Announcement

Collapse
No announcement yet.

termostatfråga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har också märkt att om ja har på full fräs på värmen i kupén så tar det längre tid för motortempen att komma upp, i synnerhet senaste dagarna som varit kyligare.
    E kanske för att en del av värmen tas bort från motorn o in i kupen?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Joksi: Japp jag tror du gissar rätt.

Jens; jag frågade Rosso idag när jag var där, och de kollade i datorn på deras ricambi-listor, och Coupe 20VT HAR termostat till oljekylen. Så det ryktet var falskt.
      Fast det är klart, den termostaten kan väl paja den med.. Vi får testa att tejpa för luftintaget!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per
        Joksi: Japp jag tror du gissar rätt.

Jens; jag frågade Rosso idag när jag var där, och de kollade i datorn på deras ricambi-listor, och Coupe 20VT HAR termostat till oljekylen. Så det ryktet var falskt.
        Fast det är klart, den termostaten kan väl paja den med.. Vi får testa att tejpa för luftintaget!
        Ok Jag testade idag att sticka in en skiva framför oljekylet, som för övrigt är det största oljekyl som jag sett på en standardbil..
        Den skulle nog passa bättre på en rallybil eller liknande.

Nu ligger vattentemp och oljetemp på 88 grader hela tiden.!

Innan jag gjorde testet så låg oljetempen riktigt lågt..Och det är ju igentligen oljetempen man ska gå på.
        Kommer köra hela vintern med igensatt oljekyl.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

Comment

Vill mena att termostaten till oljekylaren sitter i oljefilter grejen, så kan vara lite klurigt att komma åt. Rören från oljekylet går ju in i den hållaren precis "bakom" filtret så att säga.

Panda 169

Comment

Originally posted by Joksi
            Har också märkt att om ja har på full fräs på värmen i kupén så tar det längre tid för motortempen att komma upp, i synnerhet senaste dagarna som varit kyligare.
            E kanske för att en del av värmen tas bort från motorn o in i kupen?
            Är det inte en av de mest klassiska förstahjälpen-åtgärderna att dra på full värme i kupén när motorn är på väg att överhettas..? Aldrig behövt göra det själv men...

Comment

Originally posted by Jens
              Kommer köra hela vintern med igensatt oljekyl.
              Va som tusan. Ska testa jag med!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by Aapan
                Är det inte en av de mest klassiska förstahjälpen-åtgärderna att dra på full värme i kupén när motorn är på väg att överhettas..? Aldrig behövt göra det själv men...
                Gammalt klassiskt knep Har nyttjat det på en hemresa med en gammal Honda CRX.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Working...
                X