Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo T19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo T19

    Har fått lite tips om en Nabil i Göteborg som tydligen får bra snurr i 20VT coupeer.
    Han monterar en större intercooler, gtec ll chip och en mitsubishi T19 turbo på det. Ingen större DP eller annan upg och
    det landar på dryga 300 kusar. Valde man en T16 blev det lite mindre effekt och ca 2000 billigare
    En i vår eminenta klubb åker med precis den setupen och han var absolut nöjd.
    Han som bygger turbon tar 8000 för en splitter ny (t19) och den är bolton. Dessutom går det att serva mitsubishis turbos till skillnad från t.ex garrets
    med nya lager exempelvis. Varför det inte skulle gå med garrets förstår jag däremot inte?
    Vad tror ni om det?
    Har inte du Freddan en mitsubishi i din?
    Last edited by epostiljon; 14 March 2013, 19:00.
    JH

    20vT

  • #2
    Det går att byta lager och packa om en Garrett. Det är pilligt, besvärligt och kräver en del små verktyg. Och så måste man veta lite vad man håller på med... men det borde gälla samma för Mitsubishi. Snurra som snurra, same but different.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Det är väl Freddans bil han kopierar då, i stort sett utom avgaset. Jag tycker nog det finns bättre setups isf, t.ex. blir gtec2 chippet ett ganska trubbigt instrument jämfört med ett chip från fc performance, och det är innan nogrannare mappning (vilket man ändå bör göra när man byter ut så här mkt).
      Sen bör man veta vad man håller på med. Det finns inga bolt-on lösningar för byte till större turbo, det blir alltid ett utvecklingsarbete om det ska bli bra. Som man absolut kan lämna bort bilen för, men då skulle jag hellre välja något av paketen från t.ex. Fc performance.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Vad jag förstått så har Nabil byggt Freddans bil och han är nöjd. Dock har Freddan skaffat sig ett FC performance-chip det sista. Borde dock inte vara några problem att gå på den lösningen och ändå köra hos Nabil. Han har även gjort Millers bil samt några egna....
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Förstår inte riktigt vitsen med att ha kvar original downpipe. Den stryper en turbo som T19 rejält skulle jag tro, och effektvinsten över originalturbo/chippat blir marginell.. Över 300hk tror jag helt enkelt inte på.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by epostiljon View Post
            Har fått lite tips om en Nabil i Göteborg som tydligen får bra snurr i 20VT coupeer.
            Han monterar en större intercooler, gtec ll chip och en mitsubishi T19 turbo på det. Ingen större DP eller annan upg och
            det landar på dryga 300 kusar. Valde man en T16 blev det lite mindre effekt och ca 2000 billigare
            En i vår eminenta klubb åker med precis den setupen och han var absolut nöjd.
            Han som bygger turbon tar 8000 för en splitter ny (t19) och den är bolton. Dessutom går det att serva mitsubishis turbos till skillnad från t.ex garrets
            med nya lager exempelvis. Varför det inte skulle gå med garrets förstår jag däremot inte?
            Vad tror ni om det?
            Har inte du Freddan en mitsubishi i din?
            Jo jag har en 19T. Läs om bytet i min projekt tråd. Länk i signaturen
            Jag vill poängtera att det är jag som valt turbon och alla trimdelar som sitter på min bil. Nabil har hjälp mig med montering av vissa delar då jag saknar garage. Det var faktiskt RayZor_187 som fick mig att börja titta på Mitsubishi aggregaten.

            Jag köpte turbon av http://turbomeck.se/. Givetvis blir det billigare om du köper 16T. -2000 SEK kan nog stämma.

            Vem har berättat ovan för dig?

            När jag har pratat med turbofirmor så har de sagt till mig att man inte renoverar Garretts kullagrade turbos utan man byter ut hela CHRA delen = Mkt dyrt!!

            Nu när du kom med denna tråd så kikade jag på Airtunes sida och nu verkar det som att det går att renovera. Men kostnaden är rätt hög.

            Satsen kostar 5875,00 SEK på Airtune Renovering-av-kullagrade-turboaggregat.html. Airtune skriver följande:
            Vi har hittils inte kunnat renovera Garretts kullagrade aggregat då Garrett valt att inte sälja några reservdelar till dem utan säljer endast kompletta mittendelar såkallad CHRA till ett relativt högt pris. Nytt från 2013 är att vi har fått fram eftermarknadsdelar till största delen av GT samt GTX serien.
            Till detta tillkommer själva monteringen som går på 4700 SEK + moms.

            Motsvarande sats till 19T kostar 1250 SEK hos Turbomeck. Vad Turbomeck tar för att byta satsen vet jag inte. Ska vi säga 1000 kr?
            Last edited by Freddan72; 15 March 2013, 17:54. Reason: RayZor_187
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Jo det låter som ett ok alternativ. Blir lite billigare oxå om man inte vill gå all in så att säga

              Den som tipsade mig finns här på forumet, minns inte hans användarnamn bara, Jörgen heter han. En silvergrå LE tror jag han har i vart fall.
              JH

              20vT

              Comment


              • #8
                Jag lyckades få ca 360 hk med 19T, Gtec2 + en massa andra trimprylar. Nu har jag skaffat mapp från FC Performance och vi får väl se om det blir mer hk med den mappen.
                Du kan ju börja med en 16T (6000 kr) och IC och se vad det ger. Leighton säger att original IC håller för 280 hk. Billig IC hittar du hos KL Racing (1000 kr). Sen kryddar du allt med en mapp från FC Performance för ca 2000 kr. Totalt 9000 kr + några kronor för alurör, silikonslangar, klämmor m.m..
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment

                Working...
                X