Stod inne i garaget och hade så tråkigt, hjälpte polaren lite med renoveringen av hans bromsok på RX-7:an och tittade bara på formen av min coupe. Den stod där täckt. Gick fram och lyfte av täcket, det kanske jag inte skulle ha gjort... fick sådan begär att köra den. Den liksom pratade med mig den ville ut i solen. Vägarna är torra så jag tänkte va fan vi ska ut. Hämtade hjälpbatteriet (drog ut på min när jag ställde in stereon) och startade upp den. Utan att titta på soppa mätaren drog jag ut på vägen, den vill ha lite soppa. Lite rädd för att stänga av motorn har ju ingen batteri men övertalas av polarna som ville hänga me och känna på draget, att vi puttar igång den. Tankar härlig 98-oktan i den härlig soppa lukt.
Stänger tanklocket, hoppar in och vrider nyckeln - stendöd! Står jag där och skämms lite så fin bil men vill inte starta. Då var det bara och putta men det går inte batteriet är helt slut. En saab-ägare erbjuder starthjälp så är bilen igång. Kör lite försiktigt och lugnt för att få upp tempen. Efter några mil blev den varm då var det bara att gasa lite. Vad glad man är bakom ratten kan inte tro att det är sant sån härlig kännsla! Femman låter så härligt och turbokicken - höll på smälta inne av glädje! Körde hela 6mil sen var det dags för återvända hem - den är inte påställd än Måste bara skriva av mig f-n vilken kännsla, hoppas bara att det blir fint väder och att jag kan ställa på den om ca 2 veckor!
Men, under körningen märkte jag av lite grejer som jag inte märkte när jag provkörde den innan köpet mycket på grund av skitväder men inget allvarligt.
1. Ratten vibrerar i hastigheter från 70 och uppåt den slutar inte. Misstänker däcken, vinterdäck sitter på och de kan vara obalanserade och tillplattade något, ska se mer när sommarsulor åker på. Alternativt bromsskivorna som är skeva, dock känner jag inga vibrationer när jag bromsar. Måste väl vara däcken, eller? Därefter märkte jag att den vill dra lite åt höger när man accelererar men det kan ha berott på dåliga vägen där efter gillinge halkbanan.
2. Tempen står på dryga 80 grader C, är detta normalt? Försökte leta i forumet vet att det kom sådana frågor men hittar inget.
Annars var den hur härlig som helst! 2 veckor till bara 2 veckor!
Stänger tanklocket, hoppar in och vrider nyckeln - stendöd! Står jag där och skämms lite så fin bil men vill inte starta. Då var det bara och putta men det går inte batteriet är helt slut. En saab-ägare erbjuder starthjälp så är bilen igång. Kör lite försiktigt och lugnt för att få upp tempen. Efter några mil blev den varm då var det bara att gasa lite. Vad glad man är bakom ratten kan inte tro att det är sant sån härlig kännsla! Femman låter så härligt och turbokicken - höll på smälta inne av glädje! Körde hela 6mil sen var det dags för återvända hem - den är inte påställd än Måste bara skriva av mig f-n vilken kännsla, hoppas bara att det blir fint väder och att jag kan ställa på den om ca 2 veckor!
Men, under körningen märkte jag av lite grejer som jag inte märkte när jag provkörde den innan köpet mycket på grund av skitväder men inget allvarligt.
1. Ratten vibrerar i hastigheter från 70 och uppåt den slutar inte. Misstänker däcken, vinterdäck sitter på och de kan vara obalanserade och tillplattade något, ska se mer när sommarsulor åker på. Alternativt bromsskivorna som är skeva, dock känner jag inga vibrationer när jag bromsar. Måste väl vara däcken, eller? Därefter märkte jag att den vill dra lite åt höger när man accelererar men det kan ha berott på dåliga vägen där efter gillinge halkbanan.
2. Tempen står på dryga 80 grader C, är detta normalt? Försökte leta i forumet vet att det kom sådana frågor men hittar inget.
Annars var den hur härlig som helst! 2 veckor till bara 2 veckor!
Comment