Per och Freddan mfl! Ni som är grymma på det här Om man siktar på runt 330hk i en coupe 20VT med 19T turbo, vad ska man välja för koppling? GTV eller någon 400nm's organisk koppling känns lite klent men det verkar vara det som de flesta kör med? Gärna lite tips på bra delar för att nå denna effekt också!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
20VT kopplingsfråga
Collapse
X
-
GTA-kopplingen var för klen för min iaf, den började slira redan efter ett par månader. (anade oråd redan från början när den var MER lätttrampad än orginal koppling..)
Är supernöjd med min organiska från Torque Italia, och dyr var den inte heller.
Laddar max runt 1.45bar med GT28R och den håller för det iaf.
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page25
http://www.torqueitalia.com/index.asp
Beställde den iofs via Barbz på fccuk.org men han är tydligen inte så aktiv där längre. Men du kan ju testa att skicka ett PM ändå.Last edited by per; 15 September 2014, 16:05.
-
Vänta nu här, är inte din bil kaputt?
Vill du köpa en sådan organisk som Per och jag kör med så har jag en extra som ligger på vinden och samlar damm efter ett missförstånd med en verkstad... http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...e-Lancia-Delta
Kan bara instämma att den är kanon, i princip ingen skillnad mot en original i körkänslan, möjligen lite tyngre att trampa.
Comment
-
Ok!
Nja vad jag förstått så är det samma jag och Per kör, jag kontaktade Barbz på Pers inrådan och köpte den via http://www.aecar.co.uk/Pages/AE1023KR.aspx på Barbz inrådan.
Men jag kanske är helt ute och cyklar Per?
Comment
-
Den börjar inte slira VID 400nm, den håller för det MINST.. Vad vet jag ej, men den håller för min och det är allt jag behöver.
330hk klarar den lätt.
Comment
-
Min GTA har hållt bra. Har använt den i 5 år och kört 2000 mil med den. Vet faktiskt inte varför min funkar och Pers bara höll i två månader
Då jag köpte GTA kopplingen kände jag inte till CO.ME srl (Barbzs koppling). Den verkar vara ett bra alternativ.
Tänker du pressa turbon till max så finns det bara en koppling som pallar vridet och det är en Helix. Den är dyr men bra
Ni som kör med CO.ME. Märker ni av några vibrationer (judder)?
Comment
-
Exakt, den är ju trots allt specad till 400Nm vilket innebär att den har en säkerhetsfaktor utöver det där den garanterat klarar vridet så det ska inte vara något problem.
Har inte märkt något konstigt alls med min koppling sen den blev korrekt installerad, det känns som att köra med en originalkoppling. Jag har ca 310BHp som jag tror hamnar kring de 400Nm.
Comment
-
Vad jag läste när jag köpte min var att den i princip var en kopia av Helix, alt. en Helix utan stämplar. Den ser iaf helt identisk ut om man jämför bilder.
Samt halva priset.
Jag hade ytterst lite "judder" från stillastående i höstas, Fanns inget som ny. Dock har det nästan försvunnit nu med ett nytt hö nedre motorfäste.Last edited by per; 25 September 2014, 16:12.
Comment
-
jag kan inte minnas vad min koppling heter, men det är en 6-puckad Sinter, med slitsad tryckplatta! gav 4600 någonting från England, via en snubbe tror han hette john från engelska Coupe forumet!
Jag kör dock endast med ca 300 hk men om jag minns helt rätt så skulle den klara 700 nm, kan ha fel men jag tror de var så!
Kolla om den finns kvar, köpte den för 2-3 år sen!Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
Volvo V40 Cross Country -17 - påställd
Comment
-
Originally posted by Torsten 20vt View Postjag kan inte minnas vad min koppling heter, men det är en 6-puckad Sinter, med slitsad tryckplatta! gav 4600 någonting från England, via en snubbe tror han hette john från engelska Coupe forumet!
Jag kör dock endast med ca 300 hk men om jag minns helt rätt så skulle den klara 700 nm, kan ha fel men jag tror de var så!
Kolla om den finns kvar, köpte den för 2-3 år sen!
Comment
-
Exakt det är den kopplingen! 300 pund!
Precis som han skriver, den är lite som en vanlig organisk koppling dom 200-300 första milen, men allt eftersom så upplevde jag den svårare och svårare, men igentligen är den inte svårkörd efter att provat kompisens 4 puckade ofjädrad Sinter!Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
Volvo V40 Cross Country -17 - påställd
Comment
Comment