Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katalysator?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Är det någon som vet om man kan byta till trimchip om det är styrboxen som gör att man har för höga avgasutsläpp?? Är det samma chip som styr det?

    Comment


    • #32
      Fast det beror garanterat inte på chip:et (iaf original) som gör att man har fel avgasvärden..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Ok..

        Men vad är det i styrboxen som gör att det blir fel avgasvärden då??

        Har fått höra att det kan vara den och att jag behöver byta den...

        Comment


        • #34
          I chippet ligger bränslemappar för olika varvtal, dvs. hur mycket bensin motorn ska få vid olika belastning. Men sitter original på så kan det ju inte vara det som är felet, men du kan ju alltid ta av databoxen och öppna och se hur det ser ut, lägga upp någon bild här på forumet, så kanske någon med en Coupe kan avgöra ifall det är original eller ej.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #35
            Men om det är fel på originalchipet då? Eller om det är ett trimchip som det är fel på? Kan det ge fel avgasutsläpp?

            Comment


            • #36
              Ja, visst, men chansen att bara chippet skulle gå sönder är väldigt liten, om man inte gjort fel när man installerade det, krökt något stift eller så. Men det skadar ju inte att lyfta på locket til ECU-n bara, och titta
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #37
                Skulle inte förvåna mig om tysken som haft den innan satt i nåt trimchip som det blivit fel på. Verkar som om han bara har kört allt vad han orkat med bilen och sen inte brytt sig så mycket mer..

                Comment


                • #38
                  Nej, man vet aldrig, tråkigt nog, men det finns säkert någon som, ifall ditt chip är dåligt, fixa ett "vanligt" eller trim billigt (under 1000kr), många har ju ingen användning för sitt originalchip eftersom de numera har trimchip på deras bil.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #39
                    Jo, men om det är så, så kan jag ju lika gärna byta till trimchip om jag ändå måste byta. Är ju lite roligare att få lite extra hästar!!

                    Comment


                    • #40
                      jupp, det är ju alldeles riktigt
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #41
                        Men du har kollat upp lambda sonden-erna? Kan ju lika gärna vara en som är trasig. Då får ju styrboxen fel värden...

                        Annars skadar det väl inte att provbyta "chipet", men det låter långsökt om det fortfarande är original! Men som sagt.. uteslutningsmetoden är till för att användas

                        God speed
                        //Max
                        Fiat Coupe 20V -97

                        Comment


                        • #42
                          Näe, men jag fick lambdan kollad när bilen gick så dåligt, innan de såg att det var kamaxlarna, så jag tror inte det är det... Har ju lämnat in den på verkstad för felsökning o han är ganska säker på att det är styrboxen.. Han hade rätt med kamaxlarna, så det här är säkert rätt också, men men det återstår o ser!
                          I'll let u know!

                          Comment


                          • #43
                            ok, är det styrboxen så blir det väl att leta begagnat antar jag, kollade på ny till min förut ju, och de ville ha runt 8000 exkl. moms eller vad det var.... lite för mycket tyckte jag, begagnat går det att få tag på för runt 1000-2000, i varje fall till min Punto, jo felsökning är nästan ett måste idag, tyvärr....
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #44
                              Ok, jo begagnat låter ju mer överkomligt, är tydligen lite svårt att få tag på dock. Finns ju inte så mycket begagnade reservdelar till coupén

                              Comment


                              • #45
                                http://www.bildelsbasen.se/default.asp

                                Där hitter du några stycken ganska fort.
                                På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                                http://www.garaget.org/?car=63213

                                Comment

                                Working...
                                X