Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avgassystem coupe 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Freddan > Det är väl 3" Blueflame den från ebay? Hur är det med motståndet i den? Vissa påstår att man har svårt att få upp laddtrycket om man kör på 3"... någon som har erfarenhet?

    EDIT: Alla erfaranheter uppskattas och alla tankar från alla.
    Last edited by 84jr0; 26 May 2006, 19:02.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #17
      70 mm = 2.75 tum. Ska nog funka rätt bra.
      Original downpipe är rätt litet invändigt (sökte förut men hittar inte original size på downpipe). Man vill helst att det ska vara rejält precis efter turbon. Jag hoppas att 2.75 tum räcker då jag ska köpa detta system när mitt faller av.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        70 mm = 2.75 tum. Ska nog funka rätt bra.
        Original downpipe är rätt litet invändigt (sökte förut men hittar inte original size på downpipe). Man vill helst att det ska vara rejält precis efter turbon. Jag hoppas att 2.75 tum räcker då jag ska köpa detta system när mitt faller av.
        Vet du någon som kör på 3" från turbon? Hur upplever de laddtrycket? Funderar nämligen på att köpa Blueflame denna eller kommande lön...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Originally posted by 84jr0
          Freddan > Det är väl 3" Blueflame den från ebay? Hur är det med motståndet i den? Vissa påstår att man har svårt att få upp laddtrycket om man kör på 3"... någon som har erfarenhet?

          EDIT: Alla erfaranheter uppskattas och alla tankar från alla.
          Med (överhängande) risk att låta dryg, varför skulle det vara så? I turbinen omvandlas värmeenergi till rörelseenergi, varför skulle detta bli sämre med ett 3" system? Det blir ju snarare tvärt om, dvs du får ett större tryckfall över turbinen pga ett lägre mottryck. I bland lönar det sig att tänka till en smula rörande alla dessa påståenden. Ofta strider dom helt mot fysikens lagar ;-)

          För sugmotorer så kan man få postiva effekter av ett avstämt avgassystem, på en turbobil så "huggs" avgaspulserna sönder av turbinen så det spelar ingen roll vad som sitter efteråt. Bigger is better....

          Kan för övrigt rekomendera Blue Flames avgassystem. Fast köp det på ebay, 8000 låter som ett överpris.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ante
            Med (överhängande) risk att låta dryg, varför skulle det vara så? I turbinen omvandlas värmeenergi till rörelseenergi, varför skulle detta bli sämre med ett 3" system? Det blir ju snarare tvärt om, dvs du får ett större tryckfall över turbinen pga ett lägre mottryck. I bland lönar det sig att tänka till en smula rörande alla dessa påståenden. Ofta strider dom helt mot fysikens lagar ;-)

            För sugmotorer så kan man få postiva effekter av ett avstämt avgassystem, på en turbobil så "huggs" avgaspulserna sönder av turbinen så det spelar ingen roll vad som sitter efteråt. Bigger is better....

            Kan för övrigt rekomendera Blue Flames avgassystem. Fast köp det på ebay, 8000 låter som ett överpris.
            Tack för det... har oxå alltid trott att turbon "pressar ut" avgaserna så att 3" skulle bli bra... dock inte på en sugmotor. Är inte så kunnig ändå därför blir jag fundersam... Funkar det bra med 3" från turbon och bak så visst.

            Problemet är bara katten då

            EDIT: Blir det för hög bullernivå i bilen med 3" hela vägen? Vill kunna åka i den normalt oxå?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Originally posted by 84jr0
              Vet du någon som kör på 3" från turbon? Hur upplever de laddtrycket? Funderar nämligen på att köpa Blueflame denna eller kommande lön...
              Per kör med 3" efter turbon till katten. Han fixade en downpipe av Togge. Han kör med 2.5" efter katten och två fullflödesdämpare plus race (keramisk) katt.
              Last edited by Freddan72; 26 May 2006, 19:40.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                Originally posted by 84jr0
                Tack för det... har oxå alltid trott att turbon "pressar ut" avgaserna så att 3" skulle bli bra... dock inte på en sugmotor. Är inte så kunnig ändå därför blir jag fundersam... Funkar det bra med 3" från turbon och bak så visst.

                Problemet är bara katten då

                EDIT: Blir det för hög bullernivå i bilen med 3" hela vägen? Vill kunna åka i den normalt oxå?
                Det är lungt :-) Ville bara påpeka att man inte skall tro på alla rykten som folk "hitttar på". Det sker inget hemligt hokus-pokus i motorer. 3" har bara positiv effekt på responsen.

                Edit: Det är kolvens uppåtgående rörelse som "pressar ut" avgaserna. Turbon har inget med det att göra mer än att vara en restriktion.
                Last edited by Ante; 26 May 2006, 19:41.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #23
                  Släng på två dämpare så har du inga problem med ljud (buller).
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Ante > Lärde jag mig något nytt!

                    Freddan > Hur många dämpare kör Per på? Per om du läser kan du svara själv.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #26
                      Jag har 3" med racekatalysator.
                      Downpipe är standard dock.
                      Körde med en dämpare ett tag, den bakersta.
                      Blir rätt bröligt mellan 2000-3000 varv. Lite osmidigt på motorvägen.
                      Slängde därför på en extra dämpare, fullflödes hos A-Alt Avgassystem (www.a-alt-avgassystem.se), och det gjorde susen.
                      Har nu gott fett ljud men OK ljudnivå i motorvägsfart.
                      2 dämpare rekommenderas alltså.
                      Men då är min bakre dämpare rätt liten.
                      Bild och historik finns här:
                      http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4636
                      Coupé 20VT LE -99 Svart
                      Camaro V8 1LE -14 Röd
                      Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                      Comment


                      • #27
                        Både per och alex kör på 2.5" för det mesta... Det sitter bara en dämpare på Blueflame som jag kan se det. Har inte råd med racekatt ska sätta dit min gamla så länge... hur mycket stryper den?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #28
                          Tycker det borde bli onödigt tungt/dyrt med 3" hela vägen.
                          Det är tydligen viktigast med störst rör (t.ex. 3 tum) innan katten då tempen är högst i början, sen tar gaserna mindre plats när de svalnar längre bak.

                          Men om man siktar på uppåt 400hk så kan det nog vara på plats med 3" hela vägen..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #29
                            Originally posted by per
                            Tycker det borde bli onödigt tungt/dyrt med 3" hela vägen.
                            Det är tydligen viktigast med störst rör (t.ex. 3 tum) innan katten då tempen är högst i början, sen tar gaserna mindre plats när de svalnar längre bak.

                            Men om man siktar på uppåt 400hk så kan det nog vara på plats med 3" hela vägen..
                            Kunde man hitta 2,5" för samma eller bättre pris hade jag nog kört på det... Misstänker att 3" är mer bullrig.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #30
                              Avgassystem 20VT

                              Hej.

                              Jag kan rekomendera att montera hela BlueFlame systemet
                              från turbo och bak.

                              Det sitter två stycken högglanspolerade högflödesdämpare på systemet. Passformen är skitbra hela vägen även downpipe passar perfekt mot turbon.
                              Inget problem att få på V-bands klämman igen.

                              Bara att köpa några rostfria bultar och brickor och smacka ihop det.

                              Det man måste göra för att kunna få det igenom besiktningen är att be någon snäll kompis som brukar svetsa rostfritt att montera dit en racekat med rostfri kona efter downpipe´n.

                              Jag lägger upp lite bilder på systemet.

                              Skall hissa upp bilen igen och ta lite bilder med systemet monterat på bilen. (Jag glömde kameran hemma)

                              Återkommer igen.
                              Click here to visit Raceitaly
                              ______________
                              Fiat Coupe 20VT Plus -99
                              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                              Acura Legend 3,2l V6 -91
                              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                              Murphy´s law.

                              Comment

                              Working...
                              X