Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var är mitt turbotryck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Var är mitt turbotryck?

    Tänkte prova bilen imorse så märkte jag en underlig sak: turbutrycket stiger till 0,6bar sen inte mer, oavsett växel?

    Vad kan det här bero på?
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
    Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
    -*..letar alltid efter mera hästar....*-
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

  • #2
    haft samma problem tror jag,

    Lyste det någon varnings lampa i samband med tryckfallet? har känt det på min bil med, men det är bara för ett par sekunder/min sen funkar allt som vanligt igen! vad kan det vara?
    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

    Comment


    • #3
      EBV:n öppnar inte av någon anledning. Kan inte tänka mig att det beror på att den kläggat fast dock, borde märkt hoppande laddtryck tidigare i så fall.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        testa att koppla loss batteriet ett tag. Förmodligen finns ändå nåt fel som gör att den ställer ned trycket. För lite soppa (filter?) eller nån sorts spikning.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag gissar på att din gaswire måste justeras.

          Om du inte håller full gas kommer inte EBV:n ge fullt laddtryck.

          Låt någon sitta i bilen och hålla gasen i botten, och kontrollera om gassjället går att öppna mer med handen. Isf kan du justera genom att vrida på den lilla plastbiten där wiren kommer fram, eller vrida på den lilla "foten" som sitter under gaspedalen.

          Jag skulle inte tro att det är databoxen som sänker trycker, för då skulle insprutningslampan lysa.

          Är det inte gasspjället så är det antagligen EBV:n, ta loss den och spruta i massor med 5-56 el. dyl i alla hål (eller köp en passiv ventil, så får du en mycket roligare bil =))
          /Peter

          Comment


          • #6
            0.6bar är väl bastryck från turbon, så tvivlar på att det har med spjället att göra. Tror jag får högre tryck med ½-gas och så lång kan ju inte vajjern blivit. Kolla EBV:n. Ta bort den och blås genom de två anslutnignarna som sitter på samma sida. Ta en bil-laddare och koppla in 12V mellan stiften lite snabbt så att den öppna och kolla att du kan blåsa genom båda hålen utan problem. Tror att du skall kunna blåsa mellan de båda hålen om du inte kopplar in 12V, kopplar du in spänningen skall du kunna blåsa från båda hålen ut genom det tredje. Vet inte om man behöver vara rädd att bränna sönder något genom att koppla in bil-laddare dock, antar inte, men lite försiktighet skadar aldrig (ge den lite korta stötar).
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X