Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galet HC-värde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    The story goes on...

    Efter att ha ringt runt i hundra led från generalagenter och distributörer har jag nu fått fram att "Saabexperten" i uppsala har en rökmaskin! Wohoo!

    ..om nu inte kompprovet visar på några galenheter så får de en chans istället för att jag pillar med discosprayen tror jag
    snälla ta bort mitt konto....

    Comment


    • #32
      På min..

      ...Lancia Delta, var det katen som var kass, men de missade det först, för den var igentäppt av gammalt "skrot" så den blev varm som den skulle!
      Annan orsak, kan vara att den bränner olja...däremot kan k-sprit få ner co-värdet, men kan driva UPP HC-värdet!

      Comment


      • #33
        Jo, bränner olja är ju möjligt. Men nu är det ny fin olja i...

        Men du.. om katten är slut, så borde väl co stiga i taket med? HC är väl kolväten, som tyder på ofullständig förbränning? Tar katalysatorn bort sånt över huvud taget?

        Så k-sprit kan få upp HC-värdet??? Det låter ju synnerligen obra, eftersom min plan-b är att ösa i sånt...
        snälla ta bort mitt konto....

        Comment


        • #34
          Jag är inget proffs,

          men jag vet att det bara var HC´t som var högt på min..när de bytte katen...provade själv att ösa i sprit först, men fick sedan beskedet att om man har otur kan HC´t stiga, men i mitt fall gjorde det vare sig till eller från

          Comment


          • #35
            Åh.. hm. Ja, då är det kanske läge att se över katten då. Får kontakta uppsala avgasteknik.. de verkar duktiga på sånt där.

            Chansade du och bytte, eller var det något som tydde på att den var slut? Skrammel inifrån den eller så?
            snälla ta bort mitt konto....

            Comment


            • #36
              Tips

              Guggenheim, kolla delar via Bildelsbasen.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #37
                Har redan gjort det... Någon skrot skulle ha 2500 för katten plus anslutningsrör..

                .. sen när man pratade med uppsala avgasteknik så kan de stoppa dit en ny sportkat (inkl arbete) för exakt samma summa.. så då blir ju inte valet så svårt

                Skulle dock vilja kunna utesluta om det verkligen är katten som är problemet innan jag börjar gå loss på det där.

                .. snåljåp som jag är..
                snälla ta bort mitt konto....

                Comment


                • #38
                  De började...

                  ...med att mäta ingående, resp utgående temperatur på den, o då jobbade den som den skulle.
                  Men då den mekaniker jag lämnat in den till inte kunde komma på något annat (hade haft den på en annan verkstad innan, som inte redde ut det), så tog han loss katen, o konstaterade att hela innehållet hade lossnat, o fastnat på vägen ut, därför fick den en vettig arbetstemperatur.
                  Dock skramlade den inte i det här fallet!

                  Comment


                  • #39
                    Sådär ja.

                    Ombesiktigad.. och nu är HC-värdet bara på 230! Från 320 -> 230! Om två besiktningar är jag kanske nere under gränsvärdet

                    Skämt å sido.. det är lite dystert just nu. Gjorde en läcksökning imorse hos en kille som har en sån där rökmaskin. Inga läckor.

                    Dundrade i 2 liter K-sprit på 4-5 liter bensin... men utan resultat.

                    Dahlgrens Auto skulle ju göra kompressionstest på motorn... men de har på en och en halv vecka inte fått hem rätt mät-grejjer... eftersom deras egna var för korta?.. man tycker ju att en fiatmeckar borde ha grejjer som passar till just fiat... 4 veckor har de haft bilen totalt nu.

                    Katalysatorn är nertagen och kollad rent visuellt och skrammelmässigt... i skick som ny...

                    Oljan är bytt.. och.. på den lilla sträcka jag körde till besiktningen fram och tillbaka så ville oljetrycksmätaren flämta ner otäckt runt 0.5-1 vid tomgång ett par gånger.. Är det normalt? Den gjorde inte så innan...

                    Desperat efter tips!
                    snälla ta bort mitt konto....

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Guggenheim
                      Oljan är bytt.. och.. på den lilla sträcka jag körde till besiktningen fram och tillbaka så ville oljetrycksmätaren flämta ner otäckt runt 0.5-1 vid tomgång ett par gånger.. Är det normalt? Den gjorde inte så innan...

                      Desperat efter tips!
                      Låg oljenivå?

                      Kolla in denna länk för tips http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #41
                        Den har inte ens gått 2 mil sen oljebytet.. så det vore ju självaste fn om det var för låg nivå..

                        .. men ingenting är omöjligt längre...
                        snälla ta bort mitt konto....

                        Comment


                        • #42
                          Kan du skriva ner alla avgasvärden från besiktningen?

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Guggenheim
                            Den har inte ens gått 2 mil sen oljebytet.. så det vore ju självaste fn om det var för låg nivå..

                            .. men ingenting är omöjligt längre...
                            Har du kollat stickan efter oljebytet?
                            Jag har en gång haft svajande oljetryck, precis som du beskriver. Kollade sticka och kunde konstatera låååååg oljenivå . Fyllde på och sedan var allt ok.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #44
                              Kollade faktiskt inte stickan.. Bilen står nu åter på verkstaden, med sviktande oljetryck som anmärkning.. så det där får de allt kolla upp. Det var ju de som bytte oljan så... De ska ju ändå genomföra komp.test så..

                              Avgasvärdena från dagens besiktning var:

                              CO: 0,2 (0,5)
                              CO 2500: 0,2 (0,3)
                              HC: 231 (100)
                              Lambda: 1.00 (0,97-1,03)

                              ...med 30% k-sprit i ungefär.

                              När jag först körde in bilen, efter att den stått stilla 15 min, så låg HC på 5-600. Varvar man upp den rejält så går det ner till 45 efter en stund, men så fort man lättar på pedalen så skjuter värdet i höjden igen.

                              Det som DanTheMan tipsade om tidigare, tomgångsmotorn, låter ju vettigt.. men det ska de ha kollat...
                              snälla ta bort mitt konto....

                              Comment


                              • #45
                                Jag hade precis samma HC värde på min Audi S4. Försökte med alla "billiga" åtgärder först eftersom kat:arna (2 st) kostar 7500:- /st. Ingenting annat hjlälpte dock och jag hittade två begagnade katalysatorer för 2000:-. Efter bytet av kat var det inga problem. Många anser ju att hög oljeförbrukning orsakar högt HC, men det kan väl vi Coupe-ägare skriva av ;-)
                                Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                                Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                                Ducati Multistrada 1000 DS

                                Comment

                                Working...
                                X