Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hur hög hastighet bilen har på olika växlar har ju inte så mycket med 8 hk hit eller dit. Det är ju vilken utväxling den har på olika växlar som har betydelse och hur mycket den varvar.

    Jag kör aldrig till varvstoppet på Coupén, det är helt enkelt inte värt det.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #32
      Jahha okej.

      Men ja körde visst heller inte på varvstoppet, undrar var varvstoppet ligger egentlien??

      Turbonimitz: aldrig testat me din 16v?
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #33
        Nå varvstoppet? jo de har jag. Men sedan måste man fundera på lite saker.
        1. Filtret klarar inte suga in den begärda mängden luft på höga varv..alltså behöver du ett lite öppnare filter...så där tappar du effekt runt varvtalsstoppet
        2. på orginalturbo tappar den effektivitet på så höga varv..
        3. varför stressa om de inte gäller livet på dig lr din skönhet

        jorå jag har varvat ur den helt nån gång o de va ca 500-600rpm in på det röda.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #34
          Originally posted by TurboNimitz
          Nå varvstoppet? jo de har jag. Men sedan måste man fundera på lite saker.
          1. Filtret klarar inte suga in den begärda mängden luft på höga varv..alltså behöver du ett lite öppnare filter...så där tappar du effekt runt varvtalsstoppet
          2. på orginalturbo tappar den effektivitet på så höga varv..
          3. varför stressa om de inte gäller livet på dig lr din skönhet

          jorå jag har varvat ur den helt nån gång o de va ca 500-600rpm in på det röda.
          1. Jaha, så ett öppet filter hade nog gjort susen för de högre varven.

          2. jaha okej, men ja har ju inngen turbo.

          3. d e sant, men samtidigt e d lite paradoxalt, precis sa du att d inte e nån fara =)

          anledningen varför ja för diskussionen e inte att ja vill lr känner att måste varva ur hela tiden, anledningen är för att manualen till bilen (av Fiat) ger felaktiga hastighetsuppgifter, vilket jag tkr är mycket dåligt för övrigt.

          1an 56km/h, 2an 89, 3an 129, 4an 172 och 5an 208.
          på 16vt e d 63, 100, 145, 190, 225. alltså i princip tom SÄMRE än en celica gti =D

          Last edited by Joksi; 17 May 2006, 11:44.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #35
            Det behöver inte vara fel på hastighetsangivelserna i manualen. Du har säkert en ordentlig felvisning på hastighetsmätaren kontra verklig hastighet. Kolla med GPS! Och har du andra fälgar/däck kommer utväxlingsförhållandet att ändra sig och maxhastigheterna på respektive växel likaså.

            Det som verkligen är intressant är vid vilket varvtal du har max effekt. För det är där du bör växla om du har bråttom, då det sällan eller aldrig lönar sig att dra längre på växlarna. Och om du ändå skulle förivra dig någon gång så kommer varvstoppet att skydda motorn.

            Comment


            • #36
              jaha, kan va fallet, isf visarhastighetmätaren mindre än va den egentligen går...hmm...men bör d skilja såpass, ja har 205/50 16 fram?

              hehe, d e sant, har för mig ja läste ngnstans att maxeffekten skall ligga vid 6000rpm o max Nm vid 4.500, de e Nm man som gäller då lr? växla vid 4.500?
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #37
                Originally posted by Joksi
                1an 56km/h, 2an 89, 3an 129, 4an 172 och 5an 208.
                på 16vt e d 63, 100, 145, 190, 225. alltså i princip tom SÄMRE än en celica gti =D
                Varför är lägre hastighet sämre än en högre hastighet på en lågväxel?

                Låg utväxling är ju ofta positivt på alla växlar utan den sista och överväxeln.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #38
                  ja vet faktiskt inte ärligt talat =D e inte superkunnig faktiskt om ja ska vara ärlig, har bara fått intrycket att när man snackar prestanda så reagerar vissa på hur snabbt bilarna går i oliak äxlar =D kanske e helt åt skogen...men men

                  men för min egen del e d fortfaande en vanesak, typ...från celican altså...visste precis hur ja skulle köra o växla den...typ lå ja 110 på m-vägen o behövde göra en omkörning lr allmänt dra på så drog ja ner den i trean från femman. upp till 140-150 sen i me fyran upp till nästan 200 liksom, sen hade femman d lilla kvar tilll 220-230.

                  men samma sits me fiaten tex. så e d nge smart o lägga ner den i trean från femman i den hastigheten, för då hamnar varveet direkt nästan under rödmarkeringen och man har o acc. från 110 till 120 =D =D

                  kapis? en vanesak...här blir ja helt tvungen o bara nöja mig me fyran, som ja kan dra upp til 160...sen e femman som sagt inte stark efteråt, vilket fyran fixade på celican

                  sen allmänt behövde ja oftast inte tvunget dra ner den i fyran om ja låg i t.ex. 130+ i femman, eftersom femman var hyfsad stark på den motorn så man kände lite tryck i stolen hur bilen drog vidare (utan fyrans hjälp) men d e inte fallet i fiaten precis, vad ja har kunnat märka av. ligger man typ i 100 efteer en nedbromsning o behöver omkörningskapacitet så behöver man lägga den i fyran. hade d varit celcan så hade ja tom kunnat nyttja trean
                  Last edited by Joksi; 18 May 2006, 09:47.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #39
                    Du kan ju inte sitta och jämföra maxhastighet på olika växlar med en annan bil och tro att det ska säga ett dugg om effekten i motorn. Du kan ju sätta i en låda från en fyrväxlad gammal corvette eller nåt så får du säkert upp bilen i 150 på tvåan men du har ju inte fler hästar för det och kommer få en sämre acceleration.

                    Comment

                    Working...
                    X