Announcement

Collapse
No announcement yet.

20VT kopplingsfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 20VT kopplingsfråga

    Per och Freddan mfl! Ni som är grymma på det här Om man siktar på runt 330hk i en coupe 20VT med 19T turbo, vad ska man välja för koppling? GTV eller någon 400nm's organisk koppling känns lite klent men det verkar vara det som de flesta kör med? Gärna lite tips på bra delar för att nå denna effekt också!

  • #2
    GTA-kopplingen var för klen för min iaf, den började slira redan efter ett par månader. (anade oråd redan från början när den var MER lätttrampad än orginal koppling..)

    Är supernöjd med min organiska från Torque Italia, och dyr var den inte heller.
    Laddar max runt 1.45bar med GT28R och den håller för det iaf.

    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page25

    http://www.torqueitalia.com/index.asp

    Beställde den iofs via Barbz på fccuk.org men han är tydligen inte så aktiv där längre. Men du kan ju testa att skicka ett PM ändå.
    Last edited by per; 15 September 2014, 16:05.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Vänta nu här, är inte din bil kaputt?

      Vill du köpa en sådan organisk som Per och jag kör med så har jag en extra som ligger på vinden och samlar damm efter ett missförstånd med en verkstad... http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...e-Lancia-Delta
      Kan bara instämma att den är kanon, i princip ingen skillnad mot en original i körkänslan, möjligen lite tyngre att trampa.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • #4
        Axl min bil är ganska naken och fortfarande lika kaputt :P det här gäller inte min bil utan en väns. Jag har sett din annons men är det verkligen samma koppling? 400nm låter som sagt lite klent..

        Comment


        • #5
          Ok!

          Nja vad jag förstått så är det samma jag och Per kör, jag kontaktade Barbz på Pers inrådan och köpte den via http://www.aecar.co.uk/Pages/AE1023KR.aspx på Barbz inrådan.
          Men jag kanske är helt ute och cyklar Per?
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • #6
            Den börjar inte slira VID 400nm, den håller för det MINST.. Vad vet jag ej, men den håller för min och det är allt jag behöver.
            330hk klarar den lätt.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Min GTA har hållt bra. Har använt den i 5 år och kört 2000 mil med den. Vet faktiskt inte varför min funkar och Pers bara höll i två månader
              Då jag köpte GTA kopplingen kände jag inte till CO.ME srl (Barbzs koppling). Den verkar vara ett bra alternativ.
              Tänker du pressa turbon till max så finns det bara en koppling som pallar vridet och det är en Helix. Den är dyr men bra

              Ni som kör med CO.ME. Märker ni av några vibrationer (judder)?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Exakt, den är ju trots allt specad till 400Nm vilket innebär att den har en säkerhetsfaktor utöver det där den garanterat klarar vridet så det ska inte vara något problem.

                Har inte märkt något konstigt alls med min koppling sen den blev korrekt installerad, det känns som att köra med en originalkoppling. Jag har ca 310BHp som jag tror hamnar kring de 400Nm.
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Vad jag läste när jag köpte min var att den i princip var en kopia av Helix, alt. en Helix utan stämplar. Den ser iaf helt identisk ut om man jämför bilder.
                  Samt halva priset.

                  Jag hade ytterst lite "judder" från stillastående i höstas, Fanns inget som ny. Dock har det nästan försvunnit nu med ett nytt hö nedre motorfäste.
                  Last edited by per; 25 September 2014, 16:12.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Tack för svaren ! Axl du har PM !

                    Comment


                    • #11
                      jag kan inte minnas vad min koppling heter, men det är en 6-puckad Sinter, med slitsad tryckplatta! gav 4600 någonting från England, via en snubbe tror han hette john från engelska Coupe forumet!

                      Jag kör dock endast med ca 300 hk men om jag minns helt rätt så skulle den klara 700 nm, kan ha fel men jag tror de var så!
                      Kolla om den finns kvar, köpte den för 2-3 år sen!
                      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Torsten 20vt View Post
                        jag kan inte minnas vad min koppling heter, men det är en 6-puckad Sinter, med slitsad tryckplatta! gav 4600 någonting från England, via en snubbe tror han hette john från engelska Coupe forumet!

                        Jag kör dock endast med ca 300 hk men om jag minns helt rätt så skulle den klara 700 nm, kan ha fel men jag tror de var så!
                        Kolla om den finns kvar, köpte den för 2-3 år sen!
                        JBT (Johnny) borde det vara. Han har firman http://www.midlandscarservicing.co.uk/
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Exakt det är den kopplingen! 300 pund!
                          Precis som han skriver, den är lite som en vanlig organisk koppling dom 200-300 första milen, men allt eftersom så upplevde jag den svårare och svårare, men igentligen är den inte svårkörd efter att provat kompisens 4 puckade ofjädrad Sinter!
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment

                          Working...
                          X