Announcement

Collapse
No announcement yet.

[FILM] Power Coupé Trip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Guggenheim
    Per, vet du om Evo-chipet är samma magi som Novitec, d v s att bränsletrycksreg är överflödig?
    Så vitt jag förstått det hela så är Evo chippet mappat för 3 bars bränsletryck, dvs. man bör byta från orginalet (2.5 bar). Enl. britter då lättast att ta en regulator från en 16v alt. en 20vt.

    Panda 169

    Comment


    • #62
      Originally posted by TobbeC
      Blir väll svårt att jämföra då Smooth har skruvat laddtryck?
      Det kommer nog alltid vara nåt som skiljer våra bilar åt.
      Vore kul att testa IRL, annars blir det bara den som är bäst på att snacka som vinner. ;-)
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • #63
        Alx: Challange accepted!

        För övrigt så ska jag skruva ner laddtrycket nu till vintertiden med den extra kalla luften..bilen laddar nästan 1,5 bar på 5an :O...
        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

        Comment


        • #64
          Originally posted by smOOth
          För övrigt så ska jag skruva ner laddtrycket nu till vintertiden med den extra kalla luften..bilen laddar nästan 1,5 bar på 5an :O...

          ;-P
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #65
            Originally posted by TobbeC
            Köp Gtec-chippet från GrahamL på fccuk.org

            Billigare och mer utvecklat.
            Nja, det är en kopia av Novitec-chippet i grunden, med fetare blandning (pga att många har fel på sina luftmassemätare) och mindre overboost (nödvändigt enl. en del amatörer av brittisk härkomst).
            Menmen, det är mkt billigare!
            Last edited by per; 23 November 2005, 22:30.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #66
              Originally posted by Eman
              Det var Björn som sa att det var nödvändigt med bränsletryck när man chippar. Vet ej om chippet är ett äkta Novitec, köpte de av Björn för 1500kr!
              Vad var det jag sa om bilförsäljare?
              1. De är lite dumma.
              2. De vill sälja saker.

              Du får för fet blandning, sämre effekt och skitiga avgaser med din set-up, Eman. (om det var en Novitec-kopia du fick, o det var väl troligast?)
              Last edited by per; 24 November 2005, 14:32.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Originally posted by Guggenheim
                Per, vet du om Evo-chipet är samma magi som Novitec, d v s att bränsletrycksreg är överflödig?
                Vet ej mycket om Evo-chippet, men det är troligt. Vitsen med chip-byte är oftast just detta, de styr både tändning och bränslemängd.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #68
                  Originally posted by smOOth
                  så ska jag skruva ner laddtrycket nu till vintertiden med den extra kalla luften..bilen laddar nästan 1,5 bar på 5an :O...
                  Hmm hur gör du med soppatrycket då? Blir det inte lite mkt soppa?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by per
                    Nja, det är en kopia av Novitec-chippet i grunden, med fetare blandning (pga att många har fel på sina luftmassemätare) och mindre overboost (nödvändigt enl. en del amatörer av brittisk härkomst).
                    Menmen, det är mkt billigare!
                    Jag tycker det är konstigt att man kan kalla folk för amatörer som har långt mycket mer erfarenhet av den här motorn än vad vi alla här har tillsammans.

                    Men det kanske är genetiskt?
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #70
                      Graham har inte mer erfarenhet än många på detta forum. Han e lite haj på datorer bara, det är min egen gissning.
                      Däremot har Novitec en sju-helvetes erfarenhet på MOTOR-området. Jag litar mer på tyskarna!

                      Förlåt för tråd-kapningen! :-)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by alx

                        ;-P
                        Alx: Hahah ..
                        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                        Comment


                        • #72
                          PER!!!.. Och alla andra !

                          Bäst jag skriver det igen...


                          Det är INTE skadligt att tillföra för mycket bränsle i det övre registret!!


                          Det är INTE skadligt att tillföra mer bensin än orginal injusteringar på de högre varvtalen!!!


                          Alltså... INTE skadligt ;-)
                          hoppas jag skrev det klart nog nu.

                          Jag läser dag ut och dag in om alla kommentarer om att motorn får för mkt soppa om man höjer soppatrycket med t.ex. en proggresiv regulator.
                          JA, den får mer soppa. Men vad är det som egentligen händer? Ska man bonntrimma kan man alltid höja laddtryck på en turbomotor och enkelt sett dränka den med bensin för att den inte ska spika. Optimalt.. absolut inte. Men bensinen kyler, och på det viset motverkar elaka spikningar!, och högre laddtryck med mer effekt kan nås. Men i detta fall pratar vi om hemska mängder bensin...

                          Ta en 20vt motor... vad händer om man ger mer soppa på tomgång...?
                          Soppatrycket får inte skilja mer än 0,1-0,2bar på tomgång då det är en helt annan förbränning då. Motorn går för fett och lambdan sotar snart igen ( talar av egen erfarenhet). men vid fullt laddtryck går bilen inte för fett på samma sätt då mycket större mängder bränsle passerar på kortare tid. Det som inte förbränns till 100% sugs med ut med avgaserna.. som är varmare och hinner knappast klegga igen lambdan ( man kör med full gas ca 5% av körtiden enl. undersökningar)

                          I detta fall är det en klar säkerhets anordning att tillföra mer soppa endast då LADDTRYCKET är högt! Orginal märker man att laddtrycket sjunker lite när man kommer upp i det högsta varven. Dels för att turbon e liten och inte orkar pressa rätt antal litrar luft det krävs för att fylla motorn till ett visst övertryck. OCH även att mängden soppa har svårt att levereras med säkerhet ur spridarna på de högre varven då mkt större mängder krävs.
                          Med hjälp av en prb.reg. hjälper man istället systemet att tillföra mer soppa och då öka säkerhetsmarginalerna för att spridarna ska gå "lean" ..alltså inte räcka till.


                          Till slut ang.chip.....
                          Det ÄR en bra grej. Man optimerar tändningen till att bli så hög som möjligt (där är hemligheten med effekten ofta) Men sträcker i samband med att man höjer laddet även spridarbilden till ibland nästan 100% kapacitet. Optimalt är att köra med en effektivitet på 80%. Bäst spridarbild och god felmarginal till maxleverans. Risken att soppan är på gränsen att inte räcka till, vilket gör att den högre effekten kan plockas ut får man leva med när man chippar. Därav..upp i topp.. och där kommer en billig försäkring in...regulatorn....
                          Tack och hej : Mvh TOGGEX !
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • #73
                            Har aldrig påstått att det är skadligt. Annat än för miljön...
                            Och effekten som inte blir helt optimal.

                            Jag menar bara att man bara behöver tillföra extra soppa när man verkligen behöver det.. Det är hela min poäng, Togge.

                            Naturligtvis behöver Smooth en regulator eftersom han även kör PRV-ventil, ännu högre laddtryck än Novitec's programmerade.
                            Men om man bara bytt till ett Novitec-chip är det en helt onödig extra kostnad med en bränsleregulator. Det var allt ja sa, eller hur? :-)
                            Last edited by per; 25 November 2005, 22:05.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #74
                              Nåja, skall man ösa in bensin på höga varv kanske man skall råda att ta bort katalysatorn, men det kanske är allmänt känt? Snygga eld flames vid växlingar.....
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by Togge
                                [B]Ska man bonntrimma kan man alltid höja laddtryck på en turbomotor och enkelt sett dränka den med bensin för att den inte ska spika. Optimalt.. absolut inte. Men bensinen kyler, och på det viset motverkar elaka spikningar!, och högre laddtryck med mer effekt kan nås. Men i detta fall pratar vi om hemska mängder bensin...
                                Varför vill man bonntrimma?
                                Ta en 20vt motor... vad händer om man ger mer soppa på tomgång...?
                                Soppatrycket får inte skilja mer än 0,1-0,2bar på tomgång då det är en helt annan förbränning då. Motorn går för fett och lambdan sotar snart igen ( talar av egen erfarenhet). men vid fullt laddtryck går bilen inte för fett på samma sätt då mycket större mängder bränsle passerar på kortare tid. Det som inte förbränns till 100% sugs med ut med avgaserna.. som är varmare och hinner knappast klegga igen lambdan ( man kör med full gas ca 5% av körtiden enl. undersökningar)
                                Om man har keramisk KAT (orginal) så kommer den att grillas, det är bara en tidsfråga. Det kan även leda till avgassmällar.

                                Men det är klart vissa tycker ju avgassmällar är balla och kanske ändå planerar att byta KAT och då spelar det ju inte så stor roll.

                                Edit: Faan va långsam jag är.
                                Last edited by TobbeC; 25 November 2005, 22:25.
                                Porsche Boxster S 2002

                                Comment

                                Working...
                                X