Announcement

Collapse
No announcement yet.

Körde min coupe idag! :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Körde min coupe idag! :)

    Stod inne i garaget och hade så tråkigt, hjälpte polaren lite med renoveringen av hans bromsok på RX-7:an och tittade bara på formen av min coupe. Den stod där täckt. Gick fram och lyfte av täcket, det kanske jag inte skulle ha gjort... fick sådan begär att köra den. Den liksom pratade med mig den ville ut i solen. Vägarna är torra så jag tänkte va fan vi ska ut. Hämtade hjälpbatteriet (drog ut på min när jag ställde in stereon) och startade upp den. Utan att titta på soppa mätaren drog jag ut på vägen, den vill ha lite soppa. Lite rädd för att stänga av motorn har ju ingen batteri men övertalas av polarna som ville hänga me och känna på draget, att vi puttar igång den. Tankar härlig 98-oktan i den härlig soppa lukt.

    Stänger tanklocket, hoppar in och vrider nyckeln - stendöd! Står jag där och skämms lite så fin bil men vill inte starta. Då var det bara och putta men det går inte batteriet är helt slut. En saab-ägare erbjuder starthjälp så är bilen igång. Kör lite försiktigt och lugnt för att få upp tempen. Efter några mil blev den varm då var det bara att gasa lite. Vad glad man är bakom ratten kan inte tro att det är sant sån härlig kännsla! Femman låter så härligt och turbokicken - höll på smälta inne av glädje! Körde hela 6mil sen var det dags för återvända hem - den är inte påställd än Måste bara skriva av mig f-n vilken kännsla, hoppas bara att det blir fint väder och att jag kan ställa på den om ca 2 veckor!

    Men, under körningen märkte jag av lite grejer som jag inte märkte när jag provkörde den innan köpet mycket på grund av skitväder men inget allvarligt.

    1. Ratten vibrerar i hastigheter från 70 och uppåt den slutar inte. Misstänker däcken, vinterdäck sitter på och de kan vara obalanserade och tillplattade något, ska se mer när sommarsulor åker på. Alternativt bromsskivorna som är skeva, dock känner jag inga vibrationer när jag bromsar. Måste väl vara däcken, eller? Därefter märkte jag att den vill dra lite åt höger när man accelererar men det kan ha berott på dåliga vägen där efter gillinge halkbanan.

    2. Tempen står på dryga 80 grader C, är detta normalt? Försökte leta i forumet vet att det kom sådana frågor men hittar inget.

    Annars var den hur härlig som helst! 2 veckor till bara 2 veckor!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Sound great!

    Själv köpte jag en Italiensk motorcykel på Luciadagen. Så jag längtar verkligen till Sommaren/våren nu!! Det kliar i "gashanden"...
    EKKEPEKKE

    Marea W 1,6 -00
    Panda 4x4 -88 -såld
    Aprilia ETV-1000 -01

    Comment


    • #3
      Läckert, startade min idag också, men det blev ingen körning pga. läckage.
      Vibrationerna lär vara pga. däck och ev. obalance. Hade samma problem själv tidigare, en balansering gjorde susen.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jim
        Läckert, startade min idag också, men det blev ingen körning pga. läckage.
        Vibrationerna lär vara pga. däck och ev. obalance. Hade samma problem själv tidigare, en balansering gjorde susen.
        Hoppas verkligen på obalans i däcken!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Den har ju stått ett tag så det är säkert däcken.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Och tempen är samma för alla Coupe 20VT. Skumt är det, men det är nog mätaren som visar lite fel.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Skumt? Motortempen på de flesta bilar ska ju vara runt 80 grader som varmast.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Nix, mer åt 90 grader. Men det är det, bara mätaren som visar lite lite.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Okej, ska kolla in detta på min mätare imorrn
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Jag gick omkring lite på stan här i Eskilstuna idag, och såg två ( !! ) motorcyklar, varav en sporthoj, och en Porsche, när jag gick i vårvädret.

                    Vad mer kan man säga, än, vårens viktigaste tecken har börjat visa sig !
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Och tempen är samma för alla Coupe 20VT. Skumt är det, men det är nog mätaren som visar lite fel.
                      Så du menar att tempmätaren visar "rätt" men egentligen är det något varamre? När den står på tomgång en stund kommer den upp till 90 och därefter kör kylarfläkten igång, vilket är normalt!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Ja jag ställde frågan på FCCUK när jag köpt min 2002, och fick inget bättre svar än så.. Alla (o de är MÅNGA!) där hade samma temp.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Obalans brukar man känna i 80km/h och uppåt. Hastigheter under brukar tyda på ovala fälgar eller så har däcken blivit lite "platta" när den stått. Det brukar gå till sig när man kört ett tag.
                          Fiat Coupé 20VT -99 (Såld)
                          Audi A4 Avant 1,9 TDi Quattro -97
                          Alfa Romeo 159 2,0JTDM Sportwagon -12
                          Alfa Romeo 75 2,5 -86
                          Alfa Romeo GTV 2,0 -86

                          Comment


                          • #14
                            Med andra ord är min coupe helt normal Kom på annan sak, eftersom den har stått ett tag så har däcken olika tryck säkert... förklarar att den vill dra lite åt höger när man gasar...
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Menar du vid kraftig acc? Torquesteer mao.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X