Hej!
Relativt nybliven Coupé-ägare och helt nybliven medlem.
Lite bakgrundsinfo:
Jag har nyligen tagit ut min Coupé (1.8 16v icke-turbo) från vinterdvalan. Jag har ägt bilen mindre än ett år och kamremmen var, enligt servicebok, bytt för mindre än 5000 mil sedan (bilen har gått ungefär 12,5k och senaste bytet skedde runt 8k mil). Jag hann väl köra knappt 10 mil innan bilen plötsligt och tragiskt stannade. Jag testade att starta bilen direkt och motorn uppvisade stolt ett ljud som gav mig kalla kårar - Det lät väldigt kompressionslöst.
Efter att ha bogserat hem bilen och gjort ett komptest så konstaterade jag ganska snabbt att där inte var någon kompression. Det visade sig att ungefär en tredjedel av kamremmen var formligen rensad från tänder. Se bild:
Jag plockade av remmen och började fundera på om där fanns något rimligt sätt att avgöra OM några ventiler hade gått eller inte (mest för att veta om jag skulle köra på ny rem, eller riva toppen). Jag ställde alla fyra kolvarna i nivå med varandra och hade en tanke om att koppla på tryckluft och försöka avgöra om det läckte ut luft via insug/utblås. Däremot så tänkte jag försöka vrida runt kamaxlarna och stänga alla ventiler på den cylinder jag skulle testa. Jag rev av ventilkåpan och kollade, och då upptäckte jag att den ena kammen "glappar" fram och tillbaka, som om där inte är något tryck på den alls. Istället för att försöka förklara det i ord, så slängde jag upp en Youtube-video på det:
http://www.youtube.com/watch?v=nzEnwJSrdOA
Min gissning är väl att där är någon ventil som är krökt och inte går upp hela vägen, men jag ville höra om där finns någon vänlig själ med mer erfarenhet av Coupéer än jag som kunde konfirmera det innan jag river toppen. Kan jag se det där som ett garanterat tecken på att en ventil är kass?
PS: Som en liten offtopic-fråga: Någon som vet varför en kamrem gör så efter att ha gått halva sträckan den är specad för bara? Det var i och för sig några år sedan den byttes, men inte så att det borde varit någon fara. Kan någon föregående ägare helt enkelt ha bytt enbart kamrem men inga andra rörliga delar? Mest så att jag vet om jag borde leta efter någon underliggande orsak.
Trevligt att det finns ett forum för det här förresten!
Relativt nybliven Coupé-ägare och helt nybliven medlem.
Lite bakgrundsinfo:
Jag har nyligen tagit ut min Coupé (1.8 16v icke-turbo) från vinterdvalan. Jag har ägt bilen mindre än ett år och kamremmen var, enligt servicebok, bytt för mindre än 5000 mil sedan (bilen har gått ungefär 12,5k och senaste bytet skedde runt 8k mil). Jag hann väl köra knappt 10 mil innan bilen plötsligt och tragiskt stannade. Jag testade att starta bilen direkt och motorn uppvisade stolt ett ljud som gav mig kalla kårar - Det lät väldigt kompressionslöst.
Efter att ha bogserat hem bilen och gjort ett komptest så konstaterade jag ganska snabbt att där inte var någon kompression. Det visade sig att ungefär en tredjedel av kamremmen var formligen rensad från tänder. Se bild:
Jag plockade av remmen och började fundera på om där fanns något rimligt sätt att avgöra OM några ventiler hade gått eller inte (mest för att veta om jag skulle köra på ny rem, eller riva toppen). Jag ställde alla fyra kolvarna i nivå med varandra och hade en tanke om att koppla på tryckluft och försöka avgöra om det läckte ut luft via insug/utblås. Däremot så tänkte jag försöka vrida runt kamaxlarna och stänga alla ventiler på den cylinder jag skulle testa. Jag rev av ventilkåpan och kollade, och då upptäckte jag att den ena kammen "glappar" fram och tillbaka, som om där inte är något tryck på den alls. Istället för att försöka förklara det i ord, så slängde jag upp en Youtube-video på det:
http://www.youtube.com/watch?v=nzEnwJSrdOA
Min gissning är väl att där är någon ventil som är krökt och inte går upp hela vägen, men jag ville höra om där finns någon vänlig själ med mer erfarenhet av Coupéer än jag som kunde konfirmera det innan jag river toppen. Kan jag se det där som ett garanterat tecken på att en ventil är kass?
PS: Som en liten offtopic-fråga: Någon som vet varför en kamrem gör så efter att ha gått halva sträckan den är specad för bara? Det var i och för sig några år sedan den byttes, men inte så att det borde varit någon fara. Kan någon föregående ägare helt enkelt ha bytt enbart kamrem men inga andra rörliga delar? Mest så att jag vet om jag borde leta efter någon underliggande orsak.
Trevligt att det finns ett forum för det här förresten!
Comment