Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katalysator?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jo, det var Björn.. Men jag vet flera som inte haft problem när dom bett honom, så du o jag kanske hade otur

    Comment


    • #17
      Okej, verkar så i sånt fall. Men lite försiktig ska man vara om man verkligen måste använda dem...
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #18
        Jo, absolut, det allra bästa är om man åker själv. Jag tänker inte göra om det igen. Om det blir nån mer import för min del, så kommer det vara jag som åker till Tyskland o kollar och hämtar den.

        Verkar nästan som man inte kan komma ifrån lackskador på tyska bilar, nästan alla verkar ha nån..

        Comment


        • #19
          Originally posted by Carina
          Jo, absolut, det allra bästa är om man åker själv. Jag tänker inte göra om det igen. Om det blir nån mer import för min del, så kommer det vara jag som åker till Tyskland o kollar och hämtar den.

          Verkar nästan som man inte kan komma ifrån lackskador på tyska bilar, nästan alla verkar ha nån..
          De e nog lite svårare o bara åka dit ner o köpa bilen... oftast har den någon fel o sen ska man leta vidare och övernatta kanske tills man hittat nåt därefter resan hem och registrering mm det kostar en del pengar och möda som man kanske kunde köpt en svensk såld här... behöver inte vara så om man har lite kontakter nere i tex Tyskland...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Nä, det är sant, men har man några att kolla på samtidigt, så e det ju säkert nån av dom som passar...

            Kan det ha något o göra med vilken bensin man kör med om avgaserna är för höga. För när jag hade blyfri 95 så var det högre avgaser är blyfri 98, det skulle väl varit tvärtom i så fall??

            Vad kör ni med för bensin? (Hilding, vad kör du på, våra bilar är väl mest lika?!..)

            Comment


            • #21
              Originally posted by Carina
              Nä, det är sant, men har man några att kolla på samtidigt, så e det ju säkert nån av dom som passar...

              Kan det ha något o göra med vilken bensin man kör med om avgaserna är för höga. För när jag hade blyfri 95 så var det högre avgaser är blyfri 98, det skulle väl varit tvärtom i så fall??

              Vad kör ni med för bensin? (Hilding, vad kör du på, våra bilar är väl mest lika?!..)
              När det gäller turbobilar, så bör man ge dom 98. Tycker det e synd att köra på 95, skiljer ju inte så mycket i pris heller.


              /ante

              Comment


              • #22
                Carina: Asså 95 lr 98 spelar ingen Större roll. Men jag kör 98 för att jag gillar min bil så mkt, ska få det bästa
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #23
                  Men om du ska få ner värdena för besiktningen så kan du ju bara blanda ut bensinen med K-sprit eller etanol, ska ta ner värdena rätt mycket.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #24
                    Tror inte det hjälper, värdena var väldigt höga..

                    CO-halten på förhöjd tomgång var 5-6 %

                    Så hängde gasen sig om man gasar mycket, släpper inte förrän man växlar eller stänger av o sätter på motorn igen..
                    Last edited by Carina; 28 February 2004, 09:05.

                    Comment


                    • #25
                      Att köra på 95 är lite vanskligt på en turbobil utan spikningsskydd då den blir mer spikbenägen med 95 som är mer lättantändligt än 98 oktan!
                      Vet inte alls hur fiats laddtrycksstyrning är konstruerad men jag har ju läst att ni pystrimmar o då uteblir ju spikningsskyddet om det nu existerar.. så kör på så hög oktan ni kan

                      Verkar som ditt gasspjäll kärvar Carina, är det elektroniskt spjäll eller vajer?
                      I båda fall kan du ju plocka bort o rengöra spjällhuset och passa på o smörja upp det...
                      Om inte det hjälper så är det antingen elmotorn eller vajern som kärvar..
                      //Max
                      Fiat Coupe 20V -97

                      Comment


                      • #26
                        Ska testa det.. Tack för tipset!

                        Comment


                        • #27
                          Jag hade också problem med mina avgasvärden, men det var då Hc värdet som var för högt. Max gräns för denna är 100, o min låg på tomgång vid 250-300. :-o
                          Jag har hört att det är många som har problem med höga avgasvärden av olika slag, men för mig hjälpte det med att först o främst se till att bilen är nyligen servad. Där efter så när tanken ungeför innehöll 8 liter bensin, (vilket den gör när tankmätaren lyser med fast sken hela tiden).
                          Då blandar jag 3 liter k-sprit och sen kör bilen lite hårt och genomvarm innan du besiktigar den. Mina värden sjönk under mätbar gräns då! :-) Man kan även köra lite destillerat vatten(några centiliter) genom en vakuumslang med väldig försiktighet i flera omgångar med lite mellanrum, har lite förhöjd tomgång och hör hur bilen minskar i varvtal o går lite ojämt.
                          Man får en ångexpansion vid förbränningen som rensar bort en del gammalt skräp längs ventilerna och i toppen. Efter detta ska man köra bilen lite hårt, men de håller bara i sig en dag.
                          Viktigt att tänka på är bara att man inte ger för mycket vatten då det är risk för att toppackningen kan gå. Om detta hjälper med förhöjd Co-halt vågar jag inte svara på.
                          Lycka till
                          Stieve

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Carina
                            Jo, det var Björn.. Men jag vet flera som inte haft problem när dom bett honom, så du o jag kanske hade otur
                            http://www.lanciadelta.nu/forum/show...=&threadid=887

                            angående k-sprit så funkar det ypperligt för att sänka co, jag gick från över 10 till 0.? i co på min jeep (ja den drog mycket bensin)

                            katalysatorn kan med största sannolikhet brännt, det gör dom när det blir för mycket soppa! katten på min uno var bara delar som lagt sig på tvären så det hindrade avgasflödet vilket i sin tur ökar HC...
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #29
                              Har läst alla inlägg där o vete fan va man ska tro om dessa importörer!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Nej man ska nog vara lite försiktig med dessa importörer. Det ultimata är ju att själv vara och först titta på bilen man ska ha. Desutom så finns det inte så mycket pengar att spara på bilar som kostar här hemma under 100 000 kr. Vinsten är ju får dålig, med tanke på att det finns mycket import redan. Det kan bli dyrare i slutändan än vad man tror.
                                Nu ska ja ut o starta den svarta hingsten med ny fräch inre drivknut. :-)
                                Ha en bra helg...
                                Stieve

                                Comment

                                Working...
                                X