Announcement

Collapse
No announcement yet.

Går inte till mer än 4000varv??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nope, fungerade inte med att byta tempgivare :P

    Fick låna en kompis med en likadan bil, så jag behövde inte köpa en, men men vet fortfarande inte vad problemet är tyvärr....
    Ska försöka att byta lambdan snart istället.

    Comment


    • #17
      Men jobbigt =/ Har du bytt bränsle filtret än då?...är väl det då?
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #18
        Jag höll oxå på ett jävla tag att felsöka. Verkstan kom inte in i databoxens program men tillslut hittade jag felet. det var den svarta kabeln till lambdan som gått av i kontakten.. inte allt för lätt att hitta men efter jag fixat det så har bilen gått som en pärla =)
        Coupé 16VT +

        Comment


        • #19
          Jag har inte haft så bråttom att hitta felet än för det är körförbud på den tills jag besiktigat den och det ska jag inte göra förrän nästa vecka, så jag återkommer då.
          Ska lämna in den för felsökning...

          Har haft lite problem med att hitta delar till en -94, dom flesta har bara från -95 och uppåt. Någon som vet varför?

          Comment


          • #20
            Lär ju inte var någon skillnad på 94 eller 95?

            Italienarna är ju kända för att inte ändra särskilt mkt mellan de olika årsmodellerna. Och det står ju att du har en 95:a i det första inlägget i den här tråden?
            På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
            http://www.garaget.org/?car=63213

            Comment


            • #21
              Lär vara ett standardfel på Coupe att den rycker kraftigt vid 4250 varv på fullast. Håller du bara ner pedalen så fortsätter den ovanför som om ingenting hänt. Problemet inträffar bara vid fullast och inte vid dellast/fiskörning. Det härrör till en resonans i motorblocket som stör den induktiva givaren som sitter mot vevaxeln. Om den är nerskitad, ngn av de fyra "flärparna" är nerskitade/skadade eller om givaren sitter på fel avstånd så får den en klen signal och är känslig för vibrationen som uppenbarligen inträffar vid 4250 varv med kraftiga misständningar som följd. Åtgärd är att göra rent tandhjulet och justera pickupen eller byta den om den är skadad. Finns info om detta på Fiat-coupe.com om jag minns rätt.

              Ove

              Comment


              • #22
                Jag har en sen -94, så det står 94/95 i mina papper, men när jag köpte en reservdel till -95, så passade inte den och dom hade inte reservdelar till yngre bilar, så det var därför jag tyckte det var lite skumt...

                Comment


                • #23
                  Kommer inte upp till 4250 varv utan bara 4000 varv och där stannar det även om jag håller kvar gasen i botten.
                  Men jag har fått fel avgasvärden, så det är antagligen lambdan.. Byter den imorn, så får jag se hur det går..

                  Comment


                  • #24
                    lambdan gör inte att man inte kan varava...

                    Comment


                    • #25
                      :P ska iaf testa det imorn... kan inte så mkt själv, men det är många som har sagt att det kan vara lambdan..

                      En kille högre upp skrev att han hade samma problem då det var ngt fel med hans..

                      Comment


                      • #26
                        carina, kan du beskriva problemet lite bättre, hur går den upp till 4000varv, hur e den vid kallstart, hur ser avgaserna ut, drar den mycket soppa , hur ser tändstiften ut, luftfilltret, har du bytt soppafilltret, har du mätt soppatrycket??? det finns många saker att kolla, därför e det svårt att hjälpa till utan bra info.....

                        Comment


                        • #27
                          Den går ganska bra upp till 4000 varv, kanske lite sämre, men inte mycket. Vid 4000 varv så händer ingenting, det är som om jag släpper gasen helt o hållet.
                          Lossar jag pluspolen från batteriet ett par minuter, så går den jättebra i en halv minut kanske och varvar fullt ut.
                          Jag vet inte mer än att avgasvärden är så höga att de inte går igenom besiktningen.
                          Har bara bytt luftfilter än så länge..
                          Bytte den givare som "Hilding" rekommenderade, men det hjälpte inte och det verkar inte som om det har med lambdan att göra.
                          Tror du att det kan ha med katalysatorn o göra?

                          Comment


                          • #28
                            Men byt soppafiltret då, funkade för mig....(!)
                            Föredetta Coupé ägare -
                            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                            Comment


                            • #29
                              det har inte med katten att göra, o ska jag vara ärlig så tror jag inte soppa filltret hjälper hrller, din bil går på nödprogrammet av nån anledning, diagnostestsa den... det har nåt med styrdonet att göra, e det soppa filltret så ska den inte gå bra om man plockar bort plusskabeln ett tag, lika så med katten, tändstiften osv...
                              kan vara nåt med varvtalskänning att göra...

                              Comment


                              • #30
                                precis.. min var me i nödprogram bara för att den inte fick någon signal från lambdan. Så när den kabeln var fixad så gick det sen. så lambdan kan orsaka precis det som du beskriver.
                                men som sagt det kan ju va faan som helst igentligen
                                Coupé 16VT +

                                Comment

                                Working...
                                X