga på att 5 år (cinqo anni) är gränsen på denna motor!!

                    /Bert

                    Comment


                    • #11
                      Kamremmen på de gamla 16v motorerna är alldeles för klen. Det är som en löjlig leksaksgummisnodd jämfört med 20 ventilarnas kamrem som är rejält dimensionerad.
                      Men det största faran men 16v är ändå balansaxelremmen. Den är tandad på båda sidor, hård, extremt känslig för böjning och fiberstommen åldras och blir skör.
                      Man brukar säga att fler kamremsras orsakas av brusten balansaxelrem än själva kamremmen. När balansaxelremmen brister slår den av eller fastnar i kamremmen.

                      En bekant till mig hade en osannolik tur när hans balansaxelrem gick av och slog sönder vevaxelgivaren så att motorn dog innan kamremmen hann gå åt pipan. Sån flax har man inte ofta.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment

                      Working...
                      X